یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/07 13:14
عزای عمومی
کد خبر: 20089

فوری و مهم | فردا عزای عمومی اعلام شد

هیئت دولت فردا را عزای عمومی اعلام کرد.

عزای عمومی، ماتم عمومی یا سوگ همگانی روز یا روزهایی معین و مشخص برای سوگواری و گرفتن مراسم یادبود، در میان اکثریت مردم یک کشور است. در برخی از موارد عزای عمومی با تعطیلی نیز همراه می‌شود.فردا عزای عمومی اعلام شده است و عزای عمومی معمولاً توسط حکومت به صورت رسمی اعلام می‌شوند

هیئت دولت به دلیل ریزش ساختمان متروپل آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان فردا را عزای عمومی اعلام کرد.

ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز دوشنبه بود که ناگهان قسمت‌هایی از برج دو قلوی ۱۱ طبقه متروپل آبادان فروریخت و به خبر یک رسانه های کشور تبدیل شد.

ریزش ساختمان متروپل وارد روز ششم شد و گروه‌های امدادی و دستگاه‌های مسئول با تمام تلاش در حال آواربرداری هستند تا بتوانند هر چه سریع‌تر به محبوسین دست یابند و عملیات آواربرداری 24 ساعته با حضور زبده‌ترین مهندسان سازه در حال انجام است و وزیر کشور از روز اول شخصا در این منطقه حضور دارد و مدیریت کامل را برعهده دارد.

طبق اعلام سخنگوی رسمی حادثه متروپل ‌پس از جست‌و‌جو و آوار‌برداری با خارج کردن پیکر دو تن دیگر از زیر آوار توسط گروه‌های امدادی تعداد جانباختگان حادثه متروپل به 26 نفر رسیده است و نیرو‌های امدادی با تمام تجهیزات همچنان در حال جست و جو و آواربرداری هستند، اما به دلیل ناپایدار بودن سازه احتمال ریزش باقی مانده سازه متروپل وجود دارد.

رئیس کل دادگستری خوزستان نیز با اعلام اینکه دستگاه قضایی از لحظات اولیه حادثه متروپل به صورت میدانی در محل حضور پیدا کرد و دستورات لازم در خصوص بازداشت همه مسببان حادثه را صادر کرده است، تاکید می‌کند که با مقصران بدون اغماض برخورد خواهد شد.

تخریب متروپل فعلاً منتفی است

گزارش خبرنگار تسنیم از آبادان حکایت از منتفی شدن تخریب متروپل و آغاز مقاوم‌سازی این ساختمان را دارد.

 شایعه تخریب کامل متروپل برای رفع خطر ریزش مجدد ساختمان سبب ناراحتی بخشی از مردم و به ویژه خانواده افرادی که پیکرهایشان همچنان زیر آوار مانده، شده بود که از ساعاتی قبل گزینه تخریب منتفی و عملیات مقاوم سازی بخش خطرناک ساختمان آغاز شده است.

ریزش مجدد ساختمان متروپل از مهمترین تهدیدها برای تیم‌های آواربرداری است که همین مسئله، شایعه تخریب کامل ساختمان برای رفع این خطر را به وجود آورده و موجب ناراحتی بخشی از مردم و خصوصا خانواده افرادی که پیکرهایشان همچنان زیر آوار مانده، شده بود.

برای رفع این خطر، از ساعتی قبل عملیات مقاوم سازی بخش خطرناک ساختمان آغاز شده است. البته باز هم این خطر همچنان تیم‌های امدادی را تهدید می‌کند.

 رئیس مجلس خبرگان رهبری خواستار برخورد جدی با عاملان و مقصران حادثه متروپل شد

آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در پی فروریختن ساختمان متروپل در آبادان پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حادثه دلخراش فروریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده‌ای از هم‌میهنان عزیز شد مایه تأسف و تأثر فراوان است.

اینجانب ضمن اعلام همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان داغدار این حادثه تلخ و طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان این واقعه ناگوار، مردم شریف و خونگرم آبادان را به حفظ آرامش دعوت نموده، از دستگاه‌های امدادی می‌خواهم در روند امدادرسانی و آواربرداری تسریع نمایند.

همچنین بر خواست افکار عمومی از دستگاه قضایی مبنی بر پیگرد قانونی و برخورد جدی با عاملین و مقصرین این رخداد سخت، تأکید می‌نمایم.

عبدالباقی می خواست سینمامتروپل را افتتاح کند

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی تسنیم به آبادان، اظهار داشت: قرار بود پارکینگ ساختمان متروپل در نوروز 1402 افتتاح شود و بر اساس کاتالوگی که خود عبدالباقی (مالک ساختمان) داده بود و ما بین مردم توزیع کرده بودیم، قرار بود 800 خودرو در این پارکینگ‌ها حضور داشته باشند.عبدالباقی می‌خواست در این ساختمان، سینمامتروپل را نیز افتتاح کند.

مسئول حراست ساختمان ویران شده متروپل خاطرنشان کرد: اگر این ساختمان افتتاح رسمی شده بود و 800خودرو در ساختمان حضور داشتند و سینما و فروشگاه‌ها کامل راه می‌افتادند و چنین فاجعه‌ای مثلاً ساعت 9 شب در خیابان شلوغ امیرکبیر آبادان رخ می‌داد، می‌توانست نزدیک به چهار هزار نفر را به کام مرگ بکشد.

15:33| عملیات آواربرداری به مراحل حساس و خطرناک رسید

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ‌حادثه متروپل با هیچ حادثه‌ای از جمله پلاسکو تهران قابل قیاس نیست و مراحل آواربرداری با دشواری انجام می‌شود، اظهار داشت:‌ ساختمان پلاسکو ریزش کلی داشت ولی در ساختمان متروپل بخش زیادی از آن باقی مانده که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه با ورود جرثقیل‌های 180 و 200 تنی سعی در شتاب‌دهی عملیات آوار‌برداری داریم ولی این عملیات با توجه به وجود سازه‌های ناپایدار، با حساسیت انجام می‌شود، افزود: ‌برای پیدا کردن پیکر افراد باقی مانده زیر آوار، گروه‌های امدادرسان با نوبت‌بندی انجام شده، شبانه روز و بدون لحظه‌ای توقف در حال جستجو هستند.

15:01| شمار جانباختگان متروپل به 29 نفر رسید

احمد وحیدی وزیر کشور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اواربرداری و جانباختگان حادثه متروپل گفت:  تا این لحظه نزدیک به 29 پیکر پیدا شده و به عددهای قبلی اضافه شده است.

وی افزود: البته همچنان تعدادی دیگر از اجساد عزیزان‌مون در این منطقه مشاهده شده که آنها هم بیرون آورده خواهند شد و با توجه به حجم آمارها ممکن است مقداری تاخیر زمانی داشته باشیم اما این کار به سرعت در حال انجام است.

14:45| آواربرداری با ماشین‌آلات سنگین آغاز شد

خبرنگار تسنیم مستقر در ساختمان مترو در جدیدترین گزارش خود از افزایش سرعت در عملیات آواربرداری خبر داد و اعلام کرد امدادگران با تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات سنگین عملیات آواربرداری را سرعت داده‌اند و تلاش دارند تا در 3 روز آینده بتوانند تمام اجساد احتمالی باقی‌مانده در زیر آو‌ار را پیدا کنند.

طبق گزارش خبرنگار تسنیم، با توجه به اینکه سازه بسیار سست و لرزان شده است عملیات آواربرداری با نهایت دقت و حساسیت انجام می‌شود تا حادثه‌ای تلخ و یا احتمالا ریزش مجدد ساختمان روی ندهد. هم‌اکنون امدادگران از چند قسمت ساختمان عملیات آواربرداری را شروع کرده‌اند و امیدوارند تا چند روز آینده تمام آوارها را جمع‌آوری کنند.

14:25|اوج همدلی آبادانی‌ها در حادثه  متروپل‌

 

حادثه متروپل متاثر از سوء استفاده و کم کاری برخی از سازندگان ناظران و متولیان و مسئولان ساخت و ساز باعث آسیب‌های اجتماعی شد. اما روی دیگر حادثه نمایش همدلی مردم آبادان در شکل و شیوه‌های مختلف است. عده‌ای با کمک به آواربرداری، شماری با تهیه و تدارک آب و غذا برای امدادگران، و جمعی هم در قالب اجتماعات عزاداری و مطالبه از مسئولان صحنه‌هایی از نوع دوستی‌ها را این روز‌ها آفریدند.

شب گذشته هم تعدادی از مردم جمع شدند تا همدردی کنند و مطالبه از مسئولان، اما تعدادی با سر و روی بسته با آتش زدن سطل‌های زباله، تخریب اموال عمومی و خصوصی باعث شدند نیرو‌های امنیتی برای جلوگیری از به هم ریختن شهر به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک آور متوسل شوند.

طبق قانون اعتراض منطقی در چارچوب قانون و بدون تعرض به مال و جان دیگران حق مردم است، اما حکم تخریب و تعرض و آتش زدن چیست؟ شهردار کنونی و سابق و چند نفر دیگر از ناظران و.... بازداشت هستند و هم قانون باید حقوق عمومی را از متخلفان اعاده کند و هم شهر بدون شهردار نماند مسئولان در هر رده‌ای باید به وظیفه قانونی خود در اسرع وقت عمل کنند.

13:46| ورود کمیسیون اصل نود به موضوع متروپل

حجت‌الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این کمیسیون به عنوان یک نهاد نظارتی به این موضوع ورود کرده و پیگیر امور مربوط به این بحران خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً حادثه متروپل متخلفان زیادی خواهد داشت، گفت: با کسانی که به‌راحتی با‌ جان مردم بازی می‌کنند تعارفی در برخورد نخواهیم داشت؛ حادثه متروپل یک حادثه عادی نیست بلکه این حادثه غمناک ثابت کرد که در فرآیند دستگاه‌های اجرایی و نظارتی منافذ جدی وجود دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: باید سعی کرد که با اینگونه منافذ مقابله کرد تا دیگ همچین حوادثی رخ ندهد. تعجب می‌کنیم که این ساختمان که نه ستون مناسبی دارد و نه استحکام دارد چگونه مجوزهای قانونی را از نهادهای مربوطه جذب کرده است؛ به عبارتی دیگر برخی افراد با دادن مجوزها یک‌ جنایت بزرگی کردند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qao8a