یک‌شنبه 27 اسفند 1402 - 17 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/02/22 10:53
یارانه نقدی
کد خبر: 19792

فوری و مهم | اطلاعیه‌ای برای خانوارهای جامانده از دریافت یارانه

دومین اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوارهای جامانده از دریافت یارانه اعلام شد.

یارانه قابل برداشت شد. عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس به یارانه تاکید کرد. یارانه به زودی محقق می شود. جزئیات کامل از پرداخت یارانه نقدی جدید را در این صفحه بخوانید .

یارانه نقدی

در متن این اطلاعیه خطاب به هموطنان آمده است: در صورتی که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ ، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اید یا به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام از سال ۱۳۹۳ مشمول یارانه مذکور نبوده‌اید و متقاضی بررسی شرایط مالی و اقتصادی خود برای دریافت یارانه کمک معیشتی جدید هستید، می توانید طی سه ماه آینده نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه‌ای که به زودی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد، اقدام کنید.

در صورت تأیید درخواست، یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای اجرای برنامه محاسبه و به خانوار تعلق خواهد گرفت.

خبر مهمی از یارانه نقدی جدید رسید

اعلام رسمی تغییر مبلغ یارانه و واریز مبالغ جدید به حساب بسیاری از خانواده ها، یک مشکل بزرگ که در طول سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است را بیش از پیش در کانون توجه قرار داد: جاماندگان و حذف شدگان از دریافت یارانه چه باید کنند؟! واقعیت این است که در طول یک دهه اخیر، یارانه خانواده های بسیاری قطع شده و این افراد به کسانی که در ابتدای دولت روحانی برای دریافت یارانه ثبت نام نکردند – و پس از آن هم هیچ گاه این فرصت به آنها داده نشد – اضافه شده اند. حالا با افزایش یارانه ها و همین طور با توجه به این واقعیت که بسیاری از کسانی که قبلا یارانه دریافت نمی کردند، در طول این سالها به وضعیتی رسیده اند که این یارانه برایشان ضروری است، توجه نکردن به این موضوع می تواند کانون اعتراضات بسیاری شود. 

خانوارهای مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شود که بر این اساس به مشمولان دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان پرداخت خواهد شد. دولت پرداخت این یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را از دوشنبه شب آغاز کرده و از این پس جایگزین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی خواهد بود. 

یارانه نقدی جدید

طبق اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته است مقرر شده از افراد جامانده یارانه نقدی به زودی - که احتمالا خردادماه باشد - ثبت‌نام انجام شود، این سازمان به همراه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بررسی جوانب و شرایط افراد ثبت نام کننده خواهد پرداخت و در صورتی که مشمول تشخیص داده شوند به لیست هدفمندی اضافه خواهند شد. این ثبت‌نام، ‌تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها است؛ به طوری که در بند(ب) تبصره ۱۴ تأکید شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.

با این حال سوال این است که دولت بر اساس چه ضوابطی درباره متقاضیان نظر خواهد داد و ملاک قبول یا رد درخواست مردم چیست؟ همچنین این پروسه چه مقدار زمان خواهد برد؟! همچنین مساله اختلال در سامانه ثبت اعتراض ها موضوعی است که تجربه شده است و متاسفانه در موارد مشابه نه تنها دیگر امکان ثبت اعتراض وجود نداشته بلکه جواب مستدلی هم به کسانی که یارانه شان قطع شده داده نشده است. 

خاندوزی وزیر اقتصاد روز سه شنبه در مورد جا ماندگان یارانه گفت: در ستاد اقتصاد دولت مطرح شد که پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود و یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند و در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌ بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند.

وی وعده داد: از چهارشنبه اطلاعیه رسمی اعلام خواهد شد حتی میزان واریزی یارانه معیشتی و اینکه از چه زمانی قابل برداشت خواهد بود و به چه ترتیبی امکان اعتراض به حذف یارانه از پایگاه رفاه ایرانیان اعلام خواهد شد و اگر کسانی مستحق تشخیص داده شوند یارانه‌های قبلی برای‌شان جبران می‌شود.

یارانه 400 هزارتومانی l یارانه

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم درتوضیح دغدغه های شکل گرفته از سوی کسانی که یارانه نمی گیرند، گفت: گروهی که اکنون یارانه برایشان واریز نشده و نگرانی‌هایی دارند دو دسته می شوند؛ دسته نخست افراد دهک ۱۰ درآمدی‌اند که مشمول دریافت یارانه نیستند. در حال حاضر جامعه هدف این سیاست، افرادی هستند که تا کنون یارانه نقدی دریافت می‌کردند به استثنای دهک دهم. ۷۶ میلیون نفری که یارانه می‌گرفتند در دهک اول تا دهک نهم قرار دارند و دهک دهم یارانه دریافت نکردند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: غیر از افرادی که در دهک دهم قرار دارند؛ دسته دوم که یارانه به حسابشان واریز نشده، افرادی هستند که به دلایل مختلفی یارانه دریافت نمی‌کنند که ادله مختلفی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است سال ۹۳ پدر خانواده به علت تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده باشد، اما سال‌های گذشته فرزندانش ازدواج کرده و زندگی شان جدا شده ولی تمکن مالی ندارند و مشمول یارانه می‌شوند. این افراد حق دارند که یارانه دریافت کنند و به طور کلی تحت عنوان جاماندگان یارانه تلقی می‌شوند.

ابوحمزه با بیان اینکه سازمان هدفمندسازی به زودی ترتیبی اتخاذ می‌کند که این افراد به سامانه‌ای مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند اظهار کرد: بعد از ثبت‌نام، این افراد دوباره دهک‌بندی می‌شوند و اگر در دهک ۱۰ نباشند حتما مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

وی درباره علت بروز اختلال در سایت وزارت رفاه برای ثبت اعتراضات گفت: از روز گذشته که این بحث مطرح شد پشتیبانی‌های فنی از سایت به عمل آمد. مسئله این است که هموطنان جامانده از یارانه باید در سامانه‌ای که سازمان هدفمندی راه اندازی و معرفی می‌کند ثبت نام کنند تا بررسی شوند. همکاران ما در سازمان هدفمندی شبانه روزی در تلاش برای آماده کردن سامانه هستند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ولی اتفاقی که در عمل افتاد این بود که چون آن سامانه هنوز آماده نشده بود آن هفت میلیون نفری که جامانده هستند به سامانه ما هجوم آوردند و حجم مراجعه بسیار بالا بود. ما سامانه را برای حضور همزمان یک میلیون نفر آماده کرده بودیم اما حجم بالای مراجعه موجب بروز اختلال شد که اکنون با تلاش‌های انجام شده، اختلالات رفع شده است.

 وی با تاکید بر اینکه افرادی که یارانه نمی‌گیرند منتظر آغاز فعالیت سامانه سازمان هدفمندی باشند و نگرانی هم نداشته باشند گفت: اما آنها که یارانه گرفته‌اند و احساس می‌کنند که به اشتباه در دهک ۱۰ یا دیگر دهک‌ها قرار داده شده‌اند، می‌توانند در سامانه وزارت رفاه ثبت اعتراض کنند که ما بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

حال با این تفاصیل باید منتظر ماند و دید که آیا دولت اقدامی اصولی و منطقی در پاسخ به معترضین به عدم پرداخت یارانه خواهد داد؟ آیا اشکالاتی از قبیل اختلال در سامانه اعرتاض و ناتوانی مردم در ثبت یا پیگیری درخواست خود حل خواهد شد و در نهایت اعتراض ها بر اساس چه معیاری بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد؟!


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3womxr