پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/05 23:12
قیمت مرغ
کد خبر: 20058

قیمت مرغ امروز 6 خرداد 1401 | قیمت مرغ سقوط کرد

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ اعلام شد.

با توجه به افزایش یارانه ها قیمت مرغ در بازار بالا رفت که حتی دولت هم نتوانست جلوی افزایش قیمت مرغ را بگیرد. با افزایش قیمت مرغ مردم به بازار رفته و مرغ کمیاب شد اما با توجه به تدبیرات دولت قیمت مرغ کاهش اندکی را شاهد خواهد بود. 

قیمت مرغ

در این خبر به بررسی قیمت انواع مرغ در هفتم خرداد در بازار پرداختیم.

در پی کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر کاهش تقاضا و مصرف در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، در حالی که به گفته «حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی در راستای اجرای این طرح فرایند افزایش ارسال گوشت مرغ زنده و گرم از استان‌های شمالی به استان تهران از همان ابتدا طبق روال گذشته صورت گرفته تا بازار دچار تنش نشود.

بررسی بازار کالاهای اساسی امروز (دوشنبه) نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، به طوری که نه‌تنها در بازار کمبودی نداریم، بلکه وفور کالا باعث تعدیل قیمت‌ها شده است.

بر همین اساس قیمت گوشت مرغ روز گذشته نیز به قیمت ۴۲ هزار تومانی رسیده بود.

طبق آمارهای جدید وزارت جهاد کشاورزی روزانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد، سه‌ هزار تن روغن،  ۳۰ تن شیر خام، سه هزار تن تخم‌مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر در سراسر کشور توزیع می‌شود.

نیاز استان تهران روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن گوشت مرغ است که در پیک مصرف نزدیک دو هزار تن هم می‌رسد.

تخم‌مرغ و روغن خوراکی نیز در میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌اندازه کافی موجود است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها روغن و تخم‌مرغ به‌خوبی توزیع نشده، که این مشکل در توزیع بود که در حال رفع است.

برخی خرده‌فروشی‌ها به دلیل اجبار شرکت‌های روغن برای خرید روغن در کنار محصولات دیگر همچون تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از خرید امتناع می‌کنند.

بر اساس نرخ‌نامه جدید ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که هم‌اکنون قیمت مرغ در محدود ۴۵ هزار تومان و کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 

قیمت مرغ

 

محمد یوسفی درباره عرضه مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ مصوب توضیح داد: به نظر می‌رسد با تکمیل پرداخت یارانه‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومانی کم‌کم قیمت‌های جدید کالاهای اساسی در جامعه جا بیفتد.

او افزود: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند. بدین ترتیب از آن‌جایی که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلا دست از خرید کشیده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که وقتی مرغ از کشتارگاه خارج می‌شود باید درنهایت به دست مصرف‌کننده برسد. از این رو همچنان قیمت‌ها نابسامان است و هر جایی با نرخی متفاوت ارائه می‌شود.

حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ با قیمت ۳۷ هزار تومان به عرضه می‌رسد. در واقع زمانی که مرغ کشتار روز به مراکز استانی می‌رسد باید تا بعد از ظهر مشتری خود را پیدا کند.

اگر مرغ‌های قابل عرضه تمام نشوند، قیمت مرغ آن‌قدر کاهش می‌یابد که سرانجام خریداری پیدا کند.

یوسفی در پایان تأکید کرد: نام این شرایط را نباید افت تقاضا یا کاهش قدرت خرید گذاشت. چراکه دولت با پرداخت یارانه جدید تا حدودی اصلاح نرخ ارز را جبران کرد. البته انتظار می‌رود تکلیف پرداخت یارانه تمام دهک‌ها زودتر مشخص شود.

به گزارش صفحه اقتصاد مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل اتحادیه مرغداران استانها اعلام کرد: نظر به شرایط حساس کنونی و ضرورت تامین مرغ مورد نیاز کشور توسط مرغداران، با عنایت به اینکه دولت نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری را تا جوجه ریزی مورخه ۱۴ اردیبهشت سال جاری تامین نموده است خواهشمند است با همکاری مرغداران کشور که همواره در صحنه تولید علیرغم تمامی مشکلات و کاستی ها حضور پررنگی داشته اند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مرغ مورد نیاز بازار (بدون توجه به شرایط و جو احساسی چند روز اخیر که ناشی از اعلام اصلاح نظام یارانه و اثرات روانی ناشی از انتشار لیست قیمت غیر رسمی قیمت برخی از محصولات بعد از آزادسازی است) تامین شود.

قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: با تصویب ستاد تنظیم بازار، قیمت هرشانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن ۱.۹ کیلوگرم ۷۶ هزار تومان تعیین شد.

 
* تخم مرغ فراوان در بازار با قیمت های پر نوسان
 
بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد تخم مرغ که در اوایل اجرای‌ طرح اصلاح یارانه‌ها تا حدودی در بازار کم شده بود، اکنون به صورت فراوان وجود دارد، اما قیمت‌ها متفاوت است و فروشندگان از شانه ای ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌فروشند، مغازه داران ریز و درشتی تخم مرغ‌ها را دلیل اختلاف قیمت عنوان می‌کنند.

قیمت مرغ

ستاد تنظیم بازار قیمت شانه ۲ کیلویی تخم‌مرغ را ۸۰ هزار تومان تصویب کرده است، اما وزن شانه ها خیلی نوسان دارد. وزن و اندازه تخم مرغ در یکی دو سال گذشته خیلی فرق کرده و این برای خریداران عجیب است. 
عدم شفافیت در قیمت گذاری تخم مرغ موجب شده، است فروشگاه ها تخم مرغ‌های معروف به سنتی و یا با بسته بندی‌های ۲۰ تایی را گران‌تر بفروشند، هر دانه تخم مرغ سنتی یا ۲۰ تایی ۵ هزار تومان است.
پیش از این رئیس هیئت مدیره تولید مرغ تخم‌گذار هم اعلام کرده بود که دولت این نوع تخم مرغ ها را هم قیمت‌گذاری کند.
در حال حاضر تولید تخم مرغ در کشور بیش از نیاز است و اخیرا معاون وزارت جهاد کشاورزی مجوز صادرات آن را صادر کرد.

* عرضه لبنیات با نرخ مصوب 

اوضاع لبنیات هم در بازار بسیار خوب است، تولید فراوان است و در قفسه ها از هر نوع محصول لبنی با برندهای مختلف وجود دارد، نرخ مصوب روی محصولات برچسب خورده و مردم خرید معمولی خود را دارند.

مشاهدات خبرنگار فارس نشان می‌دهد که مردم نسبت به قبل تمایل بیشتری برای خرید لبنیات سنتی پیدا کرده‌اند، چون این روزها نرخ‌های لبنیات سنتی برای آنها مناسب‌تر تمام می‌شود.

قیمت مرغ

 قطعه فروشی همچنان مشکل بازار مرغ

 قطعه مرغ جزو قیمت‌گذاری‌ها نیست و در بازار به قیمت‌های ‌گران‌تر عرضه می‌شود، مثلا فیله مرغ ۱۰۵ هزار تومان قیمت دارد که ۲ برابر نرخ مصوب مرغ کامل است.

مشکل جدی آنجاست که ‌برخی مغازه‌ها در مراجعه افراد می‌گویند مرغ کامل ندارند و آنها بالاجبار قطعات مرغ را به قیمت های خیلی گرانتری می خرند قیمت‌هایی که همه آنها گرانتر از قیمت مرغ است.
مشکل دیگر قطعه فروشی، امکان افزایش انتقال بیماری است که سازمان دامپزشکی هم مخالف است و رئیس این سازمان می‌گوید به زودی در قبال قطعه فروشی مرغ واکنش نشان می‌دهد.
پیش‌تر در دوره بحران کرونا، قطعه فروشی مرغ ممنوع شد ولی پس از اعتراض فروشندگان،‌ دوباره به ویترین مغازه‌ها برگشت و وزارت جهاد به طور رسمی قیمت گذاری کرد اکنون این قیمت ها رعایت نمی شود و سازمان دامپزشکی دوباره مخالفت کرده است.
 

کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4j5l9k