یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/24 05:42
فوتبال ایران
کد خبر: 31171

فوتبال ایران به روایت جالب رسانه آمریکایی

وبگاه شبکه آمریکایی از تیم ملی کنونی ایران به عنوان «نسل طلایی» یاد کرده که می توانند برای تیم‌های بزرگ دردسر ایجاد کنند.

رسانه آمریکایی ESPN با انتشار گزارشی درباره تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با اشاره به «سنت و دستاوردهای گذشته ایران در آسیا» از جمله سه قهرمانی پیاپی در جام ملت‌های قاره کهن، به حضور بازیکنان نسل قبل ایرانی در لیگ‌های اروپایی خصوصا بوندسلیگا اشاره کرد.

این رسانه به حضور ایران در پنج دوره از بازی‌های جام جهانی و بازیکنان باکیفیت تیم ملی در گذشته اشاره کرده و نوشته است: با توجه به کیفیتی که آن‌ها در گذشته داشتند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌د‌هد تیمی که راهی قطر می‌شود، از همه دوره‌ها بازیکنان با استعدادتری دارد.

گابریل تان، خبرنگار ESPN در ادامه نوشته است: حالا این سؤال مطرح می‌شود: آیا نسل طلایی فوتبال ایران می‌تواند امسال تاریخ‌سازی کند؟ مخصوصاً اینکه در گروه سختی با آمریکا، انگلیس و ولز قرار گرفته است؟ پاسخ ساده «بله» است.

تان با اشاره به جام جهانی ۲۰۱۸ نوشت: اگر به عقب برگردیم، تیم ملی در گروه سخت‌تری با اسپانیا و پرتغال قرار داشت و به صورت شگفت‌آوری در نزدیکی صعود تاریخی از گروه خود و راه‌یابی به مرحله حذفی بود. ایران پس از پیروزی نزدیک برابر مراکش و شکست آبرومند نزدیک از اسپانیا، با پرتغال یکی از غول‌های اروپا مساوی کرد. نتیجه بازی با پرتغال هم می‌توانست با پیروزی ایران همراه شود، اگر طارمی آن فرصت دقیقه آخری را از دست نمی‌داد. در هر صورت، ایران به شیوه‌ای نفس‌گیر، پس از اسپانیا و پرتغال قرار گرفت.

نگارنده مطلب، در ادامه درباره تیم ملی کنونی ایران می‌نویسد: حالا چهار سال بعد، آن‌ها قوی‌تر شده‌اند. ۱۳ بازیکن از ۲۵ مسافر قطر در اروپا بازی می‌کنند. مهدی طارمی که آن فرصت را در مقابل پرتغال از دست داد، در اروپا با پورتو می‌درخشد و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا پنج گل به نام خود ثبت کرده است.

سردار آزمون که از زمان انتقال به بایرلورکوزن با مصدومیت دست به گریبان است، چهار بار پیاپی با تیم زنیت سن‌پترزبورگ قهرمان لیگ روسیه شده و در فصل ۲۰۲۰/۲۱ هم بهترین بازیکن فصل لیگ روسیه شد.

علیرضا جهانبخش و سامان قدوس حالا تجربه حضور در لیگ برتر انگلیس را در کارنامه دارند، مجید حسینی و علی قلی‌زاده به‌دنبال بسیاری از پیشینیان خود، در خارج از ایران نمره قبولی گرفته‌اند و بازیکنان باتجربه‌ای مانند کریم انصاری‌فرد و سعید عزت‌اللهی هم با اینکه در لیگ‌های سطح بالایی نیستند، اما روند رو به جلویی داشته‌اند.

رسانه آمریکایی سپس به تمجید از سرمربی تیم ملی ایران پرداخت و افزود: شاید موضوع مهم‌تر این است که ایران توسط یکی از زیرک‌ترین و کاربلدترین مربیان تاکتیکی هدایت می‌شود. او سال ۲۰۱۹ و پس از جام ملت‌های آسیا از ایران رفت اما در ماه سپتامبر جایگزین دراگان اسکوچیچ شد.

تان در پایان نوشت: برای یک فردی که آشنایی به مسائل فوتبال ندارد، کنار گذاشتن ایران در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد. رنگ و لعاب زیادی هم دور و بر تیم‌های مدعی گروه B جام جهانی است؛ انگلیس، آمریکا و حتی ولز به دلیل عاملی مانند گرت بیل. این البته موضوعی است که ایرانی‌ها ر ا اذیت نمی‌کند. زمان خواهد گفت اما فرصتی برای ایران وجود دارد که فصل جدیدی در تاریخ حضور خود در جام جهانی را بنویسند؛ فصلی که مدت‌ها منتظر آن بودند.

منبع : فارس


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3zkpk6