چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/16 09:10
تغییر نام خانوادگی
کد خبر: 30401

چگونه فامیلی خود را تغییر دهیم؟ | مراحل تغییر نام خانوادگی

تغییر نام خانوادگی در عین حال که از اهمیت بیشتری برخوردار است با موانع کمتری مواجه می شود. در صورتی که افراد از کارشناس حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرند می توانند مراحل تغییر نام خانوادگی خود را با روش های قانونی پشت سر بگذارند.

تغییر نام خانوادگی در عین حال که از اهمیت بیشتری برخوردار است با موانع کمتری مواجه می شود. در صورتی که افراد از کارشناس حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرند می توانند مراحل تغییر نام خانوادگی خود را با روش های قانونی پشت سر بگذارند. تغییر نام خانوادگی افراد با توجه به ماده ۱۳ دستورالعمل نام خانوادگی مصوب سال ۱۳۸۰ اجازه تغییر پیدا  کرد. مراحل تغییر نام خانوادگی را در ادامه بخوانید.

تغییر نام خانوادگی

مراحل تغییر نام خانوادگی

موارد تغییر نام خانوادگی به این شرح است:

حاوی کلمات زننده و مستهجن

دارای کلمات خارجی و نامانوس 

بیشتر از دو کلمه یا دارای حروف و اعداد اضافه

مخالف ارزش های دینی و اسلامی 

نام محل به طور مطلق یا مضاف مانند بندری

عناوین لشکری و کشوری یا درجات و مناصب علمی و دولتی 

و… 

 افراد می توانند با مراجعه به کارشناس حقوقی اطلاعات لازم درباره تغییر نام خانوادگی در شناسنامه را به دست بیاورند و مراحل قانونی تغییر فامیل هایی که مجاز به تغییر هستند را جویا شوند.

مدارک لازم برای تغییر نام و نام خانوادگی

با استناد به ماده ۴۰ ،۴۱ و ۴۲ قانون ثبت احوال و ماده ۹۹۷ قانون مدنی و سایر دستورالعمل های قانونی افراد می توانند برای تغییر نام و نام خانوادگی خود اقدام کنند.

تغییر نام خانوادگی

مدارک تغییر نام و نام خانوادگی

درخواست تغییر نام و نام خانوادگی

اصل شناسنامه و کپی آن 

فیش واریزی به حساب اداره ثبت احوال

اجازه نامه از پدر یا جد پدری برای استفاده از نام خانوادگی ایشان، این اجازه نامه باید رسمی باشد و در دفتر اسناد رسمی یا در نزد مسئول ثبت احوال تنظیم شود. 

درخواست دهنده تغییر نام باید بالای ۱۸ سال داشته باشد و اگر زیر ۱۸ سال است فقط در صورت داشتن حکم رشد از دادگاه به تقاضا ایشان رسیدگی می شود. همچنین پدر یا جد پدری، وصی و قیم می توانند از طرف شخص صغیر اقدام کنند. 

راه و روش تغییر نام و نام خانوادگی

برای تغییر نام و نام خانوادگی ابتدا افراد باید به اداره ثبت احوال محل سکونت خود، یا محلی که شناسنامه در آن به ثبت رسیده مراجعه کرده و تقاضا خود را ارائه نمایند. 

هیئت رسیدگی با توجه به دستورالعمل هایی که در اختیار دارد به تقاضا شخص رسیدگی می کند در صورتی که واجد شرایط شناخته شود با درخواست ایشان موافقت می شود، اما چنانچه تقاضا شخص از طرف اداره ثبت احوال رد شود، می تواند از طریق دادگاه عمومی محل سکونت خود اقدام کند. 

و به این ترتیب باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و بر علیه اداره ثبت احوال دادخواستی تنظیم نماید. دادگاه به به این درخواست رسیدگی خواهد کرد. 

تغییر نام خانوادگی

شرایط تغییر نام

در قانون این حق برای افراد در نظر گرفته شده که یک بار نام خود را تغییر دهند. اما این تغییر نام دارای شرایطی می باشد. 

شرط مهم در تغییر نام آن است که نام فرد از اسامی مقدس نباشد. اما در برخی موارد با دفاعیاتی که وکیل ارائه می دهد و با شرایطی که موکل بیان می کند می توان چنین نام هایی را تغییر داد. به طور مثال تغییر نام از یک نام مقدس به نام مقدس دیگر وجود دارد و فرد می تواند نام خود را تغییر دهد. 

در سایر موارد برای تغییر نام ضوابط مشخص در نظر گرفته شده و کمیته نام در ثبت احوال با توجه به ماده ۲۰ قانون ثبت احوال اجازه تغییر نام به افراد را خواهد داد. این ماده شامل موارد زیر می باشد.

نام های ممنوعه در ثبت احوال

نامی که نشان دهنده هتک حیثیت و توهین به مقدسات اسلامی باشد. 

اسامی مرکبی که از چند بخش تشکیل شده و در عرف بیشتر از یک نام محسوب می شود مانند یاس بانو فاطمه

عناوین و القاب لشکری، کشوری و مناصب دولتی

اسامی مستهجن که بر حسب زمان و مکان و با تشخیص ثبت احوال نامناسب شناخته شود. 

اسامی مخالف با جنسیت افراد

حذف کلمات اضافه از اسم مانند غلام

تصحیح غلط املایی از اسم به دلیل ناآشنایی مأمور ثبت با لهجه ها و گویش ها مانند دوراب به جای سهراب

هم نام بودن فرزند با پدر و مادر خود یا خواهر و برادران در یک خانواده

تصحیح شکل نوشتاری اسامی عربی به فارسی مانند طه به طاها

اسامی افرادی که تغییر جنسیت داده با ارائه حکم دادگاه

تغییر اسامی افرادی که به دین اسلام مشرف شده اند.

با توجه به موارد گفته شده افراد می توانند برای تغییر نام خود به ثبت احوال مراجعه کنند. اما در عمل ملاحظه می شود که در بسیاری از موارد درخواست فرد متقاضی تغییر نام و یا فامیلی با هیچ یک از بند های گفته شده در قانون مطابقت ندارد و آنچه که در قانون آمده برای اصلاح نام های قدیمی است. درحالیکه اشخاصی که امروزه تقاضا تغییر نام دارند شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند. به طور مثال متقاضی تغییر نام از حکیمه به آنیتا هستند، در این صورت یقینا باید به بهترین وکیل متخصص مراجعه کنند تا بتوانند فرایند تغییر نام و نام خانوادگی خود را به طور قانونی طی نمایند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36bom7