چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 04:20
استقلال | قهرمانی استقلال | حواشی استقلال
کد خبر: 31371

استقلال رکوردار بیشترین بازیکن تیم ملی در جام جهانی شد

تیم‌ ملی فوتبال ایران که چند روز پیش راهی دوحه قطر شد، برای ششمین بار در جام جهانی حضور دارد و ملی پوشان ایران باید 30 آبان اولین دیدارشان را در مسابقات جام جهانی قطر مقابل انگلیس برگزار کنند.

تیم‌ ملی فوتبال ایران که چند روز پیش راهی دوحه قطر شد، برای ششمین بار در جام جهانی حضور دارد و ملی پوشان ایران باید 30 آبان اولین دیدارشان را در مسابقات جام جهانی قطر مقابل انگلیس برگزار کنند. کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی چند روز پیش بود که فهرست تیم ملی را اعلام کرد و فهرست او به دلیل 25 نفره بودن و حضور چهار دروازه بان تعجب خیلی ها را برانگیخت و البته انتقادهایی را هم در پی داشت. از جمله، جا ماندن چند بازیکن شایسته که حداقل یکی از آن ها می توانست نفر بیست و ششم فهرست باشد و این که کی روش با کم کردن یک نفر از فهرست نهایی ضرر حدودا شش میلیاردی به باشگاهی زد که می توانست با داشتن یک ملی پوش از پاداش روزانه 10 هزار دلاری بهره مند شود، اما همین فهرست اعلام شده هم نکته هایی دارد که جالب است، از جمله این که ایران پیرترین تیم جام جهانی قطر شده و باشگاه استقلال هم با اعلام این فهرست همچنان رکورددار بیشترین ملی پوش در دوره های تاریخ جام جهانی ماند. با این که باشگاه استقلال در تیم ملی حاضر در جام جهانی قطر سه بازیکن دارد، اما این باشگاه در مجموع شش دوره صاحب 22 ملی پوش بوده که باعث شده  است آبی ها در صدر جدول بیشترین ملی پوش حاضر در جام جهانی قرار بگیرند. پس از استقلال، پرسپولیسی‌ها با ۲۱، سپاهان و پاس با ۷ و شهباز با ۵ بازیکن در رده‌های بعدی بیشترین بازیکنان دعوت شده به تیم ملی قرار دارند. تیم‌ آاک آتن با سه بازیکن و تیم‌های آرمنیا بیلفلد از آلمان و المپیاکوس از یونان با دو بازیکن، بیشترین سهم را در میان تیم‌های خارجی در تیم ملی ایران در دوره های مختلف جام جهانی داشته‌اند و تاکنون ۶۶ باشگاه ایرانی و خارجی بازیکنانی را در دوره های مختلف جام جهانی به تیم ملی ایران داده‌اند. ناگفته نماند اگرچه استقلالی‌ها بیشترین سهم از بازیکنان تیم ملی را در دوره های مختلف حضور ایران در جام جهانی به ثبت رسانده‌اند، اما از نظر تعداد بازیکنانی که در جام‌های جهانی به میدان رفته‌اند، استقلال و پرسپولیس با ۱۴ بازیکن در صدر قرار دارند.

 

اسامی بازیکنان باشگاه استقلال در شش دوره جام جهانی به این شرح است:

*ایرج دانایی‌فرد، حسن روشن، حسن نظری و آندرانیک اسکندریان ۱۹۷۸

*علیرضا منصوریان، جواد زرینچه، مهدی پاشازاده و پرویز برومند ۱۹۹۸

*رضا عنایتی، وحید طالب‌لو و امیرحسین صادقی ۲۰۰۶

*خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، آندرانیک تیموریان و هاشم بیک‌زاده ۲۰۱۴

*سید مجید حسینی، پژمان منتظری، امید ابراهیمی و روزبه چشمی ۲۰۱۸

*سید حسین حسینی، ابوالفضل جلالی و روزبه چشمی 2022

روزبه چشمی و امیرحسین صادقی از استقلال با دو دوره حضور در جام جهانی بین

ملی پوشان استقلال رکورددار هستند، اما رکورد بیشترین حضور در جام جهانی را مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی با سه دوره حضور در اختیار دارند.

اسامی بازیکنان باشگاه پرسپولیس در شش دوره جام جهانی به این شرح است:

*علی پروین  و جواد   ا...‌وردی ۱۹۷۸

*احمدرضا عابدزاده، نعیم سعداوی، مهدی مهدوی‌کیا، افشین پیروانی، نیما نکیسا، رضا شاهرودی و مهرداد میناوند ۱۹۹۸

*جواد کاظمیان و مهرزاد معدنچی ۲۰۰۶

*سیدجلال حسینی، رضا حقیقی، حسین ماهینی و مهرداد پولادی ۲۰۱۴

*علیرضا بیرانوند و وحید امیری ۲۰۱۸

*علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری و مهدی ترابی ۲۰۲۲

بیرانوند و امیری هم بین پرسپولیسی ها با دو دوره حضور در جام جهانی رکورددار هستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3zkpzb