شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/23 07:08
ویتامین | کمبود ویتامین | عوارض مصرف زیاد ویتامین
کد خبر: 27348

مصرف بیش از حد ویتامین این عوارض را به دنبال دارد/مصرف ویتامین را کنترل کنید

ویتامین ها از جمله مواد مورد نیار بدن برای سلامت انسان است. اما مصرف زیاد ویتامین عوارض خطرناکی دارد که به شما توضیح خواهیم داد.

ویتامین ها از جمله مواد مورد نیار بدن برای سلامت انسان است. انواع و اقسام ویتامین برای مصرف انسان وجود دارد. مصرف ویتامین باید درست و بهاندازه باشد وگرنه ایجاد عوارض در بدن شما کی کند. در اینجا عوارض مصرف زیاد ویتامین را بخوانید.

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها مانند ویتامین C یا روی می‌تواند باعث تهوع، اسهال و گرفتگی معده شود.

مصرف بیش از حد سلنیوم می‌تواند منجر به ریزش مو، مشکل دستگاه گوارش، خستگی و آسیب عصبی شود.

مثلاً اگر در صبحانه غلات غنی شده می‌خورید، برای میان وعده‌ها انرژی‌بار مصرف کنید، ماکارونی غنی شده برای شام می‌خورید، و یک مکمل روزانه مصرف کنید، میزان دریافت ویتامین و مواد معدنی روزانه شما بیشتر از میزان توصیه شده است.

ویتامین D

در مورد مکمل‌ها: دوز را بررسی کنید

به احتمال زیاد، غذاهای غنی نشده ای که می‌خورید مشکلی ندارند. بنابراین باید به مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید دقت کنید.

اگر مکمل مصرف می‌کنید، این مکمل نباید ارزشی بیشتر از ارزش روزانه مورد نیازتان داشته باشد. با پزشک خود در مورد مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید.

علائمی که نشان می دهد شما بیش از حد  ویتامین مصرف کرده‌اید

این علائم نسبتاً خفیف ممکن است شامل مشکل در خواب یا تمرکز، مشکلات عصبی مانند بی حسی یا سوزن سوزن شدن، یا احساس تحریک پذیری بیشتر باشد.

ویتامین D، کلسیم و اسید فولیک سه ماده مغذی هستند که ممکن است بیش از حد از آنها را دریافت کنید.

بزرگسالانی که به طور منظم از ۴۰۰۰ واحد بین المللی (IU) روزانه برای ویتامین D فراتر می‌روند؛ ممکن است در نهایت با مشکلات قلبی جدی مواجه شوند.

اسید فولیک به محصولات غلات غنی شده مانند آرد سفید، ماکارونی، برنج، نان و غلات اضافه می‌شود. در حالی که غنی سازی اسید فولیک نقایص مادرزادی را بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش داده، ممکن است نگرانی‌های دیگری برای سلامتی در افراد ایجاد کند.

دریافت روزانه بیش از ۱۰۰۰ میکروگرم اسید فولیک از غذاهای غنی شده و مکمل‌ها سخت نیست. با این کار علائم کمبود ویتامین B۱۲ در افراد مسن پنهان می‌شود. کمبود ویتامین B۱۲ گاهی اوقات در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصبی شود.

منبع: آی‌زندگی


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/45anwx