یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/22 09:37
یارانه
کد خبر: 19791

خبر فوری | نحوه اعتراض به قطع یارانه | کدام دهک در پرداخت یارانه ها هستید؟

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها سامانه‌ای برای ثبت نام جاماندگان یارانه‌ تدارک می‌بیند

یارانه به حساب افراد جامعه واریز شد. یارانه برای برخی مشمولان 400 هزار تومان و یارانه برای برخی 300 هزار تومان واریز شد.دولت سید ابراهیم رئیسی در تلاش برای ثبات نگه داشتن قیمت ها با پرداخت یارانه کرده است.

داریوش ابوحمزه در گفتگویی اینستاگرامی به عمده سوالات درباره توزیع عادلانه یارانه‌ها پاسخ داد و در مورد چگونگی دریافت یارانه جدید توسط جاماندگان گفت: افرادی که پیش‌تر، از دریافت یارانه انصراف داده بودند و یا تازه ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند و یا به هر دلیلی جاماندگان دریافت یارانه هستند، نگران نباشند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها طی روزهای آتی سامانه‌ای را در این خصوص تدارک خواهد دید تا جاماندگان یارانه در آن ثبت نام کنند.

یارانه

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بعضاً پدر خانواده به دلیل تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده و اکنون فرزندان به‌طور مستقل تشکیل خانواده داده‌اند و نیازمند دریافت یارانه هستند، ادامه داد: جاماندگان یارانه می‌توانند در سامانه‌ای که به‌زودی تدارک دیده و اطلاع رسانی می‌شود مشخصات خانوار و سرپرست خانوار را ثبت کنند، اطلاعات آنان سنجیده می‌شود و اگر این افراد جز دهک ۱۰ نباشند، به آن‌ها یارانه اختصاص خواهد گرفت.

وی با اشاره به نگرانی جاماندگان از یارانه نسبت به عدم دریافت یارانه تاکید کرد: دولت حتماً این سامانه را برای ثبت نام جاماندگان تدارک خواهد دید، مردم نگران نباشند، به محض اینکه سامانه آماده شود، اطلاع رسانی خواهد شد و به کسی ظلم نمی‌شود.

ابوحمزه همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برای برخی از افرادی که پیش‌تر یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند اکنون یارانه جدید واریز نشده است؟ گفت: برای ۹۰ درصد افرادی که تا پیش از سیاست جدید دولت، یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید واریز شده است؛ مگر آنکه جز دهک ۱۰ بوده‌اند و یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند که اکنون یارانه جدید برایشان واریز نمی‌شود.

یارانه+

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره نحوه اعتراض مردم نسبت به دهکی که در آن قرار گرفته‌اند، افزود: مردم می‌توانند از طریق شماره تماس ۶۳۶۹ و یا ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و یا سایت حمایت http://hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را نسبت به اینکه اشتباهاً دهک ۱۰ تشخیص داده شده‌اند، ثبت کنند. ورود به سایت حمایت و ثبت مشخصات در آن به معنی ثبت اعتراض است و اعتراض افراد به صورت سیستمی بررسی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که زوجینی که از یکدیگر طلاق گرفته‌اند و اکنون می‌خواهند یارانه خود را جدا کنند، چه باید بکنند؟ تصریح کرد: این افراد می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ مدارک خود را ارائه و یارانه خود را جدا کنند.

ابوحمزه همچنین درباره چرایی قطع یارانه برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خاطر نشان کرد: در تصمیم اخیر دولت برای پرداخت یارانه جدید، ملاک این نبود که افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند یا خیر؟ ملاک این است به افرادی که جز دهک ۱۰ نیستند، یارانه تعلق گیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره چرایی قطع یارانه برخی معلولان تحت پوشش بهزیستی گفت: ملاک واریز یارانه جدید تحت پوشش بهزیستی بودن نبوده است بلکه وضعیت مالی خانوار ملاک بوده است. البته این افراد اگر اعتراضی دارند می‌توانند از طریق راه‌های یاد شده اعتراض خود را ثبت کنند.

وی همچنین این را هم گفت که اگر فرزند خانواده‌ای طی روزهای اخیر به دنیا آمده، طبیعی است که برای او یارانه واریز نشده باشد و اطلاعات خانوارها طی ماه‌های بعد به روز و یارانه این فرزندان که خانوار آنان جز دهک ۱۰ نیست، واریز خواهد شد.

ابوحمزه در بخش دیگر این گفت وگو و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضاً افراد با حساب شخصی خود گردش مالی‌هایی برای خیریه و انواع کارهای اداری و حقوقی داشته‌اند و از این رو جز دهک ۱۰ محسوب شده و یارانه دریافت نکرده‌اند، گفت: در ابتدا باید گفت که نباید با حساب شخصی برای نهادهایی نظیر خیریه و یا شرکت، کارهای اداری و حقوقی انجام داد. شرکت و خیریه و… باید حساب جدا داشته باشند و کارپرداز نباید از حساب شخصی خود برای این کارهای حقوقی و اداری استفاده کند. این افراد نیز می‌توانند از راه‌های یاد شده اعتراض خود را ثبت کنند و در بازه زمانی که به این افراد اختصاص می‌دهیم، مدارک خود را ارائه دهند و این انتظار را داریم که تا آن موقع حساب‌هایشان را تفکیک و مسائل خود را حل کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در تمام دنیا این مساله وجود دارد که مردم دهک خود را پایین‌تر از آنچه در واقعیت هست می‌پندارند و از این رو اگر به شخصی بگوییم شما جز دهک ۹ یا ۱۰ هستی تصور می‌کند جز دهک ۵ یا ۶ قرار دارد و واقعیت را باور نمی‌کند، این را هم گفت که سامانه ثبت اعتراضات مردمی به نشانی http://hemayat.mcls.gov.ir در حال به روز رسانی است و به زودی جزئیات مواردی که مردم نسبت به آن اعتراض دارند در آن درج می‌شود تا مردم مشخصاً نوع اعتراض خود درباره یارانه را در سامانه انتخاب کنند.

وی همچنین درباره نحوه پرداخت بعدی یارانه‌ها اظهار کرد: پرداخت بعدی به همین منوال و مقدار است اما ممکن است مدل آن از حالت نقدی به حالت تخفیف در خرید روی کالاها تغییر کند که اگر این سیاست اجرا شد، اطلاع رسانی می‌شود.

ابوحمزه همچنین با بیان اینکه خیلی از مردم نگران رشد قیمت‌ها هستند و از لحاظ معیشتی احساس تنگنا می‌کنند که این احساس تنگنا درست هم هست، تاکید کرد: در راستای همین نگرانی مردم، دولت یارانه قابل توجهی به حساب مردم واریز کرد که این یارانه اختصاص داده شده بر مبنای محاسبات دستگاه‌های مختلف واریز شد و مبلغ آن نسبت به تمام محاسبات انجام شده بیشتر است و این یارانه‌ها در مجموع به نفع همه است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره رفع بلوکه یارانه‌ها نیز گفت: یارانه‌ها خیلی زیاد بلوکه نمی‌ماند و علت این بلوکه ماندن به تاریخ دقیق بازنگری در یارانه‌ها باز می‌گردد و از این نظر فعلاً در حساب‌ها بلوکه است و زمانی که سیاست‌ها اجرا شود، پول‌ها نیز قابل برداشت می‌شود.

منبع: مهر

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4v5mg6