پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/11 06:14
فشار خون | فشار خون بالا | فشار خون پایین
کد خبر: 32831

فشار خون بالا می رود اگر این با این مهمان ناخوانده همراه شوید!

بر اساس داده‌های مطالعه‌ای جدید که در مجله روانپزشکی عمومی (General Psychiatry) منتشر شد، فشار خون بالا بر چگونگی برخورد افراد با اضطراب تاثیر منفی می‌گذارد.

هایپرتنشن یا پرفشاری خون  نام دیگری برای فشار خون بالا است.

بالا بودن فشار خون می تواند منجر به عوارض شدیدی شود و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و گاهی اوقات مرگ را افزایش دهد.

 

فشار خون نیرویی است که خون فرد به دیواره رگ های خونی او وارد می کند. این فشار به مقاومت عروق خونی و میزان سختی کار قلب بستگی دارد.

فشار خون بالا یکی از مهم ترین مواردی است که تعداد زیادی از مردم به آن دچار شده اند. اما بسیاری ممکن است ندانند که به آن مبتلا هستند.

فشار خون بالا یک عامل خطر اولیه برای بیماری های قلبی عروقی از جمله سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و آنوریسم است.

مدیریت فشار خون برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به این شرایط خطرناک حیاتی است.

 

هنگامی که فشار خون (فشار خون بالا) دارید، به این معنی است که فشار روی دیواره رگ های خونی بدن شما بیش از حد بالا است. فشار خون بالا اغلب "قاتل خاموش" نامیده می شود زیرا ممکن است از آن  آگاه نباشید، اما آسیب هنوز در بدن شما رخ می دهد.

 

میزان فشار خون شما دو عدد دارد. عدد بالایی فشار خون سیستولیک است که فشار روی دیواره رگ های خونی را هنگام ضربان یا انقباض قلب اندازه گیری می کند. عدد پایینی فشار خون دیاستولیک است که فشار روی رگ‌های خونی شما را زمانی که قلب شما در حال استراحت است اندازه‌گیری می‌کند.

 

این مطالعه یافته‌های پیشین را مبنی بر این ‌که اضطراب یکی از نشانه‌های فشار خون بالا است، کنار می‌گذارد.

این مطالعه دریافته است که میان فشار خون دیاستولیک (diastolic) - فشار در شریان‌ها هنگام استراحت قلب بین ضربان‌ها- و روان‌رنجوری (neuroticism) ارتباطی وجود دارد.

افرادی که بیشتر در معرض روان ‌رنجوری‌اند، درگیر مقابله با اثرات منفی اضطراب مانند تحریک‌پذیری و ناپایداری عاطفی خواهند بود.

کارشناسان در دانشگاه "جیائو تونگ شانگهای" در چین هشت مطالعه‌ای را که فشار خون ۷۳۶ هزار و ۶۵۰ نفر را در اروپا اندازه‌گیری کرده بود، تجزیه‌ و تحلیل کردند. آن‌ها این مطالعات را با سطح اضطراب، افسردگی، روان‌رنجوری و رفاه عمومی شرکت‌کنندگان مقایسه کردند.

درحالی ‌که مطالعات پزشکی مدت‌ها است که فشار خون بالا، اضطراب و دلشوره را با هم مرتبط می‌داند، اما مشخص نیست که آیا این احساس‌های منفی‌اند که ابتدا وجود داشته‌اند یا اثرات فیزیکی.

کارشناسان دریافتند که فشار خون دیاستولیک «اثرات اتفاقی چشمگیری» بر روان‌رنجوری دارد. آن‌ها هیچ اثری بر میزان اضطراب یا افسردگی پیدا نکردند.

نویسندگان در توضیح نتایج این مطالعه گفتند فشار خون، مغز و قلب را به هم مرتبط می‌کند. از این رو، فشار خون ممکن است باعث افزایش بعضی از ویژگی‌های شخصیتی شود.

نویسندگان می‌گویند: افراد مبتلا به روان‌رنجوری ممکن است به انتقاد دیگران حساس باشند، اغلب از خود انتقاد می‌کنند و خیلی زود دچار اضطراب، خشم، نگرانی، خصومت و افسردگی می‌شوند.

روان رنجوری را به‌عنوان عامل اصلی ایجادکننده اضطراب و اختلالات خلقی در نظر می‌گیرند. افراد مبتلا به روان‌رنجوری بیشتر استرس روانی بالایی را که می‌تواند به افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود، تجربه می‌کنند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، نظارت و کنترل مناسب فشار خون می‌تواند برای کاهش روان‌رنجوری، اختلالات خلقی ناشی از روان‌رنجوری و بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4d9zpp