سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/23 02:33
یارانه 400 هزار تومانی
کد خبر: 19797

یارانه 400 هزار تومانی قطع می شود | خبر بد برای یارانه بگیران

نماینده مجلس دهم گفت: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به دور دوم هم نخواهد کشید.

یارانه چهارصد هزار تومانی به زودی محقق می شود. عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس به یارانه چهارصد هزار تومانی تاکید کرد. یارانه چهارصد هزار تومانی دور دوم به زودی واریز می شود. جزئیات کامل از پرداخت یارانه چهارصد هزار تومانی را در این صفحه بخوانید .

واریز یارانه‌های جدید و رقم ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که برای آن در نظر گرفته شد موج جدید از نگرانی هارا درمورد ایجاد تورم پس از آن و عدم توانایی دولت در تامین این هزینه، به جامعه تزریق کرد. یعنی پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری در شامگاه دوشنبه در رابطه با افزایش رقم یارانه‌ها و آغاز واریزی ها، بارها و بارها توسط کارشناسان اقتصادی و مسئولان هشدار داده شد که پول پاشی بی‌رویه و تغییر رقم یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان نتیجه‌ای جز بریدن ترمز تورم ندارد. با این حال هنوز واکنش مشخصی از سوی دولتمردان نسبت به این نگرانی‌ها شاهد نبوده‌ایم. در همین رابطه عزت الله یوسفیان ملا معتقد است «فکر نمیکنم واریز یارانه‌ها به دوره دوم هم بکشد، اگر دولت از پس این رقم بربیاید معجزه است» گسترش نیوز با این نماینده ادوار مجلس در همین رابطه به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

یارانه 400 هزار تومانی

خزانه ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر موجودی ندارد

یوسفیان ملا در رابطه با عدد تعیین شده برای یارانه جدید گفت: موجودی خزانه ما مشخص است. خزانه چنین عدد و رقمی ندارد که به ۷۲ میلیون نفر هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان پول بدهیم. در حقیقت یارانه موجود را ده برابر می‌کنیم. چنین عدد و رقمی قابل پرداخت نیست. دولت در پرداخت ۴۵ هزار تومان‌ها به جمعیت یارانه بگیرها واقعا مشکل داشت؛ حالا این رقم که ده برابر شده و من بعید می‌دانم بتواند این رقم را پرداخت کند.

یارانه 400 هزار تومانی

وی افزود: امروز خطر فقر تغییر کرده است و اگر در خانه‌ای یخچال نباشد فقر است، امروز در شهر‌های بزرگی مثل تهران وقتی کسی وسیله نقلیه مناسبی ندارد جزو اقشار فقیر به حساب می‌آید. اول باید خط فقر را تعریف کنیم بعد بگوییم در چه وضعیتی است. ما امروز در مورد فقر محاسبه قطعی نداریم. معاون وزارت کار می‌گوید اگر ۴ نفر ده میلیون درآمد داشته باشند بالای خط فقر هستند.

۴۰۰ هزار تومان تورم در راه است

یوسفیان ملا تاکید کرد: دادن عدد و رقم بالا باعث تورم است این الفبای اقتصاد است. یقین داشته باشید که اگر دولت به اندازه ۴۰۰ هزار تومان پرداختی داشته باشد به اندازه ۴۰۰ هزار تومان تورم خواهیم داشت و باز سر به سر می‌شود. اقتصاد تعریف دارد. تزریق نقدینگی به هر صورت و به هر شکلی قطعا و یقینا تورم را در پیش دارد.‌

تقلید تیم اقتصادی رئیسی از احمدی نژاد عقب افتادن است

این نماینده ادوار مجلس در رابطه با نقد برخی کارشناسان که تصمیمات اقتصادی دولت احمدی نژاد و رئیسی را یکسان می دانند گفت: تقلید تیم اقتصادی رئیسی از احمدی نژاد عقب افتادن است. ۴۵۵۰۰ تومان برای خانوار ایرانی عددی نبود این رقم حتی کرایه تاکسی یک روز یک نفر نیست اما همین رقم فشار بالایی به خزانه می‌آورد چون باید ۴۵۵۰۰ را در ۷۲ میلیون نفر ضرب کرد و بعد در ۱۲ ماه ضرب می‌شود این عدد نجومی می‌شد حالا محاسبه کنید عدد یارانه فعلی چقدر خواهد بود؟ این عدد از کل بودجه کشور بالا می‌زند! من بعید می‌دانم که دولت بتواند در ادامه یارانه را به بیش از یکی دو میلیون نفر بپردازد و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به دور دوم هم نخواهد کشید.

وی افزود: به عقیده من این کار نتیجه عجله کردن در ساماندهی است اگر به جای همین رقم، کالا برگ می‌دادند و به جای اسکناس حواله کالا می‌دادند یا هزینه‌های برق و گاز خانوار را تقبل می‌کردند وضعیت بهتر از این بود و هم سطح نقدینگی کشور پایین می‌آمد و تورم تا حدودی مهار می‌شد و هم دستگاه‌های دولتی که میلیارد‌ها میلیارد طلبکار هستند کمی از بارشان سبک می‌شد و چرخ اقتصادی به گردش در می‌آمد با این پرداخت نقدی هیچ خانواری از فقر خارج نمی‌شود.

یارانه 400 هزار تومانی

یوسفیان ملا در پایان گفت: هدفمندی یارانه‌ها درآمد دارد و درامد آن افزایش نرخ سوخت‌های فسیلی است. هزینه نیز مشخص است ولی امروز افزایش با هزینه هم خوانی ندارد و من فکر می‌کنم باید صبر کنیم و ببینیم چه نتیجه می‌شود. من ادامه داشتن این واریز‌ها را معجزه می‌دانم و بعید می‌دانم به مرحله دوم برسد. نقطه نظرات تیم اقتصادی دولت برای اقتصاد دان‌ها جا نیفتاد و هیچ کدام به معنای واقعی کارآمدی نداشتند. امروز هر کسی حرفی بزند می‌گویند امده‌اند تا جلوی یک کار خیر را بگیرند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36e5ky