دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/01 02:48
تیم ملی ایران | شکست تیم ملی ایران | امید تیم ملی ایران
کد خبر: 31825

یوز زخمی ایرانی جان دوباره گرفت

ایران در گام نخست جام جهانی قطر 6 بر 2 به انگلیس باخت اما بازی‌های مهم با ولز و آمریکا باقی است با تساوی آمریکا و ولز امیر ایران برگشت

همه آنچه باید به عنوان خبر درباره بازی تیم ‌ملی ایران مقابل انگلیس بدانید این است: دیدار تیم‌ ملی ایران و انگلیس در گروه دوم بیست‌ودومین دوره رقابت‌های جام‌جهانی به قضاوت رافائل کلاوس برزیلی دیروز دوشنبه (۳۰ آبان) در ورزشگاه ۶۰ هزار نفری خلیفه شهر دوحه انجام شد و با برتری ۶ بر ۲ انگلیسی‌ها به پایان رسید، پایان خبر! اما چه شد که چنین نتیجه‌ای خلق شد؟ شبی که هیچ کس تصورش را نمی‌کرد، از ترکیب بد و تفکرات اولیه اشتباه کی‌روش تا بدشانسی محض که گریبان ما را گرفت. 

شوک اولیه زمانی به هواداران فوتبال در ایران وارد شد که ترکیب انتخاب شده از سوی کارلوس کی‌روش را مشاهده کردند. در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در خط دفاع به صورت ثابت بازی کنند یا میانه میدان در اختیار عزت‌اللهی باشد، سرمربی پرتغالی تیم ‌ملی کشورمان با تفکراتی عجیب و باورنکردنی مردانی را به صورت ثابت درون زمین گذاشت که مدت‌هاست به علت مصدومیت از آمادگی به دور هستند؛ از مجید حسینی گرفته تا علی کریمی و میلاد محمدی. البته شوک بزرگ حضور روزبه چشمی در میانه دفاع بود. به این ترتیب تیم ما با دریافت 6 گل سنگین‌ترین شکست تاریخش در طول 72 سال را متحمل شد. البته سوای این بد بودن که به مرور زمان توسط کی‌روش با 6 تعویض اصلاح شد، باید به بدشانسی بزرگ‌مان یعنی مصدومیت علیرضا بیرانوند در همان دقایق ابتدایی بازی اشاره کرد؛ موضوعی که باعث تعویض او شد و کی‌روش عوض عابدزاده که دست‌کم تجربه بین‌المللی بیشتری دارد، به حسین حسینی اعتماد کرد و در ادامه آنچه نباید رخ می‌داد برای ما حادث شد. 

 

نقاط تاریک و روشن بازی

خوردن 6 گل آن هم در نخستین بازی جام، نتیجه‌ای نیست که بتوان به آن از ابعاد مثبت پرداخت اما یادمان نرود ما در مجموع 3 بازی در مرحله گروهی داریم. یادمان نرود این سخت‌ترین بازی ما بود آن هم مقابل تیم ‌ملی فوتبال انگلیس که بدون شک یکی از نامزدهای اصلی کسب جام بیست‌ودوم در قطر به شمار می‌رود. ما 2 بازی دیگر فرصت داریم تا خاطرات تلخ دیشب را برای همیشه از اذهان پاک کنیم. اگر قرار به تخریب همه‌جانبه این تیم باشد، آن وقت ۲ شکست بد دیگر در انتظارمان است و این بدون شک، از یک باخت پرگل برای‌مان سنگین‌تر است. از این رو با همه اتفاقات تلخی که برای ما در نخستین بازی حادث شد، باید ریکاوری جدی و محکمی را انجام دهیم تا با پیروزی مقابل تیم ملی ولز در دومین بازی‌مان، بتوانیم آب رفته را به جوی بازگردانیم. ما 6 گل خوردیم و حتما ضعف‌های زیادی در امور تدافعی داشتیم اما یادمان نرود سوپراستار ایران یعنی مهدی طارمی موفق شد 2 گل به تیم ‌ملی انگلیس بزند. در تاریخ فوتبال ایران تا این لحظه هنوز هیچ بازیکنی موفق به زدن 2 گل در جام‌جهانی نشده است و اگر روحیه تیم بازیابی شود، چه بسا مهدی در 2 بازی پیش رو بتواند با گلزنی‌هایش راه صعود تیم ‌ملی را هموار کند. سردار آزمون هم یک بار موفق به زدن توپ به تیر دروازه شد و این یعنی اگر در امور تدافعی، تیم ملی مقابل ولز و آمریکا خوب عمل کند، در بعد هجومی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. 

 

اقدام روحیه‌بخش بعد از شکست سنگین

بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم ‌ملی فوتبال ایران بعد از شکست برابر انگلیس حلقه اتحاد تشکیل دادند تا برای ۲ بازی باقیمانده از نظر روحی بازسازی شوند.

بعد از به صدا درآمدن سوت پایان این دیدار، کارلوس کی‌روش بازیکنان را در زمین جمع کرد و با تشکیل حلقه اتحاد دقایقی برای آنها صحبت کرد. توصیه‌های کی‌روش به بازیکنان دقایقی طول کشید و مهدی طارمی هم چند کلامی برای بازیکنان صحبت کرد. تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار خود ۴ آذر به مصاف تیم ‌ملی ولز خواهد رفت و ۸ آذر نیز به مصاف تیم ‌ملی آمریکا می‌رود تا تکلیف صعود یا حذف ملی‌پوشان کشورمان از بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی مشخص شود. 

 

تاریخ‌سازی طارمی

 همان‌طور که گفته شد مهدی طارمی در این بازی ۲ گل به ثمر رساند. تیم ‌ملی ایران در طول ادوار مختلف جام‌جهانی پیش از این ۹ گل به ثمر رسانده بود. نکته جالب توجه این است که این ۹ گل توسط 8 بازیکن مختلف به ثمر رسیده بود و یک گل هم گل‌به‌خودی بازیکن حریف بود. به این ترتیب طارمی موفق شد با دبل مقابل انگلیس رکوردشکنی کند و به تنهایی نخستین بازیکنی باشد که در ادوار حضور ایران در جام‌جهانی و همچنین یک بازی جام‌جهانی موفق به ثبت ۲ گل شده است؛ رکوردی که تاکنون بازیکنی از ایران موفق به ثبت آن نشده بود. مهدی طارمی با این 2 گل به ۲۹ گل ملی رسید. 

 

داستان ششمین تعویض ایران برابر انگلیس

تعویض ششم تیم ‌ملی و حضور سردار آزمون به جای احمد نوراللهی، سوالات زیادی را در پی داشت. در شرایطی که کارلوس کی‌روش در دقیقه 63 و با حضور مهدی ترابی به جای میلاد‌ محمدی هر 5 تعویض خود را انجام داده بود، سردار آزمون کنار زمین مشغول گرم کردن شد تا به نظر برسد قصد دارد وارد زمین مسابقه شود. انجام 5 تعویض که پس از شیوع ویروس کرونا به یک قانون ثابت در فوتبال تبدیل شده است، برای نخستین‌بار در رقابت‌های جام‌جهانی نیز اعمال می‌شود اما در دقیقه 77 سردار آزمون جایگزین احمد نوراللهی شد که این تعویض باعث علامت سوال‌های زیادی برای هواداران شد. حسین حسینی، علی قلی‌زاده، سعید عزت‌اللهی، حسین کنعانی‌زادگان و مهدی ترابی 5 تغییر ایران تا دقیقه 77 بودند و در شرایطی که برخی گمان می‌کردند تعویض ششم تیم ‌ملی و حضور آزمون به جای نوراللهی یک اشتباه بزرگ از سوی اعضای تیم ‌ملی بوده اما فیفا چند وقتی است که قانون جدیدی را تصویب کرده که تیم‌ها در شرایط ویژه می‌توانند از تعویض ششم نیز استفاده کنند.

این طرح آزمایشی ابتدا در جام باشگاه‌های جهان اجرا شد که طی آن به تیم‌ها اجازه داده می‌شود اگر بازیکنی در طول دیدار مشکوک به آسیب‌دیدگی از ناحیه سر باشد، بازیکن مذکور را بلافاصله تعویض کنند، بدون اینکه آن تغییر در ترکیب، در جمع 5 تعویض تیم مذکور جا بگیرد. البته این مصدومیت و تعویض اجباری، باید از سوی پزشک ارشد فیفا که در ورزشگاه حضور دارد، مورد تأیید قرار بگیرد. به این ترتیب علاوه بر اینکه تیمی که بازیکن مصدوم داشته می‌تواند 6 تعویض را انجام دهد، به تیم مقابل نیز این اجازه داده می‌شود که 6 تغییر را در ترکیب خود ایجاد کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد مصدومیت علیرضا بیرانوند و تعویض اجباری او با سیدحسین حسینی، از سوی پزشک فیفا به عنوان مصدومیت از ناحیه سر قلمداد شده و به همین دلیل کارلوس کی‌روش اقدام به انجام 6 تغییر در ترکیب تیمش کرد. 

 

 

***

کی‌روش: حمایت نمی‌کنید، در خانه بمانید

سرمربی تیم ‌ملی ایران در نشست مطبوعاتی پس از بازی مقابل انگلیس حاضر شد. کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران پس از شکست 6 بر 2 تیم ‌ملی فوتبال ایران مقابل انگلیس بلافاصله پس از پایان مسابقه درباره نتیجه کسب شده گفت: ما تا آخرین توان جنگیدیم و شجاع بودیم. آنچه در توان داشتیم را در زمین پیاده کردیم. هنوز چیزی تمام نشده و ما 2 بازی دیگر در جام‌جهانی داریم و تلاش می‌کنیم با موفقیت آنها را پشت سر

بگذاریم. 

کی‌روش همچنین در نشست خبری بعد از این دیدار درباره احساسش بعد از اتمام این بازی مهم گفت: نظرم ساده و عملی است. در نیمه اول، بازی تمام شده بود. تنها هدفی که برای تیم ما مانده بود این بود که بتوانیم متحد و شجاع باشیم و تا جایی که می‌توانیم بجنگیم و فوتبال را مفتخر کنیم. این لحظات بد این اجازه را به ما داد که از ابتدا در سطح بالایی بازی کنیم. سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران در واکنش به اینکه به نظر می‌رسد در غیاب 3 ساله او، تیم ‌ملی ایران لطمه‌های زیادی خورده است و از طرفی او چه کارهایی برای بازسازی دوباره تیم انجام خواهد داد، گفت: همان‌طور که گفتم، الان خیلی بهتر از قبل آماده بازی با ولز هستیم. رقابت در سطح بالایی است و همه چیز آماده است که کارمان را انجام دهیم و سعی می‌کنیم بازی بعد را ببریم. همیشه همین‌طور است. باید درس‌هایی را بیاموزیم و تمرکز کامل داشته باشیم و هیچ موضوعی در اطراف تیم نباشد. مهم این است که بدانیم چه چیزهایی رخ داده و چه چیزهایی باید یاد بگیریم. کی‌روش در پاسخ به این سوال که ایران در هفته‌های اخیر چه پیشرفتی داشته است، گفت: «ما باید در بازی حضور داشته باشیم و خودمان را نشان دهیم، با وجود تمام مشکلاتی که بازیکنان دارند و تمرکز کردن بسیار سخت است. مطمئنم بعد از این شکست قوی‌تر خواهیم شد؛ در فوتبال این مساله است که اهمیت دارد. ما به اینجا آمده‌ایم که بازی کنیم اما این تنها چیزی نیست که در حال تجربه کردن آن هستیم. ما به هوادارانی احتیاج داریم که حمایت آنها فقط در هنگام پیروزی نیست. آن طرفداران که اینگونه هستند بهتر است در خانه بمانند». کی‌روش همچنین درباره مصدومیت علیرضا بیرانوند که باعث شد در دقایق ابتدایی بازی تعویض شود و جای خود را به سیدحسین حسینی بدهد نیز گفت: «او فردا تحت آزمایش‌های پزشکی قرار خواهد گرفت و وضعیتش مشخص خواهد شد».

وی ادامه داد: مطمئنم پس از این بازی ما قدرتمندتر باز خواهیم گشت و فوتبالی ارائه خواهیم داد تا همه از آن لذت ببرند. این فوتبالی است که ما روی آن حساب باز کردیم و می‌خواهیم آن را ارائه دهیم. ما به اینجا آمده‌ایم تا بازی کنیم و نمایش خوبی ارائه دهیم. امشب چیزی نبود که ما به دنبالش بودیم. کی‌روش گفت: اگر دست من بود نمی‌گذاشتم خیلی مسائل اتفاق بیفتد‌، من کسی نبودم که بتوانم اظهارنظر بیشتری داشته باشم. همه می‌دانند که بازیکنان من در چه محیطی هستند که آن محیط بهترین نیست اما این مسائل محیطی و حاشیه‌ای روی آنها تاثیر می‌گذارد. من آنها را می‌شناسم. آنها می‌خواستند اشخاص افسانه‌ای برای کشورشان باشند و من مفتخرم که با آنها کار می‌کنم. از آنها تقدیر می‌کنم. 

سرمربی تیم ‌ملی ایران در رابطه با صحبت‌هایش درباره اطرافیان تیم و تعدادی از هواداران که اگر برای حمایت نمی‌آیند در خانه بنشینند و با وجود عده کمی که این را نمی‌خواهند، خیلی‌ها می‌خواهند تیم ‌ملی صعود کند، گفت: در سال ۲۰۱۱ با تیم ‌ملی ایران کار کردیم. وقتی در سال ۲۰۱۴ مسابقه دادیم خودمان را کاملا آماده کردیم. در آن دوره هواداران تیم فقط آنجا بودند. سپس اتفاقاتی در سال ۲۰۱۸ افتاد که خوب بودیم اما پس از سال ۲۰۱۹ من نبودم. فقط می‌توانم بگویم بازیکنان من باید بدانند بهترین هستند. من اگر درباره ایرانی‌ها اظهارنظر می‌کنم به آنها احترام می‌گذارم و می‌توانند هر چه می‌خواهند بگویند اما ما در این بازی‌ها از کسانی که صحبت‌های غیرفوتبالی می‌کنند استقبال نمی‌کنیم.

منبع : وطن امروز


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36b8we