پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/07 03:52
جنگ جهانی سوم
کد خبر: 19136

عکس باورنکردنی از پوتین | آیا پوتین می خواهد جنگ جهانی سوم راه بیندازد؟

عکس پوتین در کودکی و مادرش در سال 1958 مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. پوتین یک تنه جلوی جهان ایستاده و در حال پیشبرد اهداف خودش است، بعضی از کارشناسان پوتین را با هیتلر مقایسه کرده اند.
آیا جنگ جهانی سوم در راه است؟
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ضعف کنونی اقتصاد آمریکا، گفت: اما اگر فشار آمریکا و انگلیس و حماقت دولت زلینسکی در کی‌اف افزایش پیدا بکند و بر طبل جنگ کوبیده بشود طبعاً دامنه تنش ها افزایش پیدا می کند و احتمال جنگ هست. البته هدف آمریکا نفع اقتصادی از این جنگ است.
به گزارش رصد ورزشی: آغاز جنگ سرد که طی روزهای اخیر با اخباری از شروع درگیری میان روسیه و اوکراین در سطح جهان همه صاحبنظران و تحلیلگران را بر آن وا داشت تا در این باره اظهار نظر کرده و احتمال شروع جنگ را قدری پایین بدانند. هیچکس فکر شروع جنگی را نمی‌کرد که در آن احساس شود که دنیا وارد جنگ جهانی سوم شده است.
اما این واژه جنگ جهانی از کجا آمد؟ چرا درگیری‌های گسترده و شروع جنگ‌هایی مانند یمن و عربستان، داعش با سوریه و عراق، ائتلاف های مختلف باعث نشد تا دیگران با واژه جنگ جهانی سوم مأنوس شوند و فقط در شروع جنگ روسیه و اوکراین این احتمال داده شده است که امکان ورود جهان به جنگ جهانی سوم با درگیری‌های میان روسیه و اوکراین به وجود آمده است.
سابقه جنگ سرد در دوران اتحاد جماهیر شوروی و دخالت‌های کشورهای غربی در منطقه باعث افزایش تنش میان کشورهایی چون شوروی، آلمان، فرانسه و انگلیس شد. کشورهایی که بعدها با لفاظی و گردنکشی با یکدیگر عامل به وجود آمدن جنگ جهانی شدند که در آن میلیون‌ها انسان بیگناه کشته و هزاران زن و کودک بی‌سرپناه و مهاجر شدند. این موضوع سبب شد که جنگ لفاظی کنونی میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین این احتمال را قوت ببخشد که با آغاز درگیری در کی‌اف، قطعا جنگ جهانی سوم نیز در راه باشد. اما کارشناسان معتقدند که نه آمریکا آن کشور سابق است و نه سازمان ملل و ناتو قدرت و توانایی شروع یک جنگ تمام‌عیار جهانی را دارند.
محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با شمانیوز گفت: آمریکا و انگلیس تاکنون سه بار تلاش کردند ملت اوکراین را قربانی اهداف خودشان کنند و به جنگ روسیه بفرستند و همیشه هم ملت این کشورها بودند که آسیب دیدند. متاسفانه ملت اوکراین به جای توجه به توانمندی‌های خودشان و تلاش برای استقلال واقعی برای نجات پیدا کردن از دست روس‌ها به غرب پناه می برند و همین پناه به غرب باعث می‌شود که آسیب بیشتری هم از طرف غرب هم از طرف روسیه متحمل. اوکراین در این مدت متضرر شد و این ضررهایی که متحمل شد، هرگز از طرف غرب جبران و جایگزین نشد یعنی غرب هیچ کمکی در این مورد انجام نداده است. سلاح هایی که آمریکا و انگلیس برای اوکراین ارسال کردند نشان می دهد که آنها به دنبال تقویت ارتش اوکراین بودند و هیچ اقدامی برای ارسال تسلیحات هوایی و دریایی به اوکراین کردند. بلکه سلاح هایی مثل موشک های ضدزره که برای ارتش اوکراین ارسال کردند نشان می‌دهد که تنها هدفشان درگیر کردن روسیه در یک باتلاق جنگ فرسایشی هست و الا آنها می‌توانستند در این یک دهه اخیر از نظر هوایی یا دریایی ارتش اوکراین را تقویت کنند ولی چون این کار هزینه‌بر هست آنها حاضر نیستند هزینه ای در قبال بحران‌آفرینی در اوکراین متحمل شوند و فقط از جان و مال اوکراینی‌ها مایه می‌گذارند. 
وی افزود: در مجموع رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین قصد نداشته که این بحران اوکراین و با جنگ نظامی یعنی به معنای واقعی کلمه حمله گسترده زمینی حل بکند بلکه یکی از اهداف بلندمدت دولت روسیه این است که جریان غربگرا در اوکراین ساقط بشود و دولت طرفدار روسیه در اوکراین به مانند سال‌های ابتدایی استقلال اوکراین یا مشابه زمانی که شوروی سابق وجود داشت، تشکیل بشود و دولت اوکراین مشابه دولت بلاروس، هم راستا با روسیه حرکت بکند. البته این موضوع یکی از اهداف بلندمدت روسیه است و طبعاً روسیه تمایل ندارد این هدف را با جنگ نظامی پیگیری بکند. اما اگر فشار آمریکا و انگلیس و حماقت دولت زلینسکی در کی‌اف افزایش پیدا بکند و بر طبل جنگ کوبیده بشود طبعاً دامنه تنش ها افزایش پیدا می کند و احتمال جنگ هست. 
محمدپارسا نجفی ادامه داد: البته هدف روسیه در مسئله اوکراین بیشتر  مواجهه با ناتو هست یعنی هدفشان این است که اوکراین عضو ناتو نشود تا سلاح‌ها و ارتش آمریکا در اوکراین مستقر نشود. طبعا اگر اوکراین عضو ناتو بشود به این معنی است که ارتش آمریکا و سایر اعضای ناتو می‌توانند در فاصله حدود ۱۵۰ کیلومتری از مسکو (پایتخت روسیه) مستقر بشوند و این به معنای تهدید بالفعل حاکمیت روسیه و پایتخت این کشور محسوب می‌شود. در حالی که روسیه توانایی‌های مشابه را در مورد پایتخت های مهم کشورهای عضو ناتو مثل آمریکا را ندارد.
وی در خصوص تهدیدات اضافه کرد: هم بایدن و هم جانسون و هم مکرون تمام صحبت‌هایی که مطرح کردند، تو خالی هست و اینکه واکنش نظامی نشان بدهند، هیچکدام از اعضای ناتو قصد انجام واکنش نظامی در مقابل روسیه را نداشتند، ندارند و نخواهند داشت. بلکه فقط تلاش می‌کردند که اوکراین را به یک قربانی در مقابل برنامه‌های خودشان علیه روسیه تبدیل بکند شاهد مثال آن هم خروج نظامیان آمریکایی از اوکراین و بستن سفارت آمریکا از کی‌اف است. اگر آمریکا قصد داشتند در برابر روسیه در اوکراین به جنگی هرگز عقب نشینی نمی کردند.
این کارشناس حوزه بین‌الملل درباره سود آمریکا از تنش‌آفرینی در بحران اوکراین، اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که آمریکا در یک شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و به دلیل افول قدرت، آمریکا توانایی یک جنگ تمام عیار با کشوری در حد و اندازه ونزوئلا را هم ندارد، چه برسد به روسیه که دومین ارتش قدرتمند جهان را دارد و دارای سلاح هسته‌ای هست که حتی این سلاح‌های روسیه از آمریکا هم بیشتر است. بنابراین آمریکایی‌ها و سایر کشورهای عضو ناتو هم هرگز توانایی درگیر شدن نظامی را با روسیه  ندارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l5jo8