دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/23 01:31
کد خبر: 22949

ویتامین c معجزه ای برای بدن | با این میوه به جنگ سکته مغزی و قلبی بروید

بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که ترکیب دوز بالایی از ویتامین C در رژیم غذایی باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود و از این رو شانس سکته مغزی را کمتر می کند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و بدن ما نمی‌تواند به خودی خود این ویتامین را تولید کند و باید با مصرف مواد غذایی و داروهای مکمل این ویتامین را به بدن برسانیم تا از فواید ویتامین C بهره‌مند شویم. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با فواید ویتامین C است به بررسی فواید ویتامین C، علائم کمبود ویتامین C، بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C، بهترین زمان مصرف ویتامین C در بدنسازی، مکمل‌های ویتامین C، آمپول ویتامین C و قرص ویتامین C می‌پردازیم.

فواید ویتامین C برای سلامتی

از جمله سبزیجات و میوه‌هایی که سطح ویتامین C در آن‌ها بالا است می‌توان به مواردی مانند طالبی، پرتقال، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز، کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، تمشک، آناناس، انبه و پاپایا اشاره کرد.

برخی از فواید ویتامین سی برای سلامت ما شامل مواردی از جمله جلوگیری از نارسایی‌های سیستم ایمنی، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی، محافظت در برابر مشکلات سلامتی ارثی، محافظت در برابر بیماری‌های چشم، پیشگیری از چروک شدن پوست هست.

ویتامین C خواص و فواید درمانی بسیاری دارد و  بودن آن برای بدن ضروری است. برخی از فواید ویتامین سی برای سلامت بدن را در ادامه بررسی می‌کنیم.

سلامت پوست و کلاژن سازی

ویتامین C موجب ساخت کلاژن شده و به طور طبیعی موجب کاهش بروز چین و چروک می‌شود.

ویتامین C برای تولید کلاژن که یک پروتئین مهم برای ساخت پوست، تاندون‌ها رباط‌ها و رگ‌های خونی لازم است ضروری است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است؛ حضور آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

جذب مواد معدنی

جذب ویتامین C‍ موجب افزایش میزان دریافتی آهنی که بدن بزرگسالان و کودکان دریافت می‌کنند، می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به نقرس

ویتامین C خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهد.

ویتامین C یک از آنتی‌اکسیدان‌ است که توانایی  جلوگیری از آسیب‌های رادیکال ‌های آزاد و مواد شیمیایی خطرناک همچون دود سیگار را دارد. رادیکال‌های آزاد در بروز برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی و ورم مفاصل نقش دارند. رادیکال‌های آزاد هنگام تجزیه غذا در بدن یا هنگام قرار گرفتن در معرض تشعشع یا دود سیگار تولید می‌شوند.

بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا

ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به همین علت به بدن کمک می‌کند تا با ویروس سرماخوردگی مقابله کند. مصرف ویتامین C هنگام درگیری با سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به عوارض بیشتری مانند ذات‌الریه و عفونت ریه را شود.

تقویت سیستم ایمنی تحت فشار

استفاده از ویتامین C می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی‌شان به علت فشارهای روحی و روانی تضعیف شده است مفید و موثر باشد.

استفاده از مقادیر بالای ویتامین C می‌تواند اثر ضدسرطانی داروهای شیمی‌درمانی افزایش دهد.

کاهش خطر سکته‌ی مغزی

قرار دادن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی موجب افزایش سطح ویتامین C خون‌ می‌شود، مطالعات نشان داده است که افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند کمتر از بقیه در معرض خطر سکته مغزی هستند.

 

ویتامین C با نقش خود در متابولیسم اسیدهای آمینه به ویژه تشکیل کلاژن که ماده اصلی تشکیل دهنده بافت همبند است که این بافت استخوان و عضله را در کنار هم نگه‌می‌دارد موجب کاهش احتمال  آسیب به عضلات می‌شود. 

ویتامین C موجب جذب بهتر آهن در بدن می‌شود. آهن برای اتصال اکسیژن به خون ضروری است. اگر اکسیژن در خون به حد کافی نباشد اکسیژن رسانی به عضلات مختل می‌شود و درنتیجه عملکرد عضلات دچار مشکل می‌شود.

مصرف ویتامین C در ورزشکاران مرد موجب پایین نگه‌داشتن سطح کورتیزول نسبت به تستوسترون می‌شود که این موضوع باعث می‌شود که عملکرد ورزشکار در طی روز در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و به این شکل فرد ورزشکار بهتری از تمرینات خود کسب کند. مصرف ویتامین C در خانوم‌ها علاوه بر نقش آن در محافظت از پارگی مویرگ‌ها به تقویت عملکرد کبد پرداخته و سطح هورمون استروژن را در طول چرخه قاعدگی متعادل نگه می‌دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36elnj