پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/22 06:33
آزمون دکتری | زمان آزمون دکتری
کد خبر: 30935

ثبت نام آزمون دکتری آغاز شد/انتشار دفترچه راهنمای آزمون دکتری

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ آغاز شد و با اعلام سازمان سنجش، متقاضیان از امروز و به مدت هشت روز فرصت دارند برای ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند.

ثبت‌نام آزمون ورودی دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آغاز شد و تا روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ادامه‌دارد.براساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

داوطلبان لازم است که ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را مطالعه‌کنند و در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به پرداخت هزینه خرید کارت اعتباری ثبت‌نام در آزمون را بپردازند و سپس مراحل بعدی را به انجام برسانند.

داوطلبان پس از تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام، شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ۱۶ رقمی دریافت می‌کنند که باید در حفظ و نگهداری این اطلاعات محرمانه دقت کنند و حتماً یک نسخه پرینت از تقاضانامه ثبت نام تهیه و نزد خود نگهداری‌کنند. دریافت نکردن کد ۱۶ رقمی به معنای کامل نشدن مراحل ثبت‌نام است.

داوطلبان از هشتم تا دهم اسفند ماه می‌توانند نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام‌کنند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان انتخابی مندرج در بند ۴۰ تقاضانامه تعیین می‌شود.

سازمان سنجش آموزش کشور نیز پیش از این، در ارتباط با این آزمون اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در متن آن آمده است: بر اساس قانون "سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی" مصوب اسفندماه سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی و مصوبات "شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی" و شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام پذیرش آزمون دکتری که در زمان ثبت‌نام (آبان ماه سال ۱۴۰۱) منتشر می‌­شود، انجام می‌شود.

سنجش و پذیرش در تمام دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس‌­های خودگردان، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس این قوانین و آیین‌نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورا انجام می‌شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی بر اساس معیارهای آزمون متمرکز (۵۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد) انجام می‌شود.

همچنین سنجش و پذیرش برای مقطع دکتری ناپیوسته پژوهش - محور بر اساس معیارهای  آزمون­ متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)، تهیه طرح­واره (۲۰ درصد) است.

به گزارش ایسنا، اجرای مرحله اول از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود؛ همچنین امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی نیز توسط دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو داده می‌شود. بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ شامل آزمون زبان، آزمون استعداد تحصیلی و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد است. 

منبع : ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3komjd