پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/14 12:36
دارو | قوای جنسی | رابطه جنسی
کد خبر: 33198

این دارو روی قوای جنسی مردان تاثیر می گذارد

استفاده طولانی مدت از داروهای ضد ریزش موی سر برای جلوگیری از ریزش مو در میان افراد مختلف رواج فراوان دارد،که این امرباعث ایجاد عوارض جانبی و بروز بیماریی هایی درفرد مصرف کننده می شود.

به گزارش رصدورزشی : استفاده از داروهای ضد ریزش مو به خصوص دارویی به نام پروپشیا در بین افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند بسیار شایع است اما مطالعات جدید نشان داده است استفاده از این دارو در دراز مدت باعث بروز برخی اختلالات جنسی می شود. این مطالعات نشان داده است حتی در صورت قطع مصرف این دارو، عوارض جانبی آن پایدار خواهند بود. البته بد نیست بدانید این همان دارویی است که دونالد ترامپ هم برای مقابله با ریزش مویش از آن استفاده می کند.

مطالعات جدید نشان داده استفاده طولانی مدت از داروی پروپشیا برای جلوگیری از ریزش مو در میان افراد مختلف رواج فراوان دارد، منجر به بروز بیماریی های می شود که مهم ترین آن ها ایجاد اختلال در عملکرد جنسی افراد به خصوص مردان است. این عوارض جانبی حتی با قطع مصرف دارو نیز همچنان در بیماران مشاهده می شود.

استفاده از داروی فیناستراید تحت عنوان پروپشیا، موجب قطع تولید هورمون دی هیدروتستوسترون می شود. این هورمون که گونه ای از هورمن تستوسترون است عامل بروز طاسی در مردان است. این دارو همچنین به عنوان درمانی برای بزرگی پروستات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اما این دارو نیز مانند بسیاری از داروها عوارض جانبی خود را دارد. یکی از علائم گزارش شده بروز اختلال جنسی به خصوص کاهش میل جنسی در آقایان است. حتی افرادی که پس از مشاهده چنین اختلالاتی مصرف پروپشیا را قطع کرده اند نیز همچنان با این مشکلات مواجه بوده اند.

 

داروهای ضد ریزش موی سر

مطالعه جدیدی که روی این دارو و افراد استفاده کننده از آن، از سوی استیون بلکناپ محقق دارو و درماتولوژی در دانشگاه نورت وسترن انجام شده است، نشان می دهد که استفاده از این دارو بر میل جنسی آن ها تاثیرات بدی می گذارد. در واقع این مطالعه نشان داده است که تجویز و استفاده از داروهای فیناستراید و دوتاستراید که برای درمان بزرگی پروستات از سوی پزشکان تجویز می شوند منجر به بروز اختلال جنسی در مصرف کنندگان از آن می شود و از طرفی این عوارض حتی تا 90 روز بعد از قطع استفاده از این دارو ها نیز ادامه خواهد داشت. به همین دلیل پزشکان معتقدند استفاده از این داروها به دلیل ماندگاری عوارض آن بسیار خطرناک است.

با این وجود بسیاری از پزشکان از جمله جف دونوان از موسسه موی دونوان در ونکور بر این باور است که ممکن است عوامل ژنتیکی نیز در بروز عوارض جانبی استفاده از فیناستراید تاثیرگذار باشند. او بر این باور است که این مطالعه تنها روی بیمارانی که اطلاعات آنها در دانشکده پزشکی نورت وسترن ثبت شده است انجام شده است به همین دلیل تعداد این داده ها محدود بوده و نمی توان از این تعداد محدود داده اطلاعات و نتایج قطعی استخراج کرد.

به نظر می رسد نتایج این مطالعه باعث شده است تا محققان به فکر آزمایش ها و مطالعات بیشتری در زمینه استفاده از داروی فیناستراید باشند.

بسیاری از پزشکان این دارو را یکی از شگفت انگیزترین داروها در جلوگیری از ریزش مو می دانند. به عقیده جگی رااو درماتولوژیست و جراح زیبایی در کانادا، با وجود گزارشات متعدد بیماران مصرف کننده این دارو در خصوص بروز مشکلاتی مثل اختلال در نعوذ و یا کاهش میل جنسی، شانس وقوع و بورز چنین مشکلاتی در بیماران بسیار کم است. در واقع او عقیده دارد تجویز این دارو برای بیمارانی که از آن برای ریزش مو استفاده می کنند تنها 1 میلی گرم در روز است. این مقدار نمی تواند چندان خطر ناک باشد.

اما استفاده از جایگزین ها برای این دارو چگونه است؟ متاسفانه بر اساس شواهد و آنچه بسیاری از پزشکان ادعا کرده اند هنوز هیچ داروی جایگزینی برای پروپشیا که بتواند اثر مفیدی در درمان و قطع ریزش مو به خصوص در مردان داشته باشد، وجود ندارد. در واقع درمان های دیگری به غیر از درمان های دارویی برای رشد موها وجود دارند اما درمانی که بتوان از آن برای جلوگیری در ریزش مو و قطع آن استفاده کرد هنوز شناخته نشده است.

اما از طرفی برخی دیگر از محققان حوزه سلامت بر این باورند که هیچ موی سری وجود ندارد که ارزش به خطر افتادن سلامتی فرد را داشته باشد. هر چند برخی از افرادی که ریسک پذیری بیشتری نسبت به بقیه دارند تمام خطرات استفاده از این دارو را قبول کرده و آن را به عنوان درمانی برای قطع ریزش مو استفاده می کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27damg