پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/19 14:33
همسر خودخواه
کد خبر: 30675

نشانه های همسر خودخواه چیست و نحوه برخورد با همسر خودخواه

زندگی با همسر خودخواه کار طاقت فرسایی است ولی اگر میخواهید خودخواهی او را تعدیل کنید باید روش برخورد با همسر خودخواه را بیاموزید تا رفتارش آسیب کمتری به شما برساند.

لازمه ماندگاری و پایداری یک رابطه عاطفی همراه با صمیمیت این است که طرفین نیازهای یکدیگر را اولویت قرار دهند ولی متاسفانه در روابط گاهی خودخواهی بروز می کند ، در صورتی که خودخواهی به صورت افراطی در یک رابطه عاطفی وجود داشته باشد ، سلامت رابطه به چالش کشیده می شود. 

ریشه اغلب مشکلاتی که منجر به طلاق عاطفی یا طلاق قانونی بین زوجین می شود خودخواهی و بی توجهی یک طرف به احساسات و نیازهای طرف مقابل است. 

بعد از گفتگویی روشن و مستقیم به همسرتان بگویید که از شرایط فعلی رضایت ندارید و میخواهید شرایط را بهتر کنید ولی اگر متوجه عدم همکاری او شدید برایش مهلت تعیین کنید تا از نیت خوب شما و مدارا کردنتان دچار سوتفاهم و برتری دادن بیشتر به خودش نشود. 

در صورتی که هیچکدام از راهکارهایی که در ادامه مقاله انجام دادید موثر واقع نشد میتوانید با مشاور صحبت کنید و به جلسات زوج درمانی بروید و در صورت عدم اصلاح همسر خودخواهتان یا مجبور به صبوری هستید یا این که میتوانید از او جدا شوید. 

همسر خودخواه

تعریف خودخواهی

- روان شناسان تعریف های متفاوتی برای خود خواهی ارائه می کند، برخی خودخواهی را توجه بیش از حد فرد به خودش ، نفع ، لذت و رفاه شخصی اش میدانند که وجود دیگران در نظر گرفته نمی شود. 

- خود خواهی ویژگی برعکس ایثار و نوع دوستی است. 

- فرد خودخواه همیشه خودش را نسبت به دیگران برتر و ارجح می داند و خواسته هایش را بر دیگران مقدم می داند. 

- نشانه های خودخواهی تا حد زیادی شبیه به نشان های شخصیت خود شیفته است. 

- زندگی اب یک فرد خودخواه میتواند آسیب های جدی روحی و روانی ایجاد کند که بارزشترین آنها کم شدن اعتماد به نفس است. 

- فرد خودخواه به قدری نقش خود را در زندگی پررنگ می کند که دیگر شما خودتان را نمی بینید. 

- برای کاهش آسیب ارتباط با فرد خودخواه ، روانشناسان توصیه میکنند که فرد به صورت مداوم روی نقاط قوت و توانایی هایش تمرکز کند و وابستگی شان را به افراد خود محور کمتر کنند. به خودشان اولویت بدهند و بدانند که وظیفه آنها فداکاری و ایثار مداوم نیست.

 

عوامل موثر در بروز خودخواهی

خودخواهی میتواند ارثی باشد و از والدین به کودک منتقل شود یا این که در برخود با افراد و محیط پیرامون ایجاد شود. مهم ترین عوامل موثر در بروز خودخواهی عبارتند از : 

همسر خودخواه

تجربیات کودکی : تک فرزند بودن یا توجه بیش از حد والدین ، تشویق بیش از حد ،  حسادت نسبت به خواهران و برادران ، توجه نکردن به کودک در حالت عصبانیت و اضطراب در کودکی متواند منجر به انزوا و در بزرگسازی منجر به خودخواهی شود.

کلیشه جنسیتی مردسالاری : در جوامع جهان سومی  خانواده ها برای پسران ارزش بیشتری قائلند ، هنوز کلیشه جنسیتی برتر بودن مردان وجود دارد و مردان تصور میکنند مالک همسر خود هستند و خودشان را برتر می دانند. همین مسائل میتواند باعث تقویت احساس خودبزرگ بینی و خودخواهی در پسران شود.

تربیت خانوادگی : خانواده هایی که تصور میکنند کار خانه و بچه داری فقط وظیفه زن است و کارهای بیرون از خانه بر عهده مرد ، باعث بروز مشکلات تربیتی و افکار اشتباه در فرزندان می شود. این تفکر باعث می شود زن از نظر مالی به خانواده و شهر وابسته شود و احساس خود کم بینی و کاهش عزت نفس در او رشد کند. مردان هم در ارتباط با چنین زنانی به صورت طبیعی احساس غرور و خود بزرگ بینی خواهند داشت. 

حسادت به فرزندان : برخی زنان هنگامی که بچه دار می شود تمام حواسشان را معطوف به فرزند میکنند و دیگر جایی برای شوهرشان باقی نمی گذارند، در این موارد برخی از مردان شروع به پرخاشگری و خودمحوری در تلافی نادیده گرفتنشان می کنند.

 

علایم خودخواهی همسر

خودشیفته بودن : اغلب اوقات در مورد خارق العاده بودن خودش و کارهایش صحبت میکند. علاقه ای به شنیدن حرفهای طرف مقابل ندارد و خودش را محور همه چیز می داند و منافع طرف مقابل را در منافع خودش می بیند. علایق و نیازهایش همیشه در اولویت هستند و توجهی به علاقمندی ها و علایق شما ندارد. 

حق به جانب بودن : این اشخاص همیشه خودشان را حق به جانب می بینند و از قبول اشتباهاتشان سر باز می زنند و به خاط اشتباهاتشان هیچ گاه عذرخواهی نمی کنند. همیشه سعی در کنترل رفت و آمدها و لباس پوشیدنتان دارد و برنامه های آینده تان را خودش مشخص می کند چون نمیخواهید هیچ چیزی مانع منافع او شود.

رابطه جنسی اجباری : رابطه جنسی باید با رضایت طرفین انجام شود ولی فرد خودخواه حتی زمانی که شما شرایط نامساعد روحی و جسمی بارزی داشته باشید ، شما را مجبور به برقراری رابطه جنسی می کند. از نظر آن ها شما در رابطه جنسی بدهکار او هستید و به گونه ای رفتار می کرد که فقط برای لذت بردن خودش باشد و برای آماده و تحریک شدن شما تمایلی به صحبت کردن ، ابراز علاقه ، پیشنوازی و صمیمیت جسمی نیست. در مورد لذت شما بی خیال ازت و اگر پیشنهادی به او بدهید یا تلاشی برای بیشتر لذت بردن ، بدهید، نادیده می گیرد. 

تصمیم گیری خود محور : در یک ازدواج سلم ، طرفین با توافق هم تصمیم می گیرند ولی فرد خودخواه اغلب تصمیم ها را به تنهایی می گیرد و شما بعدا از آن ها با خبر می شوید.

ناسپاس بودن : فرد خودخواه ، خوبی شما را وظیفه شما میداند نه نقطه قوت شما . او خودش را بالاتر از شما می بیند ، با شما صمیمی نمی شود ، کمتر و کوتاه صحبت میکند و همیشه کارهایی که برایتان انجام داده است را به شما گوشزد می کند و کارهایی که شما برایش انجام داده اید را نادیده می گیرد. 

نداشتن تعهد : تعهد به معنی تعهد جنسی و احساسی است ، همسر خودخواه خخودش را ملزم تعهد به همسرش نمی بیند و به خودش حق می دهد بدون در نظر گرفتن ناراحتی شما وارد روابط احساسی یا جنسی فرازناشویی شود ولی در مقابل از شما انتظار دارد بدون هیچ گونه اعتراضی تمام وظایف جنسی ، رسیدگی به فرزندان و کارهای خانه را بدون کم و کاست انجام دهید. 

همسر خودخواه

روشهای برخورد با همسر خودخواه

متاسفانه در صورتی که زمانی لازم قبل از ازدواج برای آشنایی نداشته باشید نمیتوانید به شناخت درستی از اخلاق طرف مقابل برسید و متوجه خودخواهی او شوید. بسیاری از رفتارهای خودخواهانه بعد از چند ماه معاشرت مشخص می شود و بدون معاشرت کافی نمیتوانید متوجه بسیاری از عادات و اخلاقیات ناپسند فرد مقابل شوید. 

زندگی با فرد خودخواه میتواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد و نمیتوانید به امید تغییر وارد چنین رابطه ای شوید ولی اگر بدون شناخت کافی با یک فرد خودخواه ازدواج کردید ولی تمایل دارید زندگیتان را حفظ کنید ، میتوانید از روش های زیر برای برخورد با همسر خودخواه استفاده کنید. 

یک فرد خودخواه هیچگاه نمی پذیرد که خودخواه است بنابراین به خودتان زحمت یادآوری خودخواه بودنش را ندهید، این مسئله فقط باعث افزایش تنش و پرخاشگری در رابطه شما می شود. 

گفتگو بدون سرزنش و پرخاشگری : بهترین راه حل مسائل همیشه صحبت کردن است ولی اگر میخواهید حرفتان موثر باشد باید بدون سرزنش و پرخاشگری صحبت کنید.  وقتی عصبی هستید حرفی نزنید چون به احتمال زیاد به جای نتیجه مطلوب به نتیجه ای فاجعه بار می رسید.

مهم  نیست چقدر ناامید هستید یا همسرتان چقدر به شما بی اهمیت است ، هرگز بابت این رفتار به او شکایت نکنید و برچسب خودخواهی به او نزنید چون این کار شما او را وارد لاک دفاعی میکند ، در عوض انتظارات و احساسات خود را نسبت به رفتارهای مناسب و نامناسب برایش بیان کنید.

همسر خودخواه

تشویق نقاط قوت : اگر شوهرتان اغلب بدون شما تصمیم می گیرد ولی یک بار جویای نظر شما شده ، به او بگویید چقدر از کارش خوشحال هستید و خیلی خوب است اگر همیشه همینطور باشد. یادآوری کارهای کوچکی که باعث خوشحالی شما شده میتواند به مرور او را تشویق به تکرار کارها و تغییرات بزرگتر نماید.

طرح جدی نیازها : خیلی جدی به او بگویید چه انتظاری از او دارید و نیازهایتان را روشن و واضح بیان کنید. در اغلب موارد مردان نمی دانند که شما دقیقا چه میخواهید. ناآگاهی شوهرتان را نباید به پای خودخواهی او بگذارید. کاملا جدی عواقب رفتارهایش را برایش روشن کنید. 

از گفتگوی صمیمانه همراه با مهربانی و نوازش استفاده کنید ، هیچ مردی نمیتواند در مقابل لحن زیبا و محبت آمیز مقاومت کند. 

نمیتوانید سکوت کنید و توقع داشته باشید شوهرتان روزی تغییر میکند. نرم و محکم صحبت کنید بدون این که فریاد بزنید یا سرزنش کنید. 

یافتن ریشه خودخواهی : باید مطمئن شوید که خودخواهی شوهرتان ریشه در رفتار خودتان ندارد. گاهی اوقات رفتارهای پرخاشگرانه خود شما باعث بروز خودخواهی در شوهرتان می شود. اگر احساس کردید مشکل از خود شما است باید اول خودتان را  اصلاح کنید. از شوهرتان بپرسید چه رفتاری باعث رنجش او می شود و دلیل اصلی رفتار او را پیدا کنید . 

دست از فداکاری بردارید: ایثار و فداکاری شما در مقابل یک فرد خودخواه باعث نمی شود او رفتار خوب شما را بیاموزد بلکه به خودخواهی اش دامن می زند، بنابراین درست از فداکاری مداوم بردارید و اجازه ندهید همسرتان از نیت خیر شما سوءاستفاده کنید. 

روی خوشیها ، پیشرفت و لذت های خودتان تمرکز کنید و به خواسته های خودتان بیشتر اهمیت بدهید. لازمه ماندگاری و پایداری یک رابطه عاطفی همراه با صمیمیت این است که طرفین نیازهای یکدیگر را اولویت قرار دهند ولی متاسفانه در روابط گاهی خودخواهی بروز می کند ، در صورتی که خودخواهی به صورت افراطی در یک رابطه عاطفی وجود داشته باشد ، سلامت رابطه به چالش کشیده می شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48qj5l