جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/02 14:28
شیرینی عید
کد خبر: 19068

شیرینی عید را خوشمزه و ارزان در خانه درست کنید | شیرینی عید بدون فر

با نزدیک شدن بهار و عید نوروز بحث شیرینی عید هم داغ تر از همیشه شده است.

چه کرونا باشد و چه نباشد، چه مهمانی ها برپا و چه نوروز در قرنطینه سپری شود، از شیرینی عید نمی توان گذشت. سده هاست که شیرینی عید زینب بخش هفت سین و شیرین کننده کام ما ایرانی ها در نوروز بوده. این روزها که به دلیل شرایط اقتصادی توان خرید کمتر شده، فرصت خوبی ست که دست به کار شده و شیرینی عید ارزان را در منزل بپزیم. یک شیرینی عید کم هزینه بدون نیاز به فر، دستپخت کدبانوی منزل.

توپ گردویی بدون پخت

مواد لازم

مغز گردو 1 پیمانه

پودر نارگیل 1/2 پیمانه

خرمای نرم بدون هسته 10 عدد

روغن 1 قاشق غذاخوری

نمک 1/2 قاشق چایخوری

نشاسته ذرت 1/2 پیمانه

پودر قند یا پودر نارگیل برای تزیین

توپ گردویی یک شیرینی گردویی ساده و خوشمزه است که نیازی به پخت هم ندارد. مواد لازم برای تهیه توپ گردویی ساده و معمولاً دم دست هستند. برای شیرین کردن آن هم از خرما استفاده می‌شود که هم طعم خیلی خوبی در کنار گردو دارد و هم سالم و مفید است. توپ گردویی را می‌توانید به عنوان یک عصرانه بی نقص همراه با چای یا شیر نوش جان کنید. با تهیه این توپ‌های زیبا در سایزهای کوچک و تزیین آنها به شکل‌های مختلف می‌توانید یک میان وعده سالم برای کودکانتان هم ترتیب ببینید.

طرز تهیه: ابتدا گردوها را همراه با پودر نارگیل داخل غذاساز بریزید و با تیغه s شکل پروسس کنید تا گردوها کاملاً خرد شوند. سپس خرمای بدون هسته (یا چیپس خرما)، روغن، نمک و نشاسته ذرت را اضافه کنید و مجدداً غذاساز را روشن کنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. خمیر باید با فشار دادن بین انگشتان بچسبد.

شیرینی عید

روی یک سینی یا دیس کاغذ روغنی بکشید. حال خمیر آماده شده را قاشق قاشق بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. توپ‌ها را داخل پودر قند اضافی یا پودر نارگیل بغلتانید و سپس روی کاغذ روغنی بچینید. حال، سینی را یکی دو ساعت به فریزر منتقل کنید تا توپ‌های خمیری سفت شوند.

بعد از دو ساعت آنها را به یک ظرف در بسته منتقل کنید. می‌توانید توپ‌های گردویی را تا دو هفته در فریزر نگه دارید. برای سرو بهتر است از ۵–۱۰ دقیقه قبل آنها را از فریزر خارج کنید تا بافتشان کمی نرم شود.

نکته: همین دستور را می‌توانید با فندق یا تخم آفتابگردان هم تهیه کنید.

اگر نمی‌خواهید توپ گردویی زیاد شیرین شود، به جای پاشیدن پودر قند روی آن، پودر قند را با مقداری نشاسته ذرت مخلوط کنید و سپس توپ‌ها را در آن بغلتانید. یک لایه خیلی نازک از این مخلوط کافی است.

شکلات کره بادام زمینی

مواد لازم برای شکلات کره بادام زمینی

کره بادام زمینی 1 و 1/2 پیمانه

کره بدون نمک 1/2 پیمانه

عصاره وانیل 1 قاشق غذاخوری

نمک 3/4 پیمانه

پودر قند 3 و 1/2 پیمانه

چیپس شکلاتی 3 پیمانه

شکلات از جمله خوراکی هایی است که طرفداران زیادی از خردسال تا بزرگسال دارد. اگر شما هم از علاقه مندان به انواع شکلات هستید پس با طعم جدیدی از شکلات آشنا شوید. شکلات کره بادام زمینی بسیار خوشمزه بوده و به راحتی در منزل تهیه می شود. این شکلات دو رنگ است و ظاهری مانند فندق دارد. شکلات های توپی شکل کره بادام زمینی می توانند گزینه مناسبی برای عصرانه و یا مهمانی های کوچک دوستانه شما باشند. 

طرز تهیه: ابتدا برای تهیه قسمت داخلی، کره بادام زمینی، کره ذوب شده، وانیل و نمک را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. 2 پیمانه پودر قند را با استفاده از صافی الک کرده و هم زدن را ادامه دهید تا قند در مواد جذب شود. باقی ماده پودر قند را الک کرده و مخلوط کنید تا مانند رب سفت و صاف شود.

شیرینی عید

با استفاده از اسکوپ مقدار کمی از خمیر را برداشته و توپ هایی تقریبا 2.5 سانتی درست کنید. توپ ها را داخل سینی فر لبه دار که کف آن را کاغذ روغنی پوشانده، قرار دهید.

شیرینی عید

حداقل به مدت 1 ساعت یا در طول شب در داخل یخچال نگه داری کنید. در این صورت توپ ها برای فرو بردن در شکلات به اندازه کافی سفت می شوند.

زمانی که توپ ها در یخچال هستند، شکلات‌های چیپسی را با ظرف مناسب به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید. در نوبت های بعدی از زمان بیشتری استفاده کنید. بین هر نوبت، چیپس های نیمه جامد را هم بزنید تا نرم و آب شوند.

توپ های کره بادام زمینی را با استفاده از سیخ کوچک چوبی برداشته و وارد شکلات کنید به طوری که 3/4 از توپ ها با شکلات پوشانده شوند. قسمت بالایی توپ ها را نپوشانید  پس از پوشاندن، توپ ها روی کاغذ روغنی قرار دهید.

شیرینی عید

شکلات ها را حداقل به مدت 1 ساعت یا در طول شب داخل یخچال قرار دهید تا سفت شوند. در زمان سفت شدن شکلات ها می توانید انگشت خود را مرطوب کرده و به آن ها شکل دهید. شکلات ها را در ظرف مقاوم به هوا در یخچال نگه داری کنید./ ایران کوک

شیرینی عید


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3wowz5