چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/07 04:15
قیمت ارز و نفت
کد خبر: 19137

تنش های اوکراین بر بازار ارز | تقویت صادرات نفتی ایران

تنش‌ها می‌تواند با افزایش دادن قیمت جهانی نفت و در نتیجه آن افزایش درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات نفتی خود سبب تقویت ذخایر ارزی کشور شود.

قیمت ارز و نفت تحت تاثیر مسائل سیاسی تغییر می کند. با شروع جنگ اوکراین و روسیه قیمت ارز و نفت را دچار نوسان کرده. انتظار می رود قیمت ارز و نفت در روزهای آینده همچنان دستخوش تغییرات سیاسی شود. در ادامه پیش بینی قیمت ارز و نفت را بخوانید.

عده‌ای از فعالان ارزی بازار تهران علت این کانال‌شکنی و حرکت افزایشی پس از آن را هیجانات ناشی از افزایش احتمال حصول توافق هسته‌ای جدید ایران و قدرت‌های جهانی می‌دانند. برخی دیگر از تحلیلگران بازار ارز تهران اما با مطرح کردن مساله «کشش» علت عدم حضور طولانی مدت دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی را توجیه کرده و بر این باورند که نرخ متعادل دلار در فضای حال حاضر بازار ارز تهران در محدوده ۲۵ هزار و ۹۰۰ تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان است. در شرایطی که تمامی بازار‌های بین‌المللی و داخلی تحت تاثیر مناقشات دو کشور روسیه و اوکراین تحرکات قابل توجهی از خود نشان دادند، دلار در بازار آزاد ارز تهران حرکت چشمگیری نداشت. کارشناسان سیاسی بازار ارز از ۲ تاثیر احتمالی این مناقشات بر قیمت دلار سخن گفتند. از دید برخی از این افراد این تنش‌ها می‌تواند با افزایش دادن قیمت جهانی نفت و در نتیجه آن افزایش درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات نفتی خود سبب تقویت ذخایر ارزی کشور شود. عده دیگری از این تحلیلگران نیز احتمال تاثیر‌پذیری مذاکرات هسته‌ای وین از مناقشات مذکور را مطرح کردند، هر چند برخی این دو موضوع را از هم تفکیک کردند.

در هفته‌ای که گذشت اسکناس آمریکایی پس از ۷ ماه به کانال ۲۵ هزار تومانی بازگشت. این کانال‌شکنی که به عقیده برخی از تحلیلگران به سبب هیجانات سیاسی در بازار ایجاد شده بود پایدار نماند و دلار پس از ۲ روز و طی روند افزایشی ۳ مرحله‌ای در روز‌های میانی هفته گذشته به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشت. مرحله اول روند افزایشی مذکور در روز دوشنبه ۲ اسفند و با بازگشت نرخ شاخص بازار ارز به مرز دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزار تومانی صورت گرفت. مرحله دوم این روند نیز شامل افزایش قیمت و برخورد دلار به سقف جدید ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی خود بود. در مرحله پایانی این روند در روز چهارشنبه ۴ اسفند اسکناس آمریکایی با تثبیت نرخ خود زیر سقف قیمتی مذکور از تمایل خود به ماندگاری در کانال ۲۶ هزار تومانی خبر داد. کارشناسان ارزی بازار تهران نیز در سناریویی از عدم کشش قیمتی دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی سخن گفتند. این افراد با اشاره به کانال‌شکنی‌ها و روند‌های کاهشی شاخص بازار ارز طی ۲ ماه گذشته بر این باورند که بازیگران بازار ارز با تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی ضرر و زیان‌های بسیاری متحمل می‌شدند در نتیجه با کاهش عرضه خود در روز‌های میانی هفته گذشته قیمت اسکناس آمریکایی را به کانال بالاتر بازگرداندند. از طرف دیگر با برخورد دلار به مقاومت جدید ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی و تثبیت نرخ این ارز زیر سقف مذکور این افراد بر این باورند که با توجه به انتظارات مثبت ایجاد شده در جامعه و بازار، شاخص بازار ارز در سطوح قیمتی بالاتر نیز کشش نداشته و کریدور ۲۵ هزار و ۹۰۰ تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی می‌تواند نرخ متعادل دلار در فضای این روز‌های بازار تهران باشد.

در نهایت قیمت دلار در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته با ۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به سطح قیمتی ۲۶هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در روز‌های اخیر و با خبر آغاز درگیری‌های دو کشور روسیه و اوکراین، بازار‌های مختلف جهانی واکنش‌های تندی نسبت به این تنش‌ها از خود نشان دادند. بازار آزاد ارز تهران اما در روز‌های اخیر توجه خاصی به این مناقشات نداشت. عده‌ای از تحلیلگران سیاسی ارزی بازار نیز با بررسی احتمالات گوناگون از دو تاثیر احتمالی این تنش‌ها بر بازار ارز سخن گفتند: نخست اینکه طبق ادعای این افراد بازار انرژی جزو نخستین مواردی است که تحت تاثیر مناقشات نظامی قرار می‌گیرد. در همین راستا با افزایش قیمت جهانی نفت که در اثر ادامه یافتن این تنش‌ها رخ می‌دهد، می‌توان احتمال داد که درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات نفتی خود افزایش قابل توجهی پیدا ‌کند که این عامل می‌تواند در طولانی مدت با بالا بردن حجم ذخایر ارزی قدرت نهاد‌های بازار‌ساز در جهت کنترل نرخ ارز را افزایش دهد.

موضوع دوم این است که عده دیگری از این تحلیلگران بر این باورند که توجه جامعه جهانی به تنش‌های مذکور ممکن است سبب به تاخیر افتادن اعلام نتیجه دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ شود. بازار ارز تهران نیز که نشان داده در شرایط بی‌خبری و با تلاش‌های معامله‌گران افزایشی پتانسیل شروع روند‌های افزایشی جدید را دارد، ممکن است در صورت به وجود آمدن این تاخیر تحرکات افزایشی جدیدی از خود نشان دهد. البته اگر بازار دلار ممکن است اثر کمی بر قیمت‌ها داشته باشد، اما نکته قابل توجه این است که سکه می‌تواند تحت تاثیر از طلای جهانی، روند افزایشی به خود بگیرد. قیمت هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید./ دنیای اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4m8j5j