جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/22 07:10
کمال تبریزی
کد خبر: 22882

کمال تبریزی کارگردان ایرانی را بیشتر بشناسید | کارگردانی برجسته و معروف

کمال تبریزی در ۵ مهر سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد.

کمال تبریزی یکی از کارگردانان برجسته و شناخته شده ی کشور ما است. کمال تبریزی در ۵ مهر سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. کمال تبریزی مدرک کارشناسی خود را در رشته ی نمایش تئاتر و از دانشگاه هنر، اخذ نمود.

کمال تبریزی

چکیده ای از بیوگرافی کمال تبریزی

• نام و نام خانوادگی : کمال تبریزی

• متولد : ۵ مهر ۱۳۳۸ (۶۲ سال)

• محل تولد : تهران

• ملیت: ایرانی

• پیشه: کارگردان

• سال ‌های فعالیت:  ۱۳۵۸-اکنون

• فرزندان: علی تبریزی

 

کمال تبریزی از دانشجویان پیرو خط امام بود که در اشغال سفارت آمریکا، نقش بسزایی داشت. وی فعالیت هنری خود را با تدوین شروع کرد و سپس موفق شد دستیار کاردان شود. نام تبریزی با ساخت فیلم جنجالی مارمولک، زبانزد خاص و عام شد.

وی علاوه بر کارگردانی در رشته های دیگری همچون تدوین، فیلمبرداری، طراح صحنه و لباس، فیلمنامه و تهیه و تولید نیز فعالیت کرده است.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد این کارگردان ایرانی بزرگ، افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

 

تحصیلات دانشگاهی کمال تبریزی

وی در سال ۱۳۵۶ یعنی زمانی که ۱۸ ساله بود موفق شد در رشته ی مهندسی راه و ساختمان دانشگاه پلی تکنیک قبول شود. تبریزی پس از ورود به این دانشگاه، در کمیته ی فرهنگی دانشجویان، عضو شد و اولین فعالیت های نمایشی و سینمایی اش را از همین کمیته، آغاز نمود. البته تبریزی، بعد از انقلاب فرهنگی تغییر رشته داد.

او در سال 1359 و با شروع انقلاب اسلامی و همزمان با جنگ تحمیلی به سمت مسئولیت بخش آموزش مرکز اسلامی فیلمسازی رسید. این سمت او سبب شد که وی در دوران جنگ تحمیلی برای اخت فیلم های مستند به منطقه ی جنگی اعزام شود. وی پس از انقلاب فرهنگی دوباره به دانشگاه برگشت و با تغییر رشته از مهندسی به نمایش تئاتر مشغول به تحصیل در این رشته در دانشگاه هنر شد.

 

شروع فعالیت های هنری کمال تبریزی با دستیاری

البته شروع فعالیت های هنری این کارگردان برجسته به سال 1358 و با نویسندگی و کارگردانی یک فیلم کوتاه برمی گردد. سپس در سال 1362، فیلمبرداری فیلم آوای غیب را بر عهده گرفت. اما جدی ترین شروع فعالیت هنری و یا به عبارتی، شروع کارگردانی او به سال 1364 و با دستیاری کارگردانی برای ابراهیم حاتمی کیا برمی گردد. او در سن 26 سالگی و برای فیلم هویت، دستیار کارگردان ابراهیم حاتمی کیا بود.

کمال تبریزی

 

وی بعد از 2 سال اقدام به ساخت اولین فیلم مستقل خود به نام عبور نمود. تبریزی علاوه بر کارگردانی، فیلمنامه نویسی این فیلم را نیز بر عهده داشت.

 

مشهور شدن کمال تبریزی با فیلم کمدی لیلی با من است

درست است که تبریزی با فیلم سوم خود یعنی پایان کودکی، دیده شد اما بدون شک، فیلم جنگی و کمدی لیلی با من است مهم ترین دلیل مشهور شدن این کارگردان برجسته ی ایرانی بود. 

کمال تبریزی

ساخت فیلم جنجالی مارمولک

مشهور شدن بعد از فیلم لیلی با من است سبب شد که تبریزی اقدام به ساخت فیلم های دیگری من جمله فیلم معروف مهر مادری در سال 1376 و شیدا در سال 1377 نماید که از جمله فیلم های معروف تبریزی به شمار می روند.

اما او در سال 1382 فیلم جنجالی به نام مارمولک ساخت که نویسندگی او بر عهده ی پیمان قاسم خانی و نقش اول آن را پرویز پرستویی بر عهده داشت. این فیلم جنجالی بعدها توسط رهبری مورد تمجید قرار گرفت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4j5v8l