پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/24 13:04
ز | مصرف سیر | سیر و کلسترول خون
کد خبر: 31221

آیا مصرف سیر کلسترول خون را کاهش می‌دهد؟

سیر به عنوان یکی از پرخاصیت ترین مواد موجود در دنیا شناخته شده است. اما آیا سیر می تواند به کاهش کلسترول خون نیز کمک کند؟

 

سیر به عنوان یکی از پرخاصیت ترین مواد موجود در دنیا شناخته شده است. استفاده از سیر می تواند سلامت شما را تضمین کند. مصرف سیر بسیاری از بیماری ها را از شما دور می کند. اما آیا سیر می تواند به کاهش کلسترول خون نیز کمک کند؟

مانند بسیاری از انتخاب‌های سبک زندگی، انتخاب الگوی غذایی هم می‌تواند به مدیریت کلسترول، فشار و قند خون کمک کند. بوته سیر خام حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام آلیسین است. زمانی که آلیین در معرض هوا قرار می‌گیرد، به ترکیبی با نام آلیسین تبدیل می‌شود.

آلیسین ماده‌ای مبتنی بر گوگرد و عامل اصلی بوی خاص سیر است. مطالعات نشان می‌دهند که همین آلیسین می‌تواند نقش برجسته‌ای در افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش چربی بد خون و کاهش فشار خون داشته باشد. در میان انواع سیر، سیر خام بیشترین تاثیر را در کاهش سطح کلسترول خون دارد، درحالی که سیر پخته، سیرترشی و پودر سیر هم می‌توانند همچنان تاثیراتی بر کاهش سطح کلسترول خون داشته باشند.

سیر

البته بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که برای پیدا کردن رابطه بین کاهش سطح کلسترول خون و استفاده از پودر سیر، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارند، زیرا ممکن است تاثیر پودر سیر به اندازه سیر تازه نباشد. محققان بر این باورند که کاهش و گاهی هم ازبین‌بردن آلیسین در طول فرایند تولید پودر سیر می‌تواند فواید مصرف سیر برای کاهش کلسترول خون را تحت تاثیر قرار دهد.

هرچند که استفاده از سیر تازه می‌تواند به کاهش فشار و کلسترول خون کمک کند و حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی را به‌دنبال داشته باشد اما زیاده‌روی در مصرف آن مانند هر ماده خوراکی دیگری باعث ایجاد عوارض متعددی می‌شود.

مصرف بیش‌ازحد سیر خام، عوارضی مانند بوی بد دهان، نفخ، اُفت فشار خون، دردهای شکمی و مشکلاتی مانند افزایش حساسیت در صورت ابتلا به درماتیت را به‌دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ حبه سیر را به انواع غذاها یا خوراک‌های خود اضافه کنید و در صورتی که واکنش خاصی نسبت به آن نداشتید، استفاده از همین میزان سیر را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xo9kz