چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/22 00:47
قیمت دلار| قیمت دلار الان| قیمت دلار امروز
کد خبر: 27177

گرانی بی سابقه قیمت دلار| پیش‌بینی قیمت دلار تا آخر هفته

دلار از فاز انفعال خارج شد و دیروز ۲۱ شهریور ماه دلار به آستانه کانال ۳۱ هزار تومانی رسید. قیمت دلار چرا افزایش یافت و این افزایش تا کجا ادامه دارد؟

قیمت دلار دام در حال بالا رفتن و پایین آمدن است در سرتاسر دنیا قیمت ها بر اساس قیمت دلار بالا و پایین می شود قیمت دلار امروز در بازار آزاد افت داشته است است که ممکن تا آخر هفته بالا برود ولی نمیتوان گفت که این پیش بینی قطعی باشد ممکن است که ثابت بماند یا پایین تر بیاید قیمت دلار در تورم دنیا خیلی تاثیر دارد.قیمت دلار فعلا نوسان دارد.

از هفته گذشته قیمت دلار روند صعودی را آغاز کرد و امروز معاملات در بازار آزاد با قیمت ۳۰,۸۴۰ تومان آغاز شد. در ساعاتی از روز قیمت دلار کاهشی شد اما در ادامه روز قیمت افزایش یافت و به آستانه کانال ۳۱ هزار تومانی رسید.

قیمت دلارتوافقی هم در بازار ۲۹,۶۷۰ تومان بود. قیمت دلار هرات هم در ادامه تغییرات خود،  قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان را رد کرد و قیمت دلار سلیمانیه مرز ۳۱ هزار تومان را پشت سر گذاشت.

قیمت دلار در معاملات غیرقانونی فردایی در تهران هم وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. برخی معتقدند این افزایش قیمت، پس‌لرزه‌های پرونده هسته‌ای و بیانیه اروپا درباره ایران است. برخی دیگر اما معتقدند که روند قیمت دلار در مجموع صعودی است و در چند هفته گذشته اخبار برجامی و ارزپاشی بانک مرکزی، قیمت دلار را در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان نگه داشته بود.

سطح مقاومت قیمت دلار شکست؟

حالا به نظر می‌رسد که امید به توافق از بین رفته و معامله‌گران حداقل می‌دانند تا آبان ماه امیدی به مذاکره و رسیدن به توافق نیست.

همین ناامیدی سبب شده که قیمت دلار از محدوده مقاومتی خود عبور کند. پیش از این مجتبی دیبا، کارشناس ارزی مرز مقاومت دلار را محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان دانسته و پیش‌بینی کرده بود مادامی که مذاکرات در جریان باشد، قیمت دلار در این محدوده می‌ماند.

با ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومان، دبیا پیش‌بینی کرده بود که محدوده قیمتی ۳۰ هزار و ۶۰۰ و ۷۰۰ برای بازار ارز مکحدوده بسیار مهمی است و اگر دلار از این مرز عبور کند، قیمت دلار افزایشی می‌شود اما اگر دلار در زیر این محدوده بماند قیمت دلار کاهشی می‌شود.

اما امروز قیمت دلار سقف تعیین‌شده را زد و حالا پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که روند قیمت احتمالا صعودی است.

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی هم مرز ۳۰ هزار تومان را مرز روانی قیمت دلار می‌دانستند و معتقد بودند اگر قیمت دلار از این مرز عبور کند، سیگنال خرید صادر می‌کند و متقاضیان جدیدی را جذب بازار می‌کند. چون چنین افزایشی به این معناست که بازار از مذاکرات هسته‌ای ناامید شده و قیمت ارز افزایشی است.

حالا به نظر می‌رسد که روند قیمت دلار در بازار همچنان نوسانی است. اگر قیمت دلار در کانال ۳۰ هزار تومان بماند و به زیر ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان برسد، می‌توان امید به کاهش قیمت دلار داشت. در یر این صورت روند بازار صعودی است.

سنگر محکم قیمت دلار 

به عقیده بسیاری از فعالان بازار ارز با توجه به حمایت و مقاومت شدید مشاهده شده در مقابل خروج دلار از کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی، سطوح قیمتی این کانال را می‌توان به عنوان سنگر محکم شاخص ارزی در روز‌های کنونی دانست

افزایش قیمت دلار در بازار شبانه

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته آرایش صعودی به خود گرفت و به مرز حساس  ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. عده ای از بازیگران ارزی معتقدند بودند در صورتی که نرخ دلار در بازار ارز امروز بالای محدوده یاد شده تثبیت شود  احتمال رسیدن آن به 30 هزار و 200 تومان هم وجود دارد.

قیمت دلار در هرات بالا رفت 

قیمت دلار در هرات هم دیشب نزدیک به 100 تومان افزایش را ثبت کرد. این امر ممکن است بر انتظارات صعودی دلار در تهران بیفزاید . 

قیمت دلارسلیمانیه بعد از نا آرامی های عراق 

 قیمت لار در سلیمانیه هم دیشب نسبت به روز دوشنبه تقریبا رنج بود . البته گفته می شود که به واسطه ناآرامی های عراق، تقاضا برای خرید ارز در منطقه سلیمانیه کمی بیشتر شده است. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر نرخ حواله درهم 

 عده ای از  معامله گران با اشاره به نوسان محدود نرخ حواله درهم در معاملات پشت خطی  می گفتند احتمالا قیمت دلار در بازار امروز روند ملایمی را دنبال کند .

احتمال تشکیل الگوی برگشتی در بازار سرمایه

کاهش های  قیمت های بازار سهام در کنار انتشار گزارشات سالانه مناسب باعث شده است تا برخی از کارشناسان به ارزندگی کلیت بازار سرمایه  در شرایط کنونی اشاره کنند، ولی بلاتکلیفی های برجامی و ریزش های اخیر عاملی است که باعث احتیاط سرمایه گذاران در ورود به بازار شده است و  احتمالا پول های نقد به دنبال نشانه های برگشت بازار هستند.

 صعودی شدن  ارزش معاملات خرد در کنار تشکیل الگوی برگشتی در شاخص کل  می تواند از احتیاط سرمایه گذاران بکاهد و پول ها را روانه این بازار کند.

شاخص کل در هفته قبل برای دومین بار از نزدیکی محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد به بالا برگشت و باعث افزایش  امیدواری برای سرمایه گذاران بازار سرمایه شد. نمودار تکنیکالی شاخص کل نشان می دهد که در صورت ادامه این شرایط محدوده فعلی می تواند محدوده برگشتی شاخص کل باشد که در ادامه واکنش شاخص با مقاومت قبلی روند را مشخص خواهد کرد.  

احتیاط و صبر در بازار سرمایه 

تعدادی از تحلیلگران احتمال احیای توافق را‌‌ بالا می دانند و بر اساس این پیش بینی اقدام به خرید می کنند ولی سرمایه گذاران محتاط تر که ریسک پذیری کمتری دارند تا قطعی شدن توافق برای خرید صبر می کنند. برخی از سرمایه گذاران تصور می کنند با احیای توافق سرمایه های زیادی از بازار مسکن، ارز و طلا و سکه ناامید می شوند و  بازار سرمایه در این شرایط یکی از مقاصد اصلی پول هایی است که از رکود سایر بازارها فرار کرده اند. البته ترس گذشته ممکن است مانع ذهنی برای چرخش سرمایه ها به سمت بورس باشد.

رفتار سینوسی در بازار ارز

بازار ارز در هفته قبل یک رفتار سینوسی را تجربه کرد و هیجانات معامله گران فرصت نوسان مناسبی را در بازار فراهم کرد،  قیمت دلار تقریبا یک ‌کف قیمتی را تست کرد. پس از آنکه دلار تهران با حمایت کف کانال ۲۸ هزار تومانی برخورد کرد، افزایش تقاضا و هیجانات خرید باعث تشکیل صف خرید در مقابل صرافی ها شد.

 ولی در ادامه همزمان با رشد قیمت دلار از تقاضای خرید دلار توافقی  کاسته  شد و صف ها از بین رفت که نشان می داد تعدادی از افراد از شرایط هیجانی موجود برای نوسان گیری استفاده می کنند.

در شرایط کنونی تحلیل های متفاوتی از کف قیمتی دلار در صورت احیای توافق وجود دارد عده ای برای تحلیل کف قیمتی دلار به قیمت دلار نیما اشاره می کنند.

قیمت دلار نیما در شرایط کنونی نوسان خاصی را تجربه نکرده و بدون تغییر مانده و قیمت کنونی آن کف قیمتی دلار متشکل در هفته قبل بوده است.

در این چارچوب در صورت توافق و اوج گیری احساسات کاهشی، نرخ دلار به کمتر از نیمه کانال ۲۶ هزار تومانی نخواهد رسید، ولی دیدگاهی دیگر شکل گیری صف های خرید دلار توافقی در هنگام سقوط قیمت ارز تا  ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی را مبنا قرار می دهند و می گویند به خاطر افزایش تقاضای خرید در قیمت فوق ، احتمالا کف کانال ۲۸ هزار تومانی کف قیمتی دلار در صورت احیای برجام است و بالا بودن تقاضا در قیمت های پایین نمی گذارد دلار آزاد  خود را به دلار نیما برساند.

نوسانات قیمت در بازارها

تب و‌تاب اخبار نفوذ کرده به بازار ها، موجب ایجاد نوسانات قیمتی قابل توجه در بازارها شده و فضا به نفع نوسان گیران شده است.در میان معامله گران مهم ترین سئوال آینده بازارها در صورت توافق احتمالی است.

احیای برجام چه تاثیری بر کاهش قیمت دلار دارد؟ 

به گزارش سایت شماره یک، علی‌اصغر سمیعی در یادداشتی درباره قیمت احتمالی ارز پس از توافق برجام نوشت: با اینکه برجام و توافقات احتمالی می‌تواند توانایی‌های مالی بانک مرکزی را افزایش دهد، ولی آمدن مقداری پول به خزانه کشور نمی‌تواند بر واقعیت‌های اقتصادی اثر جدی بگذارد.

وی افزود: مشکل اصلی اقتصاد کشور با توافقات احتمالی رفع نمی‌شود، ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و آزادی فروش نفت بتواند به طور موقت و مانند یک مسکن بر روی اقتصاد کشور اثر بگذارد، ولی درمان اصلی نیست.

این کارشناس بازار ارز تصریح کرد: ممکن است بعد از امضای توافق با تصمیم‌های نابخردانه در داخل و توطئه‌گرانه در خارج و به ضرب تبلیغ و تزریق بیش از تقاضا و ساختن جو "همه چیز گل و بلبل است" به طور مصنوعی بشود، برای مدتی بسیار کوتاه قیمت‌ها را پایین نگه داشته و بازار را به بهشت خارج‌کنندگان سرمایه از کشور و واردکنندگان کالاهای مصرفی و غیرضروری به کشور تبدیل کرد،

ولی بعد از چند روز که روند کاهشی قیمت‌ها متوقف شود، بلافاصله خرید گسترده و هجوم مترصدین (و همچنین مترصدات) برای خرید آغاز و قیمت‌ها افسار گسیخته‌تر از قبل رو به افزایش خواهد گذاشت.

سمیعی یادآور شد: این تجربه‌ها را قبلا هم داشته‌ایم و ملموس‌ترین آن، بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ بود، که قیمت ارز به کمتر از یک سوم کاهش یافت، که البته بعد از کمتر از شش ماه باز به همان قیمت‌های قبلی برگشت.

وی متذکر شد: امیدوارم این نوبت مسوولان اقتصادی کشور از تجربه‌های گذشته درس لازم را گرفته باشند، و در این موارد با درایت بیشتری عمل شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ayjml