پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/10 10:48
ویتامین دی
کد خبر: 19225

ویتامین دی سپری برای مقابله با کرونا

اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ویتامین دی می تواند سدی مقابل ویروس کرونا باشد.

ویتامین دی نام آشنای ترکیبات آلی است. ویتامین دی خیلی جاها به داد فرد می رسد و از بیماری نجاتش می دهد. کمبود ویتامین دی عوارضی برای بدن دارد که گاهی می تواند خطرناک باشد. اخیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ویتامین دی می تواند سدی مقابل ویروس کرونا باشد.

پاندمی کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی بر زندگی بشر در زمینه‌های مختلف داشته است که در این بین، میزان بالای ابتلا و میزان قابل توجه موارد منجر به مرگ، اهمیت توجه به آن را دو چندان کرده است. بلاشک شناخت موارد منجر به مرگ و میر بالا و پیشگیری از آن تاثیر بسزایی در کنترل شرایط موجود خواهد داشت.

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند؛ و می‌توانند در درمان بیماری کرونا نقش مهمی داشته باشند.

ویتامین چیست و چه کارکردی دارد

یک رژیم غذایی متنوع و متعادل می‌تواند نیاز‌های ویتامینی بدن را تامین کند، ولی در برخی مواقع لازم است از مکمل‌ها برای تامین ویتامین استفاده شود.

ویتامین D

ویتامین دی نقش مهمی در قسمت‌های مختلف بدن برعهده دارد که یکی از آن ها تقویت سیستم ایمنی است. اگر میزان این ویتامین در بدن کم باشد، بدن در مقابل بیماری‌های عفونی از جمله ویروس کرونا دچار حساسیت بیشتری می‌شود. راه‌های تامین ویتامین دی، شامل نور خورشید، منابع غذایی (ماهی های چرب، روغن کبد ماهی و به مقدار کمتر تخم مرغ) و مکمل ویتامین D است.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کووید۱۹ شدید و بستری در بیمارستان دارای سطوح پائین سرمی ویتامین دی (کمبود ویتامین D) هستند.

با این حال، فاکتور‌های خطر ابتلا به کووید۱۹ شدید همانند عوامل کمبود ویتامین D است، بنابراین تشخیص اینکه کمبود این ویتامین به‌خودی‌خود یک عامل خطر برای ابتلا به کووید۱۹ شدید محسوب می‌شود یا خیر، دشوار است. عوامل خطر شامل وضعیت کلی بیماری-سلامت، رژیم غذایی نامناسب، و بیماری‌های از قبل موجود، مانند دیابت، و بیماری‌های کبدی و کلیوی هستند.

این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات مهم است. این ویتامین به تنظیم قند خون، قلب و عروق خونی، و ریه‌ها و مجاری هوایی کمک می‌کند. همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. این نواحی تحت تأثیر کووید۱۹ هم هستند، بنابراین تجویز ویتامین دی برای افراد مبتلا به کووید۱۹ ممکن است به آن‌ها کمک کند تا سریع‌تر بهبود یابند یا شدت بیماری در آن‌ها کمتر باشد.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهند که اشکال فعال ویتامین دی می‌تواند از عود و تشدید وضعیت کرونا جلوگیری کند.

نتایج این مطالعات همچنین نشان می‌دهند که لوسترول که بخشی از خانواده ویتامین D از ترکیبات استروئیدی است، که در اثر واکنش شیمیایی در بدن با استفاده از نور تولید می‌شود، برای جلوگیری از کرونا عمل می‌کند./ خبرگزاری صداو سیما


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36e99e