پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/28 01:13
پیش بینی هواشناسی | هواشناسی 28 اردیبهشت 1401
کد خبر: 19888

پیش بینی هواشناسی امروز 28 اردیبهشت 1401

وضعیت آب و هوایی ایران امروز 28 اردیبهشت 1401 آلوده و سمی است

به گزارش رصد ورزشی، پیش بینی وضع هوا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم آلودگی هوا ناشی از انتقال گردوخاک از عراق به کشور نسبت به بارش‌های سیل‌اسا در برخی استان‌ها هشدار داد.رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما خبر داد و با اشاره به کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها، گفت: انتظار می‌رود به تدریج از غلظت گرد و غبار، از سمت غرب کشور کاسته شود.صادق ضیاییان  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) در برخی نقاط استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال استان زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان در برخی ساعات رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

وی افزود: در روز سه‌شنبه در مناطق ذکر شده کاهش نسبی دما رخ داده و دریای خزر مواج است. در روز پنجشنبه (۲۹ اردیبهشت) در خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی نقاط اردبیل در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا جمعه(۳۰ اردیبهشت) در ارتفاعات آذربایجان شرقی و اردبیل بارش پراکنده و شنبه(۳۱ اردیبهشت) در نیمه شمالی اردبیل آذربایجان غربی و شرقی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز تا روز شنبه مواج است.

ضیاییان ادامه داد: امروز هوای مناطقی از استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، برخی نقاط شمال غرب و نواحی مرکزی کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی، بوشهر و فارس متاثر از گرد و غبار انتقال یافته از روی عراق به کشور بوده و در این مناطق کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی خواهیم داشت. انتظار می‌رود به تدریج از غلظت گرد و غبار، از سمت غرب کشور کاسته شود.

امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گاهی گردوخاک پیش‌بینی شده است.

فردا در خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق اردبیل در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

هواشناسی

جمعه در ارتفاعات آذربایجان شرقی و اردبیل و شنبه در نیمه شمالی اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز هوای استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب، شمال غرب، مناطق مرکزی،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی، بوشهر و فارس متاثر از گردوخاک و غبار منتقل شده از روی کشور عراق است.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۷ و۲۸ اردیبهشت) اهواز با دمای ۴۰ و۴۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و سنندج و زنجان با  دمای۷ و ۸درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

پیش بینی وضع هوای تهران  ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

در شرایطی که ساعات ابتدایی امروز (۲۷ اردیبهشت ماه) میانگین کیفیت هوای تهران از عدد ۴۰۰ هم عبور کرد و در شرایط خطرناک قرار گرفت، هم اکنون در شرایط ناسالم برای همه قرار دارد.

 اداره کل هواشناسی استان تهران روز گذشته (۲۶ اردیبهشت ماه) در حالی از خیزش گرد و خاک و کیفیت هوا خبر داد که براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ساعات ابتدایی امروز سه شنبه شاخص کیفیت هوای تهران با عبور از عدد ۴۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت و با توجه به تشدید آلودگی هوا در ساعات پایانی شب گذشته و ثبت شرایط «بسیار ناسالم» کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تصمیم تعطیلی مدارس و اداران پایتخت برای امروز گرفت.

در حال حاضر میانگین کیفیت هوای پایتخت ۱۹۳ و با آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در شرایط «ناسالم برای همه» قرار دارد. میانگین کیفیت هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۴ و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص بود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم برای همه» کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و گروه‌های حساس ممکن است دچار عوارض شدیدتری شوند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کمی تا قسمتی ابری و غبارآلود و گاهی همراه با وزش باد شدید خواهد بود. همچنین بیشینه و کمینه دمای هوا به ترتیب ۳۰ و ۱۸ درجه سانتی‌گراد پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: آسمان تهران فردا (۲۸ اردیبهشت) صاف تا کمی ابری  گاهی وزش باد شدید با احتمال باد و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و طی ‌روز پنج‌شنبه  (۲۹ اردیبهشت) صاف و در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید با احتمال باد و گرد و خاک با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی

هواشناسی 28 اردیبهشت 1401

 توصیف سامانه اول: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد شدید، گردوخاک و افزایش شاخص آلودگی هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷: جنوب همدان، مرکزی، قم، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و نیمه شرقی یزد.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک، احتمال آسیب به سازهای موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و سقوط اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: احتیاط در تردد برون شهری به‌ویژه در جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم سمپاشی باغات و مزارع.

توصیف سامانه دوم: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۳۰

نوع مخاطره: بارش باران ، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال خراسان رضوی.

پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۹: شمال آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

جمعه ۱۴۰۱/۰۲/۳۰: شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان.

اثر مخاطره: احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: احتیاط در توقف و تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع.

پیش بینی وضع هوا چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

توصیف سامانه: وزش باد شدید همراه با گردوخاک

نوع مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۷: کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی فارس

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به‌ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p5mao