دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/31 04:02
قیمت گوشت
کد خبر: 21408

قیمت گوشت امروز 31 خرداد 1401| قیمت گوشت بالا کشید

قیمت گوشت امروز 31 خرداد 1401 در بازار اعلام شد.

مرغ در بازار کمیاب شد اما در حال حاضر قیمت گوشت بالا نرفته و در بازار به اندازه هست.با اعلام اتحادیه قیمت گوشت و نهاده‌های دام و طیور اعلام شد و فهرست قیمت برخی از انواع گوشت گوسفندی موجود در بازار به شرح زیر است. قیمت گوشت در بازار نوسان دارد. قیمت گوشت با افزایش یارانه نقدی بیشتر خواهد شد. 

قیمت گوشت

قیمت گوشت قرمز در 31 خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است (قیمت‌ها به تومان از سایت تحلیل بازار) :

راسته با استخوان گوسفندی

۱۷۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۷۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۷,۰۰۰

قیمت گوشت

گردن گوسفندی

۱۳۷,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۷,۰۰۰

قلم گوساله

۱۷,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۷,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۷۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۷,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۷,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۷,۰۰۰

قیمت گوشت

صادرات ۲۰میلیون دلاری میگوی ایران به روسیه

سال ۱۴۰۰حدود ۱۵۱هزار تن انواع آبزیان صادر شده و به گفته خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، در بخش خوراک آبزیان نیز ۲۷هزار تن صادر شده که ۵۵۰۰ تن آن به کشورهای عضو اوراسیا بوده است.

صنعت آبزیان غالبا از جمله صنایع فعالی است که بخش مهمی در رشد اقتصادهای سراسر جهان محسوب می‌شود. بخش تولید و صادرات آبزیان ایران نیز طی سال‌های اخیر توانسته اند به جایگاه مناسبی برسد و آمارهای صادراتی این بخش رو به رشد است.

صادرات ۴۲۰۰ تنی میگوی ایران به روسیه در ۱۴۰۰

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: آمارهای صادراتی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۱ هزار تن بوده که در مقایسه با ۱۲۳ هزارتن صادرات سال قبلتر رشد خوبی داشته ایم. نکته مهم این که از نظر تنوع بازار هم وضعیت قابل توجه بوده است.

خدایی با اشاره به اینکه رشد صادرات به روسیه بسیار چشمگیر بوده است، افزود: تا یک دهه قبل صادراتی به این کشور نداشتیم و از سال ۹۳ که اولین صادرات ما به این کشور آغاز شد تا به امروز رشد قابل توجهی داشته است و حال که به حدود ۵۵کشور دنیا صادرات آبزیان داریم و به ۱۸ کشور میگو صادر می‌کنیم روسیه در رتبه سوم صادرات میگوی ما قرار گرفته است.

قیمت گوشت

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۲۰۰ تن صادرات میگو به ارزش حدود ۲۰میلیون دلار به روسیه داشتیم در حالی که سال قبل تر این رقم هزار تن بوده است.

خدایی همچنین با بیان اینکه ارزش صادراتی کل کشور به نرخ جهانی حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: کل صادرات میگوی ما ۳۶ هزار تن بوده که بیش از ۱۰ درصد آن به روسیه صادر شده و امیدواریم امسال به ۲برابر افزایش یابد.

این مقام مسئول در مورد آمارهای صادراتی سایر اقلام نیز اظهار داشت: در مورد ماهی گرمابی سال گذشته کاهش صادراتی داشتیم که عمدتا به دلیل این بود که عراق به عنوان اصلی ترین مشتری ما چندماه ممنوعیت واردات اعلام کرد و لذا صادرات ۲۲ هزارتنی ماهیان گرم آبی به ۱۸ هزار تن تقلیل یافت. با این وجود در مورد صادرات ماهی قزل آلا رشد نسبتا خوب بوده و به ۳۸۰۰ تن رسیده است.

چین؛ رهبر جهانی تولید ماهی

شایان ذکر است بر اساس این گزارش، در بحث پرورش ماهی، کشور چین در صدر تولید کنندگان است به طوری که داده‌های منتشر شده حاکی از این است چین سالانه ۵۸.۵ میلیون تن انواع ماهی تولید و عرضه می‌کند و به این ترتیب این کشور در چند سال گذشته بدون رقابت در جایگاه خود به عنوان رهبر جهانی تولید ماهی ثابت بوده است. در واقع چین ۱.۳ کل تولید ماهی جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، بعد از کشور چین نیز کشورهای «هند، اندونزی، پرو، ایالات متحده، شیلی، ژاپن، تایلند، ویتنام و روسیه» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. مجموع صادرات خوراک آبزیان ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷ هزار تن بوده است.

قیمت گوشت قرمز

صادرات ۵.۵ هزار تن خوراک آبزیان به کشورهای عضو اوراسیا

از سوی دیگر دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص صادرات خوراک آبزیان نیز گفت: در این بخش نیز صادرات به روسیه و کشورهای عضو اوراسیا خوب بوده و سال گذشته حدود ۵.۵ هزار تن خوراک آبزیان به این کشورها ارسال کرده ایم و مجموعه صادرات ما در بخش خوراک آبزیان حدود ۲۷ هزار تن بوده است.

وی افزود: البته امیدوار هستیم با توجه به آزاد شدن نرخ نهاده‌ها محدودیت‌ها برداشته شود و کارخانجات خوراک آبزیان کشور که ظرفیت های بسیار خوبی دارند بتوانند از این ظرفیت خالی برای صادرات استفاده کنند.

بطور متوسط قیمت میگوی ایران در استخر حدود ۱۰۰ هزار تومان است که شامل سر، دم، پوست و دیگر ضایعات است، بنابراین وقتی به واحد فرآوری می‌رود و تبدیل به گوشت خالص می‌شود ۵۰ درصد افت می کند و قیمت آن دو برابر می‌شود.

در قیمت گذاری محصول میگو از قیمت جهانی تبعیت می‌کنیم

بر اساس این گزارش پیش از این یکی از فعالان بخش آبزیان گفته بود قیمت میگو در ایران دو برابر نرخ جهانی است و این امر حواشی بسیاری با خود به همراه داشت. با این وجود دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران این گفته را سوء برداشت خواند و گفت: مساله اینجا است آن چیزی که در ایران عمدتا مصرف می‌شود میگوی پوست کنده است چرا که در ایران میگوی باسر اصولا استفاده نمی‌شود و غالبا میگوی مورد مصرف خانوارهای ایرانی بدون پوست و سر است که خود بخود ۵۰ درصد افت دارد.

خدایی خاطر نشان کرد: بطور متوسط قیمت میگوی ایران در استخر حدود ۱۰۰ هزار تومان است که شامل سر، دم، پوست و دیگر ضایعات است. لذا وقتی به واحد فرآوری می‌رود و تبدیل به گوشت خالص می‌شود ۵۰ درصد افت می‌کند.

بنابراین قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که این ۲۰۰ هزار تومان گوشت میگوی خالص است و در مقایسه با گوشت قرمز ارزانتر است.

وی افزود: اما آنچه که در دنیا قیمت گذاری و عرضه می‌شود عمدتا میگوی با سر است و بنابراین طبیعی است که قیمت جهانی نصف قیمت میگوی بدون سر، دم و پوست باشد. در واقع چون کالای ما یک کالای صادراتی است بنابراین قیمت جهانی است که تعیین کننده است و ما از قیمت جهانی تبعیت می کنیم.

خدایی گفت: به عبارت دیگر چون هیچ سوبسید و یارانه ای مانند مرغ و گوشت به محصول میگو داده نمی‌شود لذا مشمول قیمت گذاری نیست و از قیمت جهانی تبعیت می‌کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر بیش از ۹۰درصد میگوی ایران صادر می‌شود، بنابراین اگر قیمت ایران دو برابر قیمت جهانی باشد قطعا با نصف قیمت به بازارهای جهانی صادر نمی‌شود و لذا این خبر که قیمت میگو در ایران دوبرابر قیمت جهانی است واقعیت ندارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3ekqay