پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/28 14:59
ورزش | ورزش و بیماری | ورزش کردن
کد خبر: 27663

ورزش هم می‌تواند خطرناک باشد/ورزش عامل اصلی این سرطان است

ورزش کردن یکی از عوامل اصلی سالم ماندن فرد در طول عمر اوست. اما ورزش کردن زیاد می تواند عامل اصلی یک نوع سرطان نیز باشد.

ورزش کردن حتماً باید در برنامه روزانه افراد باشد. ورزش کردن یکی از عوامل اصلی سالم ماندن فرد در طول عمر اوست. اگر فردی بدنش به ورزش عادت نکرده باشد، ممکن است در آینده برای او مشکلات زیادی را بوجود آورد. اما ورزش کردن زیاد هم می تواند عامل اصلی یک نوع سرطان نیز باشد.

 

بر اساس تحقیقات جدید، ورزش هوازی ممکن است خطر ابتلا به سرطان متاستاتیک را تا ۷۲ درصد کاهش دهد. این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که تاثیر ورزش را بر اندام‌های داخلی که معمولاً متاستازها در آنها ایجاد می‌شود، مانند ریه‌ها، کبد و غدد لنفاوی بررسی می‌کند.

فعالیت بدنی و خطر سرطان

با توجه به موسسه ملی سرطان، شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد سطوح بالاتر فعالیت بدنی با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان مرتبط است. دلایل احتمالی کاهش خطر عبارتند از: جلوگیری از سطوح بالای انسولین خون، کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کمک به پیشگیری از چاقی، که یک عامل خطر برای بسیاری از سرطان‌هاست.

ورزش

ارتباط ورزش شدید با کاهش سرطان متاستاتیک هم در موش و هم در انسان

این مطالعه هم موش‌ها و هم انسان‌ها را شامل می‌شد. موش‌هایی که تحت یک رژیم ورزشی سخت‌گیرانه آموزش دیده بودند و داوطلبان انسان سالم قبل و بعد از دویدن مورد بررسی قرار گرفتند. محققان دریافتند که در مقایسه با افرادی که ورزش بدنی نداشتند، افرادی که به طور منظم با شدت بالا ورزش می‌کردند ۷۲ درصد کمتر مبتلا به سرطان متاستاتیک می‌شوند.

موش‌ها نتیجه مشابهی را نشان دادند و محققان توانستند از مدل حیوانی برای درک بهتر آنچه ممکن است منجر به کاهش سرطان شود استفاده کنند. دریافتند که فعالیت هوازی به طور قابل توجهی باعث کاهش رشد تومورهای متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد موش‌ها می‌شود. این اتفاق می‌افتد زیرا اندام‌ها باید برای منابع قندی با ماهیچه‌ها رقابت کنند، ماهیچه‌هایی که به سوزاندن مقادیر زیادی گلوکز در طول تمرین بدنی معروف هستند. در نتیجه، گلوکز ( بنابراین انرژی) کمتری برای متاستاز سرطان در دسترس است.

علاوه بر این، زمانی که فرد به طور منظم ورزش می‌کند، این وضعیت دائمی می شود: بافت‌های اندام‌های داخلی تغییر می‌کنند و شبیه بافت عضلانی می‌شوند. این مطالعه با بررسی اندام‌های داخلی، کشف کرد که ورزش کل بدن را تغییر می‌دهد، به طوری که سرطان نمی‌تواند گسترش یابد و اندازه تومور اولیه نیز کوچک می‌شود.

محققان معتقدند ورزش با شدت بالا برای پیشگیری از سرطان مفید است

یک فعالیت هوازی با شدت بالا به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، دو سرعت یک دقیقه‌ای و سپس پیاده‌روی، سپس دو سرعت دیگر.

باید تاکید کرد که ورزش بدنی با اثرات متابولیکی و فیزیولوژیکی منحصربه‌فرد، سطح بالاتری از پیشگیری از سرطان را نسبت به هر دارو یا مداخله پزشکی تا به امروز نشان می‌دهد.

فعال بودن و بی‌تحرک نبودن برای پیشگیری از هرگونه سرطان مهم است

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، توصیه‌ها عبارتند از ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط (مانند پیاده‌روی سریع) یا ۷۵ دقیقه ورزش شدید (دویدن یا آهسته دویدن) هر هفته، همراه با دو یا چند روز فعالیت‌های تقویت کننده عضلات.

منبع: سلامت


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oz88v