پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/01 02:58
سهام عدالت | سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت
کد خبر: 27852

ارزش واقعی سهام عدالت مشخص شد | سهام عدالت به خاک و خون کشیده شد

ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومان همچنان در محدوده ۱۰ میلیون تومان است. البته امکان فروش این سهام هنوز هم وجود ندارد و به طور کلی زمزمه‌های اصلاح آیین‌نامه این سهام به گوش می‌رسد.

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

سهام عدالت

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بررسی روند حرکت ارزش واقعی سهام عدالت حاکی از آن است که ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت.

نوسان سهام عدالت بین ۱۲ تا ۱۰ میلیون تومان

اما در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار، در اواخر فروردین این رقم به حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. تا ۱۸ اردیبهشت افزایش ارزش سهام عدالت ادامه داشت و به ۱۲ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان هم رسید. اما دوباره روزهای پرنوسان بازار روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و در ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی، ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و در چهارم تیرماه نیز حدود ۱۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بود.

بر این اساس چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخته و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی حتی حدود یک ماه قبل ۱۰ میلیون و۴۶۳ هزار تومان بود و طبق آخرین آمار اکنون به ۱۰ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان رسیده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال ۱۳۹۹ و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

به این افراد سود سهام عدالت می رسد ؟

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در مورد افرادی که نقص مدارک دارند یا متوفیان، سود سهام عدالت به محض اعلام مدارک در روز پرداخت خواهد شد.

سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مسأله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا که از درخواست‌های جدی رییس‌جمهور بود در حال پیگیری است.

به گفته وی، کارگروه ویژه ای از وزارت اقتصاد ووزارت صمت تشکیل شده تا بهره وری بهتری در صنعت خودرو را شاهد باشیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: حتما این چارچوب مشترک را در معرض اظهار نظر صاحبنظران این حوزه قرار خواهیم داد. چون دولت قصد خالی کردن شانه از مسیولیت یا کسب درآمد ندارد و به دنبال ارائه کارنامه موفق در صنعت خودرو سازی در سالهای آینده است.

خاندوزی گفت: تنظیم گری در صنعت خودرو در سالهای آینده و چاره سازی برای قیمت‌های دستوری در صنعت خودرو به عنوان دو پیش نیاز قطعی با دوستان وزارت صمت مطرح شده است.

وزیر اقتصاد درباره پرداخت نشدن سود سهام عدالت برای برخی از مردم گفت: کل مبالغ واریزی برای سود سهام عدالت، در اختیار خود دارندگان این سهام قرار گرفته و اختیار مدیریت سود سهام با خود مردم و صاحبان سهام عدالت است.

وی افزود: در مورد افرادی که نقص مدارک دارند یا متوفیان، سود سهام به محض اعلام مدارک در روز پرداخت خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به اینکه چرا سازمان خصوصی سازی به درگاه الکترونیک نپیوست، اظهار کرد: ما کاملاً همراه و همدل با وزارت ارتباطات همراهی کردیم. و در حوزه مالیاتی و گمرکی اتصال کامل به درگاه و پنجره الکترونیک اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی ممکن است در سال برای تعداد انگشت شماری از شرکت‌های دولتی آمار واگذاری داشته باشد و عامه مردم خدمتی از آن سازمان دریافت نمی‌کنند غیر از واریزی سود سهام عدالت که درخواست داشتیم سازمان‌هایی که به عامه مردم خدمت ارائه نمی‌کنند از این لیست استثنا شوند.

وزیر اقتصاد در رابطه با اقدام دولت در حوزه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: بنای دولت در حوزه تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، تکیه بر خود اظهاری افراد و قبول آن از سوی دولت است. اطلاع رسانی دقیق را دوستان شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی اعلام خواهند کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره چرایی قطع شدن دستگاه‌های پوز از سوی خبازان به دلیل عدم پرداخت مالیات، گفت: نباید چنین تخلفی انجام شود و آگاه باشند که با چنین تخلفی برخورد خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/39kwox