شنبه 26 اسفند 1402 - 16 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/03/01 06:09
قیمت گوشت
کد خبر: 19963

قیمت گوشت قرمز امروز 31 اردیبهشت | شوک شدید به بازار گوشت قرمز

پس از آزادسازی اصلاح نرخ ارز و نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش یافت که در چند روز آینده ارزان می شود.

قیمت گوشت در بازار نوسان دارد. قیمت گوشت با افزایش یارانه نقدی بیشتر خواهد شد. با اعلام اتحادیه قیمت گوشت و نهاده‌های دام و طیور اعلام شد. مرغ در بازار کمیاب شد اما در حال حاضر قیمت گوشت بالا نرفته و در بازار به اندازه هست.

قیمت گوشت

«محمد قربانی» درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و اینکه برخی فروشگاه‌ها و شبکه‌های آنلاین هر کیلوگرم گوشت را کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشند افزود: پس از آزادسازی اصلاح نرخ ارز و نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش یافت که این موضوع موقتی است و به‌زودی به نرخ‌های قبلی برمی‌گردد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای تنظیم بازار این محصول، علاوه بر واردات گوشت قرمز از روسیه و پاکستان، تلاش داریم گوشت منجمد به‌اندازه کافی در بازار توزیع کنیم تا تب ناشی از آزادسازی ایجاد شده و افزایش قیمت غیرواقعی اتفاق افتاده فروکش کند.

قیمت گوشت

وی گفت: گوشت قرمز به قیمت‌های قبلی برمی‌گردد، اما با توافق اتحادیه‌های دامداران تا پایان هفته نرخ‌های جدید کارشناسی گوشت قرمز اعلام می‌شود.

فواید و مضرات گوشت قرمز

با وجود این‌که مصرف گوشت قرمز برای کسانی که به نقرس و یا نارسایی کلیوی دچار هستند، ضرر دارد؛ اما به صورت کلی، گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی است که باید سه تا چهار بار در هفته مصرف شود. به همین دلیل چنانچه بدن سالمی دارید، از حذف گوشت منصرف شوید و حتماً مقداری از آن را در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشید. برخی از افراد ممکن است تمایل به خوردن گوشت گوسفندی نداشته باشند و برخی دیگر علاقه‌ای به گوشت گوساله ندارند. شما می‌توانید از انواع دیگری از گوشت، همچون مرغ، بوقلمون، شترمرغ و ماهی استفاده کنید تا پروتئین بدن شما تامین گردد. در ادامه گوشت گوسفند و گاو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

قیمت گوشت

گوشت گوسفند یا گوشت گاو

به طور کلی گوشت گوسفند و گاو ارزش غذایی مشابهی دارند و مواد مغذی که در هر یک از آن‌ها وجود دارد، از نسبت بسیار نزدیکی برخوردار است. با این حال از نظر طعم و بافت با یکدیگر فرق می‌کنند و همچنین تفاوت‌های جزئی در میزان ویتامین‌ها دارند.

میزان چربی و همچنین کالری گوشت گوسفند، بیشتر از گوشت گاو است و به نظر می‌آید گوشت گاو اندکی پروتئین بیشتر نسبت به گوشت گوسفندی داشته باشد؛ اما جالب است بدانید پروتئین موجود در گوشت گوسفند جذب بهتری دارد و در حقیقت با کیفیت‌تر است. گوشت گوسفند چرب‌تر است؛ اما به معنی ناسالم بودن آن نیست، بلکه چربی موجود در گوشت گوسفندی از نوع چربی سالمی است که به دفع کلسترول بد از بدن کمک می‌کند و میزان کلسترول خوب در خون را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل مصرف آن مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین در گوشت گوسفند میزان زیادی امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارد و به همین دلیل مصرف آن به سلامت قلب و عروق کمک بسیاری می‌کند. بخش زیادی از چربی گوشت گوسفند، اولئیک اسید است که برای سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی بسیار فایده دارد. همچنین گوشت گوسفندی دارای کراتین است که به افزایش توده عضلانی بدن کمک بسیاری می‌کند به دلیل این خواص است که قیمت گوشت گوسفندی، اغلب بیشتر از قیمت گوشت گاو است. همچنین هرچه عمر گوسفند کمتر باشد، مواد مغذی موجود در آن به سلامت گوشت بیشتر است.

 

چنانچه بخواهیم گوشت گوسفندی و گوشت گاو را از نظر طعم و مزه با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم چربی گوشت گوسفند سبب می‌شود طعم بیشتری داشته باشد و همچنین نرمی و لطافت آن بیشتر باشد. با این‌حال طبخ گوشت گوسفند به مهارت بیشتری نیاز دارد؛ زیرا برای پختن گوشت گوسفند باید از ادویه زیاد استفاده گردد و در حدی پخته شود که گوشت خام نماند ویا سفت نشود.

چرا گوشت قرمز برای اعصاب مفید است؟!

در کنار تمام ریزمغذی‌ها و فوایدی که در گوشت قرمز وجود دارد گفتته می‌شود مصرف گوشت قرمز برای اعصاب اهمیت زیادی دارد‌. علت آن این است که گوشت قرمز دارای میزان زیادی از انواع ویتامین B به‌خصوص ویتامین B6 و B12 است؛ به همین دلیل برای اعصاب، پوست و... اهمیت زیادی دارد. یکی از فواید ویتامین‌های گروه B تاثیر آن‌ها روی اعصاب است که کمبود این گروه از ویتامین‌ها، سبب ضعیف شدن اعصاب، بروز پرخاشگری و آسیب‌ها و بیماری‌های عصبی جبران ناپذیر، می‌شود؛ به همین دلیل است که باید مصرف گوشت قرمز را در طول هفته ۳ یا ۴ بار داشته باشید.

طبع انواع گوشت قرمز

در این بخش درباره گوشت قرمز و تناسب انواع آن با طبع‌های اصلی یعنی سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و تر می‌پردازیم.

جالب است بدانید از نظر طب سنتی، گوشتی که برای هر چهار نوع طبع ذکر شده مفید است، گوشت گوسفند و به‌خصوص گوشت بره است. گوشت گوسفندی برای بهبود طبع سوداوی بسیار مفید است و افرادی که سوء‌هاضمه دارند، می‌توانند به راحتی این گوشت را مصرف کنند. یکی از فواید این گوشت برای افراد مبتلا به کم‌خونی است.

یکی از بهترین انواع گوشت برای مصرف که خواص زیادی دارد، گوشت بوقلمون است. طبع گوشت بوقلمون گرم و تر است، اما هر چهار مزاج می‌توانند از آن استفاده کنند. خواص بسیار گوشت بوقلمون یعنی ضدسرطان بودن، تنظیم هورمونی و پیشگیری از پوکی استخوان آن را برای همه افراد مفید می‌گرداند؛ همچنین کسانی که به دلیل ابتلا به نقرس نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند، گوشت بوقلمون با ظاهر گوشت‌مانند خود که شباهت کمتری به مرغ و گوشت سفید دارد، گزینه مناسبی است.

طبع گوشت گاو سرد و خشک است و به همین دلیل نمی‌توان آن را برای همه افراد مناسب دانست. همچنین به دلیل هضم سخت‌تر و سنگین بودن این گوشت، بیشتر برای افرادی مناسب است که کار فیزیکی زیادی انجام می دهند.

گوشت مرغ، نه‌تنها به دلیل ارزان‌تر بودن، بلکه به دلیل خوش‌خوراک بودن، بیشتر مطابق ذایقه ایرانیان است. طبع گوشت مرغ، گرم و تر است، به همین دلیل کسانی که طبع مخالف، یعنی طبع سرد و خشک دارند، بهترین گروه برای مصرف مرغ هستند.

گوشت ماهی طبع سرد و تر دارد، به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد پس از مصرف آن احساس خوبی نداشته باشند و فکر کنند به آن‌ها سازگار نیست. با این‌جود، مصرف ماهی دوبار در هفته ضرورت دارد، زیرا سرشار از ویتامین D و امگا۳ است. بهتر است افراد بلغمی کمتر از گوشت ماهی استفاده کننند ویا پس از آن، از گرمیجاتی همچون خرما، چای نبات و... استفاده کنند تا طبع آن متعادل شود.

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۵۹,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۷۲,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۵۸,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۶,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۳,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۷,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۹,۰۰۰

قلم گوساله

۱۶,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۳۱,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۳.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۸۹,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۸.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۹,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۵,۰۰۰

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oayvg