شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/27 01:07
سهام عدالت | سود سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت
کد خبر: 27493

همه چیز درباره سهام عدالت | هر آنچه راجب سهام عدالت باید بدانیم

گزارش پیش رو قصد دارد تمام اطلاعات به روزی که درباره آزادسازی این سهام پیش رو قرار دارد، در اختیار دارندگان آن قرار دهد. به همین خاطر خواندن این گزارش را از دست ندهید.

برخی از آگاهان معتقدند دو روش برای آزادسازی سهام عدالت در دستور کار است: در واقع به نظر یک روش به این شکل است سهام عدالت به صورت مستقیم به افراد داده می شود که احتمالا ترکیبی از 36 شرکت است ( سبدی از 36 سهم ) ، مسئولیت حفظ و نگهداری با فرد بوده ،سود هم به فرد تعلق میگیرد اما قابلیت نقل و انتقال و خرید و فروش توسط شورای عالی بورس تعیین میگردد . روش بعد از طریق ای تی اف ها و صندوق های سرمایه گذاری پروژه استانی است.

سهام عدالت

فشار فروش سهام عدالت به بازار اضافه می‌شود؟ 

دنیای بورس | دستور آزادسازی سهام عدالت داده شده است و در شرایط کنونی انتظار برای شفاف‌سازی در این خصوص وجود دارد. با مراجعه به سایت (لینک) و وارد کردن کد ملی می‌توان میزان سهام عدالت اختصاص‌یافته به هر شخص را مشاهده کرد. در این میان البته عددی که در سامانه مشاهده می‌شود با ارزش روز سهام عدالت برای هر فرد فاصله چشم‌گیری دارد. علت این موضوع نیز به جهش قیمت سهام در سال‌های اخیر در بازار سهام کشور مرتبط می‌شود.

یکی از نکات قابل توجه امکان آزادسازی و مدیریت پرتفو سهام عدالت توسط هر فرد است. البته امکان مدیریت غیرمستقیم و واگذاری مدیریت به سرمایه‌گذاری استانی نیز وجود دارد. چند سوال مهم اینجا مطرح می‌شود.

نخست این‌که اگر واقعا همه تصمیم بگیرند که سهام عدالت خود را به صورت مستقیم مدیریت کنند به صورت فاحشی بر تعداد کدهای بورسی افزوده می‌شود. حدود ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند. مدیریت مستقیم پرتفو این جذابیت را ایجاد می‌کند تا از فضای رونق سهام استفاده کرده و در نتیجه با نقد کردن سهام بخشی از نقدینگی مورد نیاز تامین شود. البته امکان معامله و تعیین پرتفو سهام تا ۲ ماه بعد از ثبت درخواست وجود خواهد داشت.

اما در نقطه مقابل شاید افراد تمایلی به فروش سهام عدالت به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نداشته باشند و سهام را در پرتفو خود نگه دارند. اما اگر واقعا بنا بر فروش سهام چه از طریق سرمایه‌گذاری‌های استانی یا به روش مستقیم از طریق کد بورسی شخص باشد باید انتظار فشار فروش سنگین را در نمادهای بزرگ داشت. بخش قابل توجهی از سهام پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی،‌گروه فلزات اساسی، سهام پالایشی،‌گروه بانکی، کشتی‌رانی و سهام از گروه مخابرات و سیمانی و مپنا در پرتفو سهام عدالت مشاهده می‌شود. در قیمت‌های کنونی سهام پس از آزادسازی بعید نیست که فروش در این نمادها تشدید شود.

اما عرضه احتمالی سهام سوال دیگری را نیز ایجاد می‌کند. حق رای سهام عدالت در مجامع شرکت‌ها به صورت وکالتی به دولت می‌رسد. آیا باید مانند سهام دولت که بنا است که در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله عرضه شود در انتظار این بود که دولت از هر تلاشی برای حفظ مدیریت شرکت‌ها استفاده کند؟ این موضوع نقد بسیاری را وارد کرده است و ادامه این رویه بر عدم تمایل واقعی سران دولتی و حکومتی بر خصوصی‌سازی تاکید دارد.

اتفاقات جالب و تازه و در عین حال عجیبی در ماه‌های آینده به دنبال آزادسازی سهام عدالت و واگذاری سهام دولت رخ خواهد داد. باید منتظر ماند واکنش بازار سهام نسبت به این اتفاقات چیست. این واگذاری‌ها همچنین اثر ویژه‌ای بر اقتصاد کشور دارد.

دو راه بـرای آزادسـازی سهـام عدالت

دنیای اقتصاد هم نوشت، آزادسازی سهام عدالت سرانجام پس از ۱۴سال با اجازه رهبر معظم انقلاب در سه‌شنبه شب گذشته، به مرحله اجرایی رسید. درحالی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت، بر انجام اقدامات لازم از سوی دولت در راستای بهره‌مندی هر چه سریع‌تر مردم از منافع سهام خود تاکید فرمودند که در این راستا روز گذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح جزئیات بیشتر از آزادسازی «عدالت» پرداخت.

علیرضا صالح با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین مدیریت سهام عدالت مشمولان پس از آزادسازی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم، از ۶۰میلیون نفری شدن جامعه بورسی خبر داد و تاکید کرد این موضوع، بازار سرمایه ایران را به یکی از بزرگ‌ترین و برترین بازارهای مالی در دنیا از لحاظ تعداد سهامدار تبدیل خواهد کرد.

ارزش پرتفوی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی سهام عدالت و افزوده شدن این رقم به بازار سرمایه، ۱۱برابر شدن ارزش هر برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی و مهلت یک ماهه برای مشخص شدن نحوه آزادسازی «عدالت» از دیگر موارد مهم عنوان شده از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود. ضمن اینکه صالح تاکید داشت که دو روش آزادسازی، محدودیت‌ها و مشوق‌هایی برای مشمولان به‌دنبال دارد که شورای‌عالی بورس این موضوع را بررسی و جزئیات را اعلام خواهد کرد.

طرح سهام عدالت در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵ آغاز شد. هر چند قرار بود این طرح ۱۰ ساله در پایان سال ۹۵ به اتمام رسد و آزادسازی آن شروع شود، اما تاخیر پیش آمده در این سال‌ها، عملا دارندگان این طرح را از سهام خود دور نگه داشت. متاسفانه از ابتدای طرح مساله سهام عدالت ساختار طراحی شده برای این سهم با انتقادات و ابهامات زیادی همراه بود و ساختار نه چندان شفاف و کارآیی داشت. در واقع چنین ساختار نامناسبی باعث شده تا به‌رغم اینکه سهام انتقال یافته به پرتفوی سهام عدالت در برگیرنده شرکت‌های مناسب و خوب باشد اما دارندگان سهام عدالت عملا مالکیت مستقیم نداشته و نقش خاصی در مدیریت این پرتفو ایفا نکنند.

حال شاهد اخبار مثبتی پیرامون آزادسازی سهام عدالت و در اختیار قرار گرفتن این سهم به حدود ۴۹میلیون نفر دارنده آن هستیم. به‌طوری‌که ابلاغیه سه‌شنبه شب این ساختار را تغییر داد و مقرر کرد که سهام به خود مشمولان منتقل شود. ضمن اینکه بررسی‌های لازم و لزوم اعمال جزئیات از سوی شورای‌عالی بورس، هم تاکیدی بر مصلحت اندیشی مشمولان کنونی «عدالت» یا همان سهامداران آینده بورس و هم سهامداران کنونی بازار سرمایه خواهد بود.

هر برگه سهام عدالت؛ ۱۱ میلیون تومان

علیرضا صالح، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری روز گذشته با اظهار این مطلب که لایحه آزادسازی سهام عدالت را دو سال قبل دولت به مجلس ارسال کرد، گفت: با توجه به اینکه طرح اعطای سهام عدالت با اذن رهبری بوده، منتظر بودیم اجازه رهبری گرفته شود تا این سهام آزاد شود. به این ترتیب در ابلاغیه سه‌شنبه شب، مقام معظم رهبری اجازه آزادسازی را به دولت دادند.

در این میان نیز دولت هم عزم جدی برای تسریع در این موضوع را به‌کار گرفته است. صالح در ادامه افزود: سهام عدالت که از سال ۸۵ به مردم واگذار شد، برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد، بنابراین سهام عدالت این دو دهک یک میلیون تومانی کامل است که ارزش آن الان به حدود ۱۱ میلیون تومان یعنی ۱۱ برابر رسیده است.

به گفته صالح از ۴۹میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۳۵ میلیون نفر ارزش سهام ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان و مابقی سهام یک میلیون تومانی دارند.

وی درخصوص سود گفت:‌ همچنین ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند که سود این شرکت‌ها طی سه سال گذشته به خزانه واریز شده و سازمان خصوصی‌سازی هم در سه مرحله سود سهام عدالت را به مردم واگذار کرده است. به‌طوری‌که در مجموع حدود ۵۰۰هزار تومان سود برای دارنده سهام عدالت یک میلیون تومانی واریز شده است. همچنین مجموع سودی که تاکنون پرداخت شده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

صالح در ادامه به افرادی اشاره کرد که هنوز سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند و توضیح داد: برخی از مشمولان هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند و چنانچه اقدام به این کار کنند، سود آنها ظرف یک ماه به حسابشان واریز می‌شود. درمجموع پنج میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند که پول آنها به امانت نزد سازمان خصوصی‌سازی است.

ورود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی به بازار سرمایه

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به ارزش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: امسال با اجازه مقام معظم رهبری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی و سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت وارد بازار سهام می‌شوند و به تعداد سهامداران موجود در بورس، حدود ۴۹میلیون نفر اضافه می‌شود.  صالح ادامه داد: به این ترتیب با احتساب حدود ۱۱ میلیون کد فعلی بورس، در مجموع جامعه آماری فعال در بازار سهام به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد. این امر سبب خواهد شد تا بورس ایران در فهرست برترین بازارهای سرمایه‌گذاری دنیا از لحاظ تعداد کد فعال و جمعیت کشور قرار گیرد.

گزینش برای نحوه مدیریت

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص آزادسازی و دو گزینه پیش رو برای مشمولان نیز گفت: برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در مدیریت مستقیم خود فرد مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد. همچنین در مدیریت و مالکیت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و سرمایه‌گذاری، عملا مالکیت را در دست خود دارد ولی مدیریت را به این نهادها واگذار می‌کند.

صالح ادامه داد: طبق مصوبه، سازمان بورس در مجامع الکترونیکی شرکت می‌کند و نمایندگان خود را انتخاب می‌کند، بنابراین دولت هیچ دخالتی در سهام عدالت نمی‌کند و خود را از سهام عدالت خارج می‌کند.  وی در ادامه با بیان اینکه خروج کامل دولت از سهم‌های مزبور در برنامه است، افزود: در شش ماهه نخست دولت خود را کامل از سهام عدالت جدا خواهد کرد.

یک ماه فرصت

صالح در ادامه افزود: یک ماه فرصت است که مشمولان نحوه آزادسازی سهام خود را انتخاب کنند. اگر کسی ظرف این یک‌ماه وارد سامانه نشد، به منزله این است که مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده است. همچنین به هیچ عنوان فرد نمی‌تواند انتخاب خود را تغییر دهد. به‌طور مثال چنانچه آزادسازی به‌صورت غیرمستقیم را انتخاب کرده باشد، نمی‌تواند بعد از مدتی اعلام کند که می‌خواهد خودش مستقیم به مدیریت پرتفوی بپردازد.

به گفته صالح فعلا برنامه‌ای برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت سهام عدالت وجود ندارد. در واقع میزان سهامی که در سال ۸۵ دراختیار دولت بود محدود بود، در نتیجه به ۶ دهک سهام عدالت اختصاص یافت و این فهرست بسته شد و تا سال ۹۴ ثبت‌نام این افراد تکمیل شد.

بررسی و اعلام جزئیات توسط شورای‌عالی بورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه گفت: نحوه معامله سهام عدالت آن دسته از مشمولانی که مایل هستند خودشان راسا اقدام به مدیریت سهام عدالت‌شان کنند را شورای‌عالی بورس تعیین و تصویب خواهد کرد. صالح ادامه داد: هر چند شورای‌عالی بورس یک ماه فرصت دارد تا این موضوع را نهایی کند اما بنابر اهمیت موضوع و تاکید وزیر اقتصاد بر تسریع این امر، به نظر می‌رسد تا ۱۰ روز آینده جزئیات بیشتر از سوی این نهاد اعلام شود.

وی در مورد نحوه خرید و فروش سهام عدالت، یادآور شد: باید شورای‌عالی بورس تصمیم بگیرد ولی کسی که در معاملات ثانویه وارد شود محدودیت‌هایی در خرید و فروش دارد اما کسی که غیرمستقیم وارد می‌شود فقط دغدغه مدیریت را دارد و شرکت سرمایه‌گذاری استان کارهای مربوط داخل بورس را انجام می‌دهد و همچنین قرار است مشوق‌هایی نیز برایش در نظر گرفته شود. به‌طور مثال محدودیت‌هایی از جمله اینکه چنانچه یک فرد دارنده ۳۰میلیون سهم از پرتفوی سهام عدالت است، تنها ۲۰درصد از این سبد را قادر باشد ظرف ۶ ماه بفروشد.

به این ترتیب فشار فروش نیز بر بازار سرمایه وارد نخواهد شد و مسیر بورس دچار نوسان نمی‌شود. البته مجدد تاکید می‌شود که تمامی این موارد به نظر شورای‌عالی بورس بستگی دارد. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: مدیریت و استقبال مردم برای انتخاب مدیریت و مالکیت مستقیم و غیرمستقیم را در گام اول ارزیابی می‌کنیم و سپس تصمیمات بعدی گرفته می‌شود.

صدور کد بورسی برای تمام ۴۹میلیون نفر

‌رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اظهار این مطلب که تمام مشمولان سهام عدالت اطلاعاتشان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌رود و برای آنها کد بورسی درنظر گرفته شده، گفت: باید احراز هویت آنها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) انجام شود.  صالح همچنین درخصوص نحوه فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز گفت: برای مرحله غیرمستقیم و انتخاب مدیریت این دارایی به صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، صندوق‌های جدیدی تاسیس خواهد شد. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز در مرحله بعد باید در بورس، فرابورس یا بازار پایه فرابورس پذیرش شوند.

جزییات نحوه مدیریت سهام توسط مشمولان از طریق سامانه سهام عدالت

ایلنا هم نوشت: مشمولان سهام عدالت از دیروز (چهارشنبه) می‌توانند با مراجعه به صفحه مربوط به خود در سامانه سهام عدالت در خصوص مدیریت سهام عدالت در اختیار خود تصمیم‌گیری کنند.

سهام عدالت در حالی از سال ۱۳۸۵ به مشمولان واگذار شده است که به مدت ۱۰ سال از محل سود این سهام، اقساط آن تسویه شده و پس از پایان این مهلت می‌بایست شرایط خرید و فورش اسن سهام توسط مشمولان فراهم شود.

در این راستا روز گذشته و در پی ابلاغ آزادسازی سهام عدالت توسط رهبر انقلاب، امکاناتی در سامانه سهام عدالت (لینک) فراهم شده است تا بدین ترتیب دارندگان سهام عدالت با مراجعه به صفحه مربوط به خود در این سامانه می‌توانند در خصوص مدیریت سهام عدالت خود و یا واگذار کردن اختیار مدیریت این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تصمیم‌گیری کنند.

بر این اساس در بخش "آزادسازی" در سامانه سهام عدالت در توضیح استفاده از روش سهام‌داری مستقیم نوشته است:

"سهام‌دار محترم سهام عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به‌روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به شما تخصیص و انتقال می‌یابد:

به‌میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت، علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به‌ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به‌عهده سهام‌دار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای‌عالی بورس صورت خواهد گرفت.

مطابق قانون تجارت شما سهام‌دار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و... بهره‌مند خواهید شد.

دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید. بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله‌پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد. "

این گزارش می‌افزاید: توضیحات مربوط به استفاده از روش سهام‌داری غیرمستقیم نیز به‌شرح زیر است:

سهام‌دار محترم سهام عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به‌روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰درصد) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰درصد) ساماندهی خواهد شد. 

توضیحات روحانی درباره سهام عدالت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی نیز در جلسه هیات دولت (لینک متن کامل) در این باره گفت: از روزی که این‌گونه مباحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصل ۴۴ مطرح بود، تلاش‌هایی شد و تصمیماتی اتخاذ شد. بحث‌هایی در آنجا مطرح شد که برای اقشار مردم هم در آزادسازی و خصوصی‌سازی سرمایه‌های دولتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی فکری شود.

رئیس‌جمهوری افزود: در نهایت مقام معظم رهبری موافقت کردند که به‌عنوان سهام در اختیار مردم قرار گیرد و این سهام در اختیار مردم قرار گرفت. البته مقداری برای مردم نامشخص بود چون سهام به‌آنها تعلق گرفته بود و باید سال‌ها صبر می‌کردند تا این سود باعث مالکیت افراد نسبت به سهام‌شان شود. این روند تقریبا نزدیک به ۱۰ سال طول کشید تا این‌ها مالک سهام شوند.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم از همان ماه‌های اول به فکر سهام و ساماندهی آن افتاد، از وزیر اقتصاد و رئیس بخش خصوصی‌سازی دولت یازدهم برای اینکه همه توان خود را از پایان سال ۹۳ و اول ۹۴ به کار گرفتند تا آن را برای مردم شفاف کنند، تشکر کرد.

رئیس‌جمهوری در ادامه توضیح داد: درآن مقطع کار بزرگی شد و سامانه‌ای تشکیل شد تا مردم در آن ثبت‌نام کنند و بعد برای همه مشخص شد در دولت یازدهم که چه کسی چه مقدار سهم دارد چه مقدار بدهکار و چه مقدار طلبکار است و همه اینها در سال ۹۴ روشن شد و بعد از آن تلاش شد این سهام را به نحوی آزاد کنیم. ابتدا در سال ۹۴ به این فکر افتادیم لایحه‌ای تنظیم کنیم.

روحانی گفت: وقتی لایحه را تنظیم می‌کردیم در دولت این بحث مطرح شد که این سهام به دستور مقام معظم رهبری واگذار شده و خودشان باید اجازه دهند که لایحه در دولت مطرح شود. او با بیان اینکه من در سال ۹۴ در دو نوبت محضر ایشان عرض کردم درباره لایحه و ایشان توضیح خواستند و من توضیح دادم، افزود: به هر حال مقداری مکاتبه طول کشید تا ما در سال ۹۶ این لایحه را به مجلس فرستادیم که مجلس آن را تصویب کند و ما بتوانیم سهام عدالت را آزاد کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه در آن مقطع اجازاتی از رهبری نیاز بود، اظهار کرد: در این ایام، سه مکاتبه خدمت ایشان در چند ماه اخیر داشتیم که یک راهی پیدا شده و این سهام آزاد شده و در چارچوب اهدافی که از ابتدا مدنظر ایشان بوده، مراعات شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه ایشان در نامه سال قبل خود نکاتی را بیان کردند، توضیح داد: من نامه دوم را فروردین ماه فرستادم. ایشان گفتند که چارچوبی برای آزادسازی سهام عدالت مشخص شود. در نامه اردیبهشت چارچوبی را پیشنهاد دادم. بسیار ممنون هستم که طبق چارچوبی که تقدیم کرده بودیم، ایشان با آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند.

پیش تر حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به محضر  رهبر انقلاب (لینک)، از موافقت معظم له با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت قدردانی کرد.

دستور روحانی به شورای‌عالی بورس

روحانی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد من آن بود که شورای‌عالی بورس در مورد شیوه کار تصمیم‌گیری کند، تصریح کرد: قدم بسیار خوبی برای مردم برداشته شده و موافقت مقام معظم رهبری در این ماه، قدم خوبی برای مردم است. حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب این سهام هستند و حساب و کتاب هم مشخص است و سامانه‌ای در این باره وجود داشته است.

روحانی از شورای‌عالی بورس خواست در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آیین‌نامه و مقررات لازم را در واگذاری سهام عدالت تهیه کند و مردم هر جور که مایل هستند، بتوانند اقدام کنند.

گزارش پرداخت سود سهام عدالت

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۵ که سهام عدالت سامان یافت، در سه نوبت سود آن را به مردم پرداخت کردیم، تاکید کرد: سود سال ۹۵ را در سال ۹۶، سود سال ۹۶ را در سال ۹۷ و سود سال ۹۷ را در سال ۹۸ پرداخت کردیم. سود سال ۹۸ هم در سال ۹۹ پرداخت می‌شود. به ازای سهام یک میلیونی یک بار سود ۱۵۰ هزار تومانی، یک بار سود ۱۷۵ هزار تومانی و یک بار سود ۲۰۵ هزار تومانی پرداخت شد.

به گفته روحانی، مردم اگر تمایل به حفظ سهام عدالت داشته باشند، می‌توانند آن را نگه دارند و سود آن را سالانه به دست آورند. سود این سهام سالانه بیشتر می‌شود و مردم باید مطمئن شوند که مالکیت اینها در اختیارشان است و مالکیت مهمی دارند. روحانی افزود: اینکه مردم سهام عدالت‌شان را چطور بفروشند، باید در شورای‌عالی بورس مشخص شود. این سهام در شرایط سخت اقتصادی، به کمک مردم آمده است و آنهایی هم که نیاز فوری ندارند سهام خود را نگه می‌دارند.

مردم به بازار سرمایه اعتماد دارند

حسن روحانی در ادامه جلسه دیروز هیات دولت با بیان اینکه به‌رغم همه پیچیدگی‌ها و فشارهایی که بوده اما تورم را مهار کردیم، گفت: طبق آمار بانک مرکزی تورم ماهانه ماه فروردین نصف تورم ماهانه تورم ماه اسفند ۹۸ است. این به معنی یک حرکت خوب اقتصادی است. اینکه امروز هم مردم به بازار پول و هم بازار سرمایه اعتماد دارند و هم رقم پس‌انداز ما در بانک‌ها رشد ۳۲ درصدی دارد و هم حضور مردم در بازار بورس امروز نمایان است. این به معنای اعتماد مردم است.

 رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اینکه بیرونی‌ها تبلیغ می‌کنند که مردم ایران به نظام و دولت ایران اعتماد ندارند، کاملا دروغ می‌گویند. بورس ما شاهد بر دروغگویی آنها است. پس‌انداز بانکی، حضور کارگران در کارگاه‌ها، محصولات کشاورزی، شاهد بر دروغگویی آنها است. این روند نشان می‌دهد که ملت ما نه خودش را باخته، نه دچار حزن و اندوه شده است.

ارزش بازار سرمایه افزایش می‌یابد

وزیر اقتصاد گفت: با ابلاغیه رهبری درباره سهام عدالت تحول اساسی در دارایی افرادی انجام می‌شود که حدود پنجاه میلیون نفر را دربرمی‌گیرد و ارزش بازار سرمایه نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش «ایسنا» فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیات‌دولت با اشاره به موافقت رهبری با پیشنهاد رئیس‌جمهوری درباره سهام عدالت اظهار کرد: خوشبختانه تحول اساسی هم برای دارندگان سهام عدالت و هم بازار سرمایه با ابلاغیه رهبری انجام شد تا دارندگان این سهام بتوانند خودشان آنچه که مالک بودند را مدیریت کنند که این خون تازه‌ای است که به بازار سرمایه مورد اقبال مردم و سرمایه‌گذاران وارد شده است.

وی افزود: همچنین برخی دارندگان سهام عدالت شرایط مناسبی در وضعیت فعلی به‌دلیل کرونا ندارند و الان می‌توانند خودشان آن را مدیریت کنند یا بخشی از این سهام که برای فروش آزاد می‌شود را می‌توانند بفروشند. هرچند توصیه ما این است که خودشان آن را مدیریت و از فروش شتابزده جلوگیری کنند. وزیر اقتصاد تاکید کرد: ممکن است تعدادی از سودجویان برای خرید سلف این سهام داوطلب شوند در حالی که هنوز ارزش این سهام‌ به‌طور کامل مشخص نشده است که دارندگان این سهام باید به این موضوع توجه کنند. به‌ویژه که ارزش این سهام متفاوت است و نباید به ارزش پایین آن را به فروش برسانند.

دژپسند گفت: شرکت‌هایی که در سهام عدالت هستند معمولا شرکت‌های مهم و قدرتمندی هستند، پس این سهام هم ارزشمند است. همچنین در صورتی که قرار است مدیریت مستقیم سهام از سوی دارندگان انجام شود، این موضوع نیز به‌طور کامل مشخص و اعلام می‌شود که چند درصد از سهام را دارندگانش می‌توانند بفروشند یا واگذار کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با این ابلاغیه رهبری تحول اساسی در دارایی افراد انجام می‌شود که حدود پنجاه میلیون نفر را دربر می‌گیرد و ارزش بازار سرمایه هم افزایش می‌یابد و برای تمام کسانی که می‌خواهند سهام خرد خود را به بازار سرمایه بیاورند هم این یک نوید ارزشمند است و فضای نشاط آوری را پدید می‌آورد.

توصیه مهم وزیر اقتصاد به دارندگان سهام عدالت

خبر آنلاین هم در خبری دیگری نوشت: وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به ارزش بالای سهام، سهامداران خود مدیریت سهام خود را داشته باشند و از فروش آن خودداری کنند.

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به خبر آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: به عنوان کارشناس توسعه ملی از مردمی که نمی‌توانند سهام خود را مدیریت کنند بگویم که از فروش فوری و شتاب زده آن خودداری کنند، زیرا ممکن است تعدادی از افراد سودجو با قیمتی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق امتیاز اقدام کنند و این بسیار خطرناک، زیرا این سهام ارزشمند است.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه این سهام بسته به میزان سهامی که دارند از یک میلیون تومانی تا ۴۰۰ هزار تومانی متناسب با ارزش آن سهام است، در واقع سود این سهم متناسب با نوسان خواهد بود به خصوص که شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت حضور دارند از شرکت‌های معتبر و قوی هستند.

وی تاکید کرد: خوشحالیم که این آزادسازی صورت گرفته البته طبق دستورالعمل باید آن را به شرکت سرمایه گذاری واگذار کرد و یا خود خانوار آن را مدیریت کند.

دژپسند در پایان گفت: بر اساس این دستورالعمل تعیین می‌شود که در مرحله اول چند درصد سهام خواهند داشت، بنابراین یک تحول اساسی در دارایی‌های افراد به خصوص در این شرایط که حدود ۵۰ میلیون نفر در این سهام حضور دارند، معتقدم که فضای نشاط آموزشی در بازار سرمایه به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند برای کسانی که مایل به پس انداز هستند سهام آن‌ها را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم.

هر برگ سهام عدالت امروز چقدر قیمت دارد؟

خبرآنلاین هم نوشت: حالا با موافقت مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت کلید خورده است. ثبت نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید. این چنین است که حالا نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند اما سئوالی که این روزها به کرات به گوش می رسد این است که آیا امکان ثبت نام دوباره برای سهام عدالت وجود دارد. پاسخ رییس سازمان خصوصی سازی به این سئوال منفی است.

وی اعلام کرده است :میزان سهامی که در سال ۸۵ دراختیار دولت بود محدود بود، در نتیجه به ۶ دهک سهام عدالت اختصاص یافت و این فهرست بسته شد و تا سال ۹۴ ثبت‌نام این افراد تکمیل شد، اما بعد از واریز سود، این لیست بسته شد و در حال حاضر دولت سهامی دراختیار ندارد که بخواهد به بقیه افراد جامعه سهام عدالت بدهد. با این وصف شمارش معکوس برای آزادسازی سهام عدالت آغاز شده است.

 سهام عدالت چقدر می ارزد؟

 هر چند پیش تر قیمت سهام عدالت ۵ میلیون تومان و در پایان سال گذشته نزدیک به هشت میلیون تومان اعلام شده بود، رییس سازمان خصوصی سازی ارزش این سهام را در شرایط کنونی ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده است. به این ترتیب هر سهم یک میلیون تومانی ارزشی برابر با یازده میلیون تومان را تجربه کرده است.

آیا همه سهام عدالت یازده میلیون تومانی دارند؟

طبق آخرین امار اعلامی رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفته است: دو دهک کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگه سهام یک میلیونی دارند و غیر از آن، ۲۵ میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های سهام ۴۷۸ هزار تومانی دراختیار دارند که البته ارزش هریک از این سهام حدود ۱۱ برابر شده است و برای دارنده سهام عدالت یک میلیون تومانی در سه سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان سود واریز شده است.

 بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند که سود این شرکت‌ها طی سه سال گذشته به خزانه واریز شده و سازمان خصوصی‌سازی هم در سه مرحله سود سهام عدالت را به مردم واگذار کرده است.

پیش از این دارندگان سهام عدالت در سه مرحله سود سهام عدالت دریافت کرده اند. سود مرحله اول برای هر سهم یک میلیونی ۱۵۰ هزار تومان، در مرحله دوم ۱۷۵ هزار تومان و مرحله سوم  ۲۰۵ هزار تومان بود. سومین مرحله  واریز سود سهام عدالت در اسفند ماه سال گذشته صورت گرفت.

اعلام روش‌های آزادسازی

 دو روش برای آزادسازی سهام عدالت اعلام شده که سهامداران می‌توانند به صورت استفاده از روش سهام‌داری مستقیم و استفاده از روش سهام‌داری غیرمستقیم سهام خود را بفروشند.

استفاده از روش سهام‌داری مستقیم

سهام‌دار سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به‌صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به شما تخصیص و انتقال می‌یابد:

۱-  به میزان سهام تخصیص‌یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت و به‌تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی به شما تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن، این دسته از سهام‌داران سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیر بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود.

۲-  در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

۳-  مطابق قانون تجارت شما سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و … بهره‌مند خواهید شد.

۴- خاطرنشان می‌سازد دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور می‌توانید با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از تعداد سهام تخصیص‌یافته نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطلع شوید.

۵-  بهره‌مندی از خدمات قابل‌ارائه ازجمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص‌یافته در آینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت‌نام و احراز هویت در مراکز تعیین‌شده می‌باشد.

استفاده از روش سهام‌داری غیرمستقیم

سهام‌دار سهام‌عدالت، در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

۱-  با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام‌عدالت متعلق به شما توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

۲-  سهام مزبور در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (۷۰%) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی (۳۰%) ساماندهی خواهد شد.

کدام روش آزادسازی به نفع دارندگان سهام عدالت است؟

حسن علایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سئوال که کدام روش آزادسازی به نفع سهامدار است؟ به تجارت‌نیوز گفت: هر دو روشی که در سامانه سهام عدالت برای آزادسازی اعلام شده، بورسی است یعنی از طریق بورس انجام خواهد شد. به گفته وی در روش آزادسازی مستقیم سهام‌دار خودش مسئولیت پرتفوی بورسی را به عهده دارد، ولی در روش غیرمستقیم پرتفوی افراد در شرکت سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و شرکت‌ها به نیابت از سهامداران سهام آنها را مدیریت می‌کنند، بنابراین در روش دوم شخص به طور مستقیم درگیر نیست.

علائی در پاسخ این که کدام روش سودده‌تر است؟ گفت: ماهیت این روش‌ها هیچ فرقی ندارد یعنی از نظر سود و زیان یکی بهتر از دیگری نیست و هر دو تابع قانون تجارت و سازوکارهای بازار سرمایه است.

وی گفته است: قرار شده است که چارچوب آزادسازی سهام عدالت (شامل چه پورسه زمانی و با چه درصدی) در شورای عالی بورس تصویب و اعلام شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2xqjwb