جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/26 11:41
زلزله
کد خبر: 19361

چرایی وقوع زلزله شدید در هرمزگان

علت وقوع زلزله در هرمزگان قرار داشتن این شهر بر روی گسل های ایران است.

به گزارش رصد ورزشی زلزله ای به مقیاس 6 ریشتر استان هرمزگان حوالی کوخرد را لرزاند. این زلزله که در عمق 10 کیلومتری از زمین رخ داده است. همچنین این زلزله باعث قطعی خطوط تلفن در روستای های اطراف این شهر شد، اما هنوز تلفاتی از این زلزله گزارش نشده است.

علی بیت اللهی،  شدت احتمالی این زلزله کوخرد استان هرمزگان را ۶ ذکر کرد و گفت: تعداد ۶ شهر تا شعاع حدود ۵۵ کیلومتری اطراف رومرکز زلزله قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لمزان با جمعیت ۲۷۴۵ نفر و با تعداد ۵۲۶ واحد مسکونی، جناح با جمعیت ۶۹۱۰ نفر و با تعداد ۱۷۶۵ واحد مسکونی و چارک با جمعیت ۴۰۶۶ نفر و با تعداد ۹۱۵ واحد مسکونی اشاره کرد.

وی با اشاره به گسل مسبب زلزله ۶ کوخرد استان هرمزگان توضیح داد: رومرکز زلزله ۶ کوخرد استان هرمزگان بر روی نقشه گسله‌های ایران برهم‌نهی شد و بر این اساس گسل احتمالی مسبب زلزله حدس زده شده است. برآورد می‌شود که سگمنت‌هایی از گسل "پیش ژرفای زاگرس" در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۶ کوخرد استان هرمزگان شده است.

به گفته مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از زمان وقوع زلزله تا زمان تدوین این خبر، تعداد ۳ پسلرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگی بزرگترین آن ۴.۱ است.

بیت اللهی ادامه داد: براساس داده‌های نوین لرزه‌خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمینلرزه‌های ۱۶ سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله هستند. بر اساس داده های جمع آوری شده در این مدت تعداد ۱۲۲۸ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۶ کوخرد استان هرمزگان (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۱۷ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۳۴ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه به لرزه‌خیزی بالای کشور و همچنین پهنه رومرکزی و ریسک لرزه‌ای محدوده اطراف محل رخداد زلزله پیشنهاد می‌شود که روستاهای حارسین، لاوردین، کوران، بن کوه و چشم چمپه که از آبادی‌های نزدیک به رومرکز اعلام شده‌اند و روستاهای کوخرد، چاه مسلم، انجیره، مهرگان بالا، ارمک، لاور، خورچاه، کندران و گارستانه که از سکونتگاه‌های با جمعیت بالاتری نسبت به سایر آبادی‌های اطراف رومرکز زلزله برخوردارند و در این میان روستای گارستانه به دلیل برآورد خسارت نسبی بیشتر، در اولویت رسیدگی مدیریت بحران استان قرار گیرند. همچنین شهرهای لمزان و جناح نیز به دلیل نزدیکی نسبی به رومرکز زلزله ضرورت بازدید میدانی را دارند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4m8jeb