سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/27 16:18
بوی بخاری گازی
کد خبر: 31462

رفع کامل بوی بخاری گازی از خانه با چند روش حرفه ای

پس از نصب بخاری گازی ممکن است متوجه بوی بد ساطع شده از آن در محیط شوید که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. از مجموع علت‌های بوی بد بخاری گازی می‌توان به کثیف بودن فیلتر، سوختن گردوغبار درون آن و … اشاره کرد.

راه‌های عیب یابی بخاری گازی، چگونه مشکل بخاری گازی را تشخیص دهیم؟

علت بوی بد بخاری گازی 

در اکثر مواقع، با مشکلات مختلفی نظیر بوی بد بخاری گازی، خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی، روشن نشدن بخاری گازی و … مواجه خواهید شد که در ادامه شما را با علت‌های آن آشنا خواهیم کرد. سرویس به موقع بخاری گازی، از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌کند.

بوی بخاری

خاموش شدن ناگهانی بخاری گازی

از مجموع مشکلاتی که باعث بروز این مشکل شده است می‌توان به تنظیم نبودن و یا خرابی ترموکوپل و شعله شمعک اشاره کرد.

در برخی موارد پس از مدتی استفاده از بخاری گازی ممکن بین شعله و ترموکوپل بخاری فاصله افتاده باشد و در زمانی که بخاری روشن شده ترموکوپل به درستی گرم نشود و بخاری پس از مدت کوتاهی خاموش خواهد شد.

روشن نشدن بخاری گازی پس از پخش گاز روی شعله بخاری

در این حالت ممکن است ورودی مشعل توسط شی خارجی مسدود شده باشد که باید قبل از بررسی و خارج کردن آن، شیر اصلی را بسته و سپس به بررسی و برطرف کردن مشکل آن بپردازید.

از دیگر علت‌های آن انحراف نازل است، در صورتی که نازل از جایگاه خود خارج شود و یا در اثر شل شدن پیچ‌ها از جایگاه خود منحرف شود، گاز به مشعل منتقل نخواهد شد و در این حالت هم بخاری توانایی روشن شدن ندارد.

از دیگر مواردی هم که می‌توان نام برد، خرابی جرقه بخاری گازی است. در این حالت می‌توانید به کمک یک کبریت یا فندک بخاری را تست کرده در صورتی که روشن شد، شک نکنید مشکل از فندک است و با تعویض آن می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

علت بوی بد بخاری گازی و راهکارهای رفع آن

پس از رها کردن دکمه، فرمان بخاری خاموش خواهد شد

در این حالت مشکل اصلی می‌تواند خرابی بوبین و یا ترموکوپل بخاری گازی باشد. ابتدا به بررسی ترموکوپل می‌پردازیم و در صورتی که مشکل از آن نبود، مشکل از بوبین است و برای تعمیر بخاری گازی در این حالت باید بوبین تعویض شود.

بوی بخاری

کم بودن شعله پیلوت

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید باید بدانید که مشکل اصلی از کثیفی فیلترها و یا مسدود بودن سوراخ‌های مشعل است.

برای برطرف کردن این مشکل باید کاور مربوط به شیر کنترل را برداشته و فیلتر را تعویض کنید و اگر مشکل این نبود باید سوراخ‌های مشعل را به کمک یک شی تیز تمیز کنید و هر گونه مواد خارجی که داخل آ‌هاست را خارج کنید.

بروز این مشکل دلایل مختلفی دارد از جمله مسدود بودن لوله خروجی دودکش، نشت گاز از شیلنگ انتقال گاز از لوله گاز به بخاری، نو بودن بخاری گازی، کثیفی فیلترها، سوختن گرد و غبار و یا هرچیز دیگر و …

بوی بد بخاری گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید جدی گرفته شوند و در صورت جدی گرفته نشدن، می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری به بار آورد.

سوختن گردوغبار بخاری، بوی ناخوشایندی دارد که با قرار دادن چند تکه پوست پرتقال روی آن برطرف می‌شود.

سوختن گرد و غبار پس از مدتی استفاده

پس از اتمام فصل گرما و فرا رسیدن فصل سرد سال، بخاری گازی خود را از انبار خارج می‌کنید و آن را جهت راه اندازی مجدد تمیز می‌کنید، اما پس از روشن کردن آن بوی بدی در محیط ساطع خواهد شد

از سیر تا پیاز در مورد رعایت نکات ایمنی نصب بخاری گازی

دلیل بوی بد بخاری گازی چیست؟ در این حالت شما اجزای بیرونی بخاری را تمیز کرده‌اید ولی گردوغبار درون اجزای داخلی آن را نمی‌توان تمیز کرد و پس از روشن کردن بخاری و سوختن گردوغبار شعله بخاری زرد رنگ خواهد شد و بوی بدی از آن خارج خواهد شد که این موضوع نگران کننده نیست و پس از مدت کوتاهی بوی بد برطرف می‌شود.

در صورتی که بوی بد برطرف نشد، پس مشکل جدی است و باید سریع سایر قسمت‌های بخاری گازی را که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم را بررسی کنید.

مسدود بودن لوله خروجی دودکش

در فصل تابستان پرندگان در داخل دودکش بخاری‌ها که دیگر روشن نیستند، لانه ساخته و لوله‌های خروجی گاز CO2 را مسدود می‌کنند. در این حالت زمانی که بخاری روشن شده و گاز قصد خارج شدن را دارد، راه خروجی پیدا نکرده و به داخل محیط بازمی‌گردد و بوی بدی تولید می‌کند.

نو بودن بخاری

زمانی که بخاری گازی نو خریداری و آن را راه اندازی می‌کنید، پس از روشن کردن آن متوجه بوی سوختگی پلاستیک درون بخاری خواهید شد که این امر طبیعی و پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

بوی بد بخاری گازی در این حالت ناشی از سوختگی رنگ و موادی است که در حین ساخت بخاری روی شعله آن ریخته شده‌است که پس از مدت زمان کوتاهی به اصطلاح آبندی شده و بوی بد آن برطرف خواهد شد.

کثیف بودن فیلتر ورودی

یکی دیگر از مواردی که باعث تولید بوی بد از بخاری خواهد شد گرفتگی و یا کثیف بودن فیلتر ورودی گاز آن است. در صورت گرفتگی، فیلترها قادر به انجام هیچ کاری نیستند و توانایی گرفتن گردوغبار را ندارند.

گردوغبار یا هر چیز دیگری وارد بخاری شده و سوخته خواهد شد و باعث ساطع شدن بوی بد آن در محیط شده و پس از مدت کوتاهی بوی بد برطرف می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید در ابتدای فصل سرما که قصد روشن کردن بخاری گازی را دارید فیلتر آن را تمیز کرده و سپس آن را روشن کنید.

انتشار بوی گاز از بخاری گازی

بوی گاز بخاری گازی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که باید به آن توجه شود چرا که در صورت بی‌اهمیت دانستن آن، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. برای مثال ممکن است دچار گازگرفتگی شوید و یا با زدن یک جرقه انفجار صورت گیرد. پس به این دلایل است که این مورد بسیار خطرناک است.

در اکثر مواقع نشتی گاز از شیلنگ ارتباطی بخاری و لوله گاز است که در این حالت می‌توان به کمک آب و صابون در صورتی که حباب ایجاد شد از نشتی آن مطمئن شد و در صورتی که مشکل از شیلنگ بود آن را تعویض کنید.

درصورتی که متوجه نشت گاز از لوله گازی که گاز را از شیلنگ به شعله منتقل می‌کند شدید، سریع بخاری را خاموش کنید. چرا که با تجمع گاز درون بخاری ممکن است به صورت ناگهانی باعث انفجار شود.

در برخی موارد بوی گاز بدور از محیط بخاری است که در این حالت مشکل از مبدل حرارتی است و باید سریع بخاری خاموش شود و با نمایندگی بخاری خود و یا خدمات فنی سرمایشی و گرمایشی تماس بگیرید و از آنها کمک بگیرید.

فاصله بخاری گازی و دیوار حدود ۲۰ سانتی‌متر است و باید آن را رعایت کنید.

در صورتی که مشکل بخاری گازی شما هیچکدام از موارد فوق نبودندT اگر دست به آچار هستید خودتان آن‌ را بررسی کنید و در غیر اینصورت بهتر است از نمایندگی‌های تعمیر، سرویس و نصب سیستم‌های گرمایشی کمک بگیرید.

سرویس بخاری گازی چگونه انجام می‌شود؟

همیشه قبل از راه اندازی هر وسیله‌ای نیاز است که سرویس شود و بهتر است اینگونه بگویم که قبل از اینکه بخاری نیاز به تعمیر داشته باشد با سرویس به موقع و با هزینه کمتری مشکل آن برطرف شود. همچنین با سرویس آن می‌توانید از بروز بوی بد بخاری گازی جلوگیری کنید.

در مرحله اول باید دودکش بخاری گازی بررسی شود تا هیچگونه شی خارجی مثل لانه پرنده و … آن را مسدود نکرده باشد.

دود کش را بررسی کرده و در صورت وجود هر شی خارجی درون دودکش، آن را خارج کنید.

در مرحله بعدی بخاری را از هرگونه گردوغبار بزداید و شیشه جلو آن را بررسی کنید که شکسته نباشد و گاز CO2 به محیط نشت کند.

سپس باید شیلنگی که گاز را از لوله گاز به بخاری منتقل می‌کند را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد و در صورت وجود نشتی آن را تعویض کنید.

نکات مهم ایمنی که باید قبل از نصب بخاری گازی رعایت شوند

قبل از نصب بخاری گازی برای جلوگیری از زیان‌های مالی و جانی باید چند نکته مهم رعایت شوند که در این بخش شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

خارج کردن دودکش از شیشه، کاری غیراستاندارد است.

قبل از نصب بخاری حتما دودکش آن را بررسی کرده و از مسدود نبودن راه خروج دود حاصل از احتراق مطمئن شوید.

از دودکش جداگانه برای بخاری گازی خود استفاده کنید و تحت هیچ شرایطی از دودکش مشترک استفاده نکنید.

قرار دادن لوله بخاری درون ظرف آب هم یکی از کارهای اشتباهی است که بسیار حادثه آفرین بوده و افراد زیادی با انجام این کار دچار خفگی شده‌اند.

بهترین روش دفع گاز حاصل از احتراق از طریق لوله بخاری به محیط بیرون است و بهتر است که روش‌های دیگر را امتحان نکنید.

شیلنگ انتقال گاز به بخاری را قبل از نصب بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید و سپس به کمک بست شیلنگ را در جای خود محکم ‌کنید که از نشت گاز به بیرون جلوگیری شود.

بهتر است پس از وصل کردن شیلنگ توجه کنید که شیلنگ تا نخورده باشد چراکه اجازه نمی‌دهد گاز به درستی به بخاری منتقل شود.

در صورتی که توانایی نصب، سرویس و تعمیر بخاری گازی خود را نداشتید می‌توانید از مراکز تخصصی نصب، سرویس و تعمیر لوازم خانگی کمک بگیرید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3nrxgv