چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/04 01:33
هواشناسی | هواشناسی چهارم مرداد | هواشناسی امروز
کد خبر: 23875

هشدار قرمز سازمان هواشناسی | وضعیت آب و هوا امروز چهارم مرداد ماه

سازمان هواشناسی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس هشدار قرمز صادر کرد.

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای از تشدید فعالیت بارش‌های موسمی در ۴ استان خبر و نسبت به آب‌گرفتگی گسترده، آب‌گرفتگی معابر، احتمال تخریب پل‌ها و خسارت به کشاورزان هشدار داد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: تشدید فعالیت رگبارهای موسمی

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1401/05/03

زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه 1401/05/06

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق شدید توام با وزش باد شدید و رخداد سیلاب

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/05/03: سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان.

سه‌شنبه 1401/05/04: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان.

چهارشنبه 1401/05/05: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس.

پنج‌شنبه 1401/05/06: کرمان، دامنه و ارتفاعات در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس.

اثر مخاطره: وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق.

توصیه: آماده باش دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری ها، شهرداریها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و مسیل ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها .

هواشناسی

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، باتوجه به تشدید رگبارهای موسمی، از امروز تا پنجشنبه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید و وقوع سیلاب پیش بینی می‌شود.

به هموطنان توصیه می‌شود از نواحی حادثه خیز مانند بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله بگیرند.

پیشتر بارش باران در استان فارس سبب جاری شدن سیل و جان باختن ۲۲ شهروند شده بود و جریان سیل تعدادی خودرو را هم برده بود.

سه شنبه در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، نیمه شرقی فارس، جزایر خلیج فارس و جنوب خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده برای نیمه جنوبی فارس و جنوب استان‌های یزد و بوشهر نیز رخ خواهد داد.

پنج شنبه با کاهش شدت ناپایداری‌ها در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان برای نیمه شمالی این استان و همچنین استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بوریر احمد، چهارمحال و بختیاری و برخی نقاط استان‌های همدان، لرستان و مرکزی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

روز‌های جمعه و شنبه فعالیت این سامانه در جنوب شرق، جنوب و بخش‌هایی از جنوب غرب و مرکز کشور ادامه دارد. طی پنج روز آینده بارش در نیمه جنوبی کشور سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

هواشناسی

طی پنج روز آینده به طور متناوب برای استان‌های ساحلی خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و خراسان شمالی و همچنین روز‌های سه شنبه تا جمعه در دامنه و ارتفاعات البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین، زنجان وسمنان در بعضی ساعات بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در شمال شرق و شرق کشور برخی نقاط استان‌های سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می‌شود که موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد.

همچنین طی این مدت به سبب وزش باد در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور پدیده گرد و غبار رخ می‌دهد. دریای عمان و تنگه هرمز از سه شنبه تا پایان هفته و نواحی مرکزی و شرق خلیج فارس از سه شنبه تا جمعه مواج است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/48897k