پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/08 03:55
جام جهانی | گزارشگران جام جهانی | جام جهانی در تهران
کد خبر: 32519

رقابت گزارشگر ها در جام جهانی | جام جهانی گزارشگر ها در تهران

محمدرضا احمدی و فرشاد محمدی‌مرام گزارشگران مهم ترین مسابقات جام جهانی 2022 بوده‌اند

جام جهانی فوتبال 2022 در قطر، مهم ترین اتفاق این روزهاست که ساعات زیادی از برنامه‌های تلویزیون و به خصوص شبکه 3 را به خود اختصاص داده است. در این مسابقات چهره‌های تلویزیونی زیادی درگیرند، اما شاید مهم ترین آن‌ها، گزارشگرانی باشند که مسابقات را برای بینندگان گزارش می‌کنند. در حالی که مسابقات این دوره از جام جهانی تا آخرین مسابقه دیشب به پایان روز دوم مرحله گروهی رسید و دقیقاً نیمی از 64 مسابقه جام برگزار شد، حال زمان مناسبی است تا نگاهی بیندازیم به گزارشگران این دوره؛ با ذکر این توضیح که اگرچه اکنون نیمی از مسابقات برگزار شده، اما نیمه دوم به نوعی اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه تیم‌های قدرتمندتر و آماده‌تر به مرحله بعد می‌روند و ستاره‌ها نیز بیشتر در مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند.

2 مسابقه اول ایران

بالطبع مهم ترین مسابقات جام جهانی برای ما، بازی‌های تیم کشورمان است که از دومین روز شروع شد. مسابقه اول تیم ملی را محمدرضا احمدی گزارش کرد که از جمله گزارشگران جوان و البته باتجربه تلویزیون است و در حدود یک دهه اخیر، با رشدی سریع به یکی از مهم ترین چهره‌های فوتبالی تلویزیون بدل شده است. او در این مسابقه سخت که با باخت سنگین ایران همراه شد، مانند اغلب گزارش هایش، عملکرد قابل قبولی داشت. احمدی که این روزها عملاً بهترین گزارشگر تلویزیون است و مهم ترین مسابقات را گزارش می‌کند، بیشترین شانس برای گزارش مسابقات مهم مراحل پایانی جام را نیز خواهد داشت. گزارش مسابقه دوم تیم ملی را نیز که به یک برد بسیار شیرین و مهم تبدیل شد، پیمان یوسفی بر عهده داشت. این گزارشگر باسابقه تلویزیون که گزارش‌هایش در بسیاری از موارد، با رضایت عمومی مخاطبان همراه نیست، در این مسابقه صدای کسی را درنیاورد و مانند تیم ملی، عملکرد خوبی به جا گذاشت. حتی چند جمله او مانند اشاره‌اش به هواداران بی‌حجاب تیم ملی که به نوعی وحدت‌بخش بود و به بازتر شدن فضای پخش زنده کمک کرد، از سوی مخاطبان استقبال شد.

مسابقه سرنوشت‌ساز

امشب مسابقه تیم‌های ملی ایران و آمریکا برگزار می‌شود و بنا بر اعلام برنامه «جام 2022»، قرار است جواد خیابانی این مسابقه را گزارش کند؛ اتفاقی که برای دومین بار می‌افتد و خیابانی را برای دومین بار به گزارشگر این مسابقه خاص، تبدیل می‌کند. اگر این بازی هم مثل سال 1998 به یک اتفاق تاریخی (صعود ایران) منجر شود، نام جواد خیابانی که این روزها حسابی روی بورس است و وعده‌اش برای تراشیدن مو و ریشش بسیار وایرال شد، یک بار دیگر در تاریخ فوتبال و تلویزیون کشورمان جاودان خواهد شد. او همان‌قدر که این فرصت طلایی را برای جاگیری دوباره در خاطرات جمعی ما در اختیار دارد، می‌تواند با بعضی جملات عجیب و حاشیه‌ساز (که اتفاقاً تخصص خود اوست!) سوژه شود؛ البته امیدواریم این بار نیز نوبت آن روی سکه جذاب جواد خیابانی باشد و همراه با صعود احتمالی تیم ملی، گزارش این مسابقه نیز در خاطرمان بماند.

گزارشگران قدیمی

وضعیت دو نفر از گزارشگران تلویزیون که از حدود 30 سال پیش گزارشگری را در تلویزیون آغاز کرده‌اند، این روزها کاملا متفاوت است. نفر اول جواد خیابانی است که در اوج اعتماد مدیران تلویزیون قرار دارد و علاوه بر آن که گزارش مسابقات مهم از جمله مسابقات تیم ملی ایران را بر عهده می‌گیرد، به عنوان کارشناس نیز در برنامه‌های ورزشی حاضر می‌شود؛ اگرچه در شیوه کار او تغییری حاصل نشده و حتی همان جملات شاذ و وایرال‌شونده را بیان می‌کند. در سوی مقابل علیرضا علیفر شرایط مناسبی ندارد. او تا به این جای جام، تنها دو مسابقه را گزارش کرده است که از نظر اهمیت، در سطحی بالا قرار نداشت. علیفر در مسابقه دومش میان ژاپن و کاستاریکا البته با هیجان بسیار پایین بازی را گزارش کرد و به شکلی عجیب، اطلاعات بسیار کمی از بازیکن‌ها داشت، تا جایی که به نظر می‌رسید بسیاری از آنان را نمی‌شناسد. او در یورو 2020 نیز مسابقات کم‌شمار و کم‌اهمیتی را گزارش کرد.

حضور پررنگ جوان‌ها

بخش بیشتر مسابقات نیمه اول جام جهانی را چهره‌های جوان‌تر تلویزیون گزارش می‌کنند؛ گزارشگرانی که در سال‌های اخیر به تدریج وارد گود شده‌اند، چهره‌هایی مانند رضا محمدعلی، نیما تاجیک، عرفان کرمی، سیدمحمود سجادی‌نیا، شهاب وهابی، سعید زلفی، پیام بسیجی و... . با این حال مهم‌ترین چهره این گزارشگران جوان، فرشاد محمدی‌مرام است که در سال‌های اخیر پیشرفتی درخور توجه داشته و تجربه خوبی به دست آورده است. او که دانسته‌های کافی دارد و هیجان خوبی به بیننده می‌دهد، مسابقات پرشمار و مهمی را گزارش کرده و احتمالاً خواهد کرد. در مقابل سیدمحمود سجادی‌نیا از جمله گزارشگران جوانی است که از یک شبکه اینترنتی (لنز اسپورت) به تازگی به تلویزیون کوچ کرده و نخستین تجربیات تلویزیونی خود را می‌گذراند. بقیه گزارشگران در یورو 2020 نیز حضور داشتند و بین یک تا سه مسابقه را گزارش کردند؛ جز محمدی‌مرام که بیش از پنج مسابقه را گزارش کرد.

آقایان گزارشگر

مسابقه «آقای گزارشگر» را به خاطر دارید؟ برنامه‌ای که در نیمه دهه 90 روی آنتن شبکه 3 می‌رفت و به استعدادیابی از میان علاقه مندان به گزارشگری فوتبال می‌پرداخت. شماری از برگزیدگان این مسابقه که در سال‌های اخیر به تدریج به جمع گزارشگران فوتبال در تلویزیون اضافه شده‌اند، این روزها در جام جهانی نیز مشغول گزارش فوتبال‌اند و یکی از آن‌ها حتی مسابقات مهمی را گزارش می‌کند.بین چهره‌هایی که تاکنون مسابقات جام جهانی 2022 قطر را برای شبکه 3 گزارش کرده‌اند، پیام بسیجی ،سعید زلفی،فرشاد محمدی و مجید عابدی چهار نفر از برگزیدگان مسابقه «آقای گزارشگر» به شمار می‌روند که همگی جوان هستند و جویای نام.

آن‌هایی که جلوی دوربین آمدند

بهنام مهدی‌زاده و احسان خراسانی دو گزارشگر جوان فوتبال که پیش از این نیز جلوی دوربین حضور داشتند،در این دوره از جام جهانی، در جایگاه گزارشگر، هیچ مسابقه‌ای را گزارش نمی‌کنند؛ چراکه برای تهیه گزارش میدانی از طرف برنامه «جام 2022» شبکه 3 به قطر اعزام شده‌اند. در مقابل این دو چهره، محمدرضا احمدی، عرفان کرمی و سعید زلفی قرار دارند که هر سه  نفر همچنان گزارشگری می‌کنند، در عین حال که جلوی دوربین نیز به عنوان مجری حضور دارند،احمدی یکی از دو مجری «جام 2022» شبکه 3 است، کرمی مجری بخش کوتاه اخبار در همین برنامه است و زلفی در «جام 22» شبکه ورزش اخبار جام را مرور می‌کند.

منبع : روزنامه خراسان


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4vqgmb