جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/21 02:42
سهام عدالت | سود سهام عدالت | شرایط واریز سود سهام عدالت
کد خبر: 33689

سود سهام عدالت واریز نخواهد شد؟ | شرایط واریز سود سهام عدالت مشخص شد

زمان پرداخت سهام عدلت به تعویق افتاد سود سهام عدالت تا آخر ماه پرداخت نمی شود

به گزارش رصدورزشی: سهام عدالت گونه ای یارانه است که از زمان دولت جناب آقای محمود احمدی نژاد راه اندازی شد. در اواسط دهه 1380 دولت سهام خود را در 49 کشور بین مردم کشور تقسیم کرد که با این کار بیش از 49 میلیون نفر از مردم کشور مشمول سهام عدالت شده اند. نزدیک به 20 سال از اعظای سهام عدالت می گذرد سهامی که با توجه به رشدی که در سال های اخیر داشته است متقاضیان زیادی دارد.

در تاریخ 10 آبان ماه سید حسن خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور اعلام کرد که واریز بخشی از سود سهام عدالت به مصوبه شورای عالی بورس در دو مرحله انجام می شود که مرحله اول آن با مبلغ 500 هزارتومن تا پایان پاییز امسال واریز می شود. 

بنا به گفته وزیر، واریزی مابقی سود که برای هر نفر متفاوت است نیز تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرار نیست واریز بخش نخست در زمان وعده داده شده صورت بگیرد و زمان دقیق آن نیز مشخص نیست.

دلیل تعویق پرداخت سود چیست؟

در این راستا، حسین قربانزاده - رییس سازمان خصوصی‌سازی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالتی اظهار کرد: مجامع شرکت‌ها در زمان‌های مختلف برگزار شد، مجمع برخی شرکت‌ها در خرداد، برخی دیگر در تیر و تعدادی از آن‌ها نیز در شهریورماه برگزار شد. طبق قانون تجارت شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود فرصت دارند.

وی افزود: بنابراین شرکت‌هایی که مهلت قانونی آن‌ها تمام شده است باید به تکلیف خود عمل و سود را واریز کنند اما برخی شرکت‌ها که طبق قانون مهلت دارند می‌توانند واریز نکنند. به طور کلی برآوردها این بود که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شود اما تا کنون بخشی از آن محقق شده است. شرکت سپرده گذاری باید باقی مانده سود را از شرکت‌ها وصول کند.

در این راستا، بررسی‌های ایسنا حاکی از آن است که از میان ۳۶ شرکت سهام عدالتی، تنها پنج شرکت که عمدتا شرکت‌های کوچکی بوده‌اند سود خود را واریز کرده‌اند. بنابراین فقط چهار درصد سود وصول شده است. با توجه به این موضوع نمی توان زمان دقیقی برای پرداخت سود سهام عدالت متصور شد و همه چیز به فرایند واریز سود از سوی شرکت‌ها بستگی دارد.

منبع ک ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qdogj