جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/17 23:36
قیمت مرغ
کد خبر: 20458

طوفان قیمت مرغ به زودی | قیمت مرغ امروز چهارشنبه 18 خرداد 1401

همزمان با حذف ارز ترجیحی تا ۲۰ روز آینده مرغ‌های تولیدی با ارز نیمایی وارد بازار مصرف می‌شود که قطعاً قیمت متفاوتی با نرخ‌های فعلی این محصول خواهند داشت.

با افزایش قیمت مرغ مردم به بازار رفته و مرغ کمیاب شد اما با توجه به تدبیرات دولت قیمت مرغ کاهش خوبی را شاهد خواهد بود این درحالی است که با توجه به افزایش یارانه ها قیمت مرغ در بازار بالا رفت که حتی دولت هم نتوانست جلوی افزایش قیمت مرغ را بگیرد. 

امسال هم برای مرغداران چندان خوشایند نبود چراکه افزایش مازاد تولید، اُفت خرید و کاهش صادرات ناشی از دستور العمل‌های دولت همه دست به دست هم قیمت تولید گوشت مرغ را به بالاترین حد رسانده است.

قیمت مرغ

چند هفته‌ای شد که بازارمرغ در مرز قیمت منطقی نسبت به ماه‌های گذشته سیر می‌کند؛ البته مشخص نیست این به معنی تنظیم بازار و منطقی شدن قیمت این محصول پر نوسان است یا فرصت چندباره برای آرامشی قبل از طوفان قیمت‌ها در این بازار؟

قیمت هر کیلو مرغ را تنظیم بازار به ۴۰ هزار و ۹۱۰ تومان رسیده در حالی که همین مرغ‌ها در بازار آزاد به کیلویی ۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

مردم این روز‌ها علاوه بر کاهش قدرت خرید، سرگردان در بازار‌ها بدنبال تثبیت قیمت‌ها هستند و نگران ازافزایش نرخ‌ها به دلیل حذف ارز ترجیحی!

قیمت مرغ

در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: پس از صدور مجوز، صادرات مرغ با حذف تعرفه در حال اجراست.

وی تصریح داشت: تا زمانی که مرغ‌ها با ارز نیمایی وارد بازار داخلی نشده است امکان صادرات مرغ وجود دارد، اما پس از اینکه تولید کنندگان محصولات تولیدی را با ارز نیمایی راهی بازار کنند، کار صادرات مرغ بدون مشوق‌های صادراتی انجام می‌شود.

اسدالله نژاد گفت: با احداث زیر ساخت‌های لازم و تقویت پتانسیل‌های موجود ظرفیت خوبی برای صادرات مرغ مهیا شده است. از این رو صادرات این محصول تا حدی می‌تواند زیان افزایش مازاد تولید را برای تولید کنندگان جبران کند.

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: اما به دلیل عدم ثبات در تصمیم گیری‌ها و نوسان درتعیین تعرفه صادراتی، نرخ عوارض صادراتی، قیمت‌های متغیر در بخش تولید و ازهمه مهمتر بازگشت به سیاست ممنوعیت صادرات، تقویت تولید و ثبات قیمت مرغ در ابهام قرار دارد و به همین دلیل روی روند صادرات این محصول نمی‌شود حساب کرد.

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به عوامل بازدارنده در مسیر صادرات ادامه داد: در حال حاضر مجوز ۵ هزار تن صادرات مرغ صادر شده که البته رقم صادرات این محصول به دلیل تعرفه صفر گمرکی، خیلی پایین ترانجام شده است.

اسدالله نژاد در پاسخ به این سوال که صادرات مرغ تا چه حدی در تنظیم بازار داخلی تأثیر گذار است، گفت: یکی از دلایل آزاد سازی صادرات مرغ، افزایش مازاد تولید این محصول بود. شرکت پشتیبانی به تنهایی قادر به جمع آوری مرغ‌های مازاد نیست و با توجه به اصلاح نظام ارزی تا ۲۰ روز آینده مرغ‌هایی که با ارز نیمایی تولید شده وارد بازار مصرف داخلی می‌شود.

وی تصریح داشت: نرخ مرغ‌های تولیدی با ارز نیمایی قطعاً گران‌تر از مرغ‌های موجود در بازار خواهد بود.

قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: سیاست شرکت پشتیبانی در جمع آوری مرغ‌های مازاد دو دلیل دارد. ابتدا ایجاد تعادل در بازار داخلی به منظور جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان است.

اسدالله نژاد با اشاره به موضوع دوم، گفت: زمانی که بازار در مقطعی دچار کمبود احتمالی شد برای جبران شرایط، مرغ‌های جمع آوری شده جهت جبران کمبود راهی بازار مصرف شود.

این فعال صنفی با تأکید بر اینکه احتمال کمبود مرغ در بازار بسیار کم است، گفت: با تخصیص ارز نیمایی به تولید مرغ، احتمال افزایش قیمت این محصول بسیار زیاد است.

قیمت مرغ

وی گفت: با حذف ارز ترجیحی و تخصیص ارز نیمایی، قیمت تولید مرغ با افزایش شدیدی مواجه شده است. قیمت‌های فعلی مرغ در بازار نرخ واقعی نیست و اگر جلوی افزایش قیمت مرغ را بگیرند، تولید کنندگان مرغ از چرخه تولید خارج می‌شود.

اسدالله نژاد تأکید داشت: دولت به طور موقت قیمت جدیدی را برای هرکیلو مرغ به بخش تولید پیشنهاد کرده است که این نرخ نیازمند تجدید نظر است.

قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: برای ادامه تولید، قیمت اعلام شده مرغ از سوی دولت نیاز به اصلاح دارد. قطعاً نرخ جدید مرغ با توجه به ارز نیمایی باید افزایش داشته باشد درغیر این صورت باید منتظر فاجعه در تولید مرغ باشند.

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4j57rl