دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/12/02 13:01
سفر نوروزی
کد خبر: 19067

بهترین شهرهای ایران برای سفر نوروزی

بعد از یک سال کار و تلاش و دوندگی، حق شماست که خستگی در کنید و در تعطیلات نوروز خوش بگذرانید. اما واقعا بهترین جای ایران برای مسافرت نوروزی کجاست؟

با اینکه بستن کوله بار سفر نوروزی منوط به مجوز ستاد ملی کرونا شده و هنوز برای برنامه ریزی سفر نوروزی شک و تردید داریم اما بد نیست کمی با بهترین مقاصد گردشگری کشورمان برای سفر نوروزی آشنا شویم. اگر عازم سفر نوروزی شدید، رعایت پروتوکل های بهداشتی را فراموش نکنید. شهرهای زیادی هستند که تعطیلات عید حسابی شلوغ می‌شوند و طرفدار زیادی دارند. اما چند پیشنهاد هیجان‌انگیز سفر نوروزی برای شما داریم.

سفر نوروزی

یزد

چشم‌های شما به‌اندازه‌ کافی اتوبان و مرکزخریدهای لوکس دیده. تعطیلات عید وقت مناسبی‌ست که به چشم‌ها و ذهن‌تان مرخصی بدهید و خودتان را به یکی از متفاوت‌ترین شهرهای ایران یعنی یزد مهمان کنید.

پای‌تان را از هتل بیرون بگذارید، در قلب جاهای دیدنی یزد هستید، چراکه کوچه و خیابان‌های این شهر تاریخی با معماری تماشایی و دست‌نخورده‌ای که دارند، ساعت‌ها سرتان را گرم می‌کنند. کافی‌ست کفش راحت به‌پا کنید و در خیابان‌ها قدم بزنید. ساباط‌ها یا دالان‌های قدیمی یزد با حال‌وهوای تاریخی‌شان، خستگی را از تن مسافر می‌گیرند.

با ادامه پیاده‌روی در خیابان امام خمینی می‌رسید به مجموعه امیر چخماق که در آن همه چیز پیدا می‌شود، از بازار و آب انبار تا مسجد. ما که می‌گوییم از بستنی‌فروشی‌های این حوالی غافل نشوید و سوغات یزد مثل قطاب و باقلوای تروتازه را همین‌جا بخرید. ترمه‌فروشی‌ها را هم در خیابان امام خمینی می‌بینید.

در میدان امیرچخماق، موزه آب یزد را پیدا می‌کنید که در خانه کلاهدوز قرار دارد. در همین خیابان مسجد جامع کبیر یزد قرار گرفته که از دوره تیموری به‌جا مانده. فراموش نکنید سری به خانه لاری‌ها بزنید که خیلی چشم‌نواز است و معماری دوره قاجار را نشان‌تان می‌دهد.

حالا وقتش است یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد را ببینید، آتشکده بهرام در خیابان کاشانی. آتشکده یزد مهم‌ترین یادگار زرتشتیان در یزد به‌حساب می‌آید که آتش مقدس آن برای ۱۵۰۰ سال روشن مانده. می‌توانید این آتش را از نزدیک تماشا کنید. بعد از تماشای ساختمان چشم‌نواز آتشکده یزد، می‌توانید سری به نمایشگاه مردم‌شناسی زرتشتیان و آب انبار ساختمان بزنید.

سفر نوروزی

باغ دولت‌آباد و بادگیر معروفش، موزه آینه، حمام خان و آب انبار گیو حسابی سرتان را گرم می‌کنند. برج ساعت در میدان مارکار، مدرسه رضاییه و‌ آسیاب آبی کوشک نو را از دست ندهید. بیرون شهر هم دیدنی‌های جذابی وجود دارد، مثل زیارتگاه چک چک زرتشتیان، آسیاب اشکذر، قلعه سریزد و روستای خرانق.

سفر نوروزی

کیش

حتی اگر قبلا به کیش سفر کرده باشید، مطمئن باشید برای بار دوم یا چندم باز هم حسابی به شما خوش می‌گذرد. علتش این است که هم می‌توانید کنار ساحل بنشینید و از سکوتی که با صدای موج‌ها می‌شکند لذت ببرید، و هم این امکان را دارید که با ورزش‌های آبی هیجان‌انگیز خودتان را مشغول کنید، به‌ویژه در مسافرت نوروزی که هوا برای پیاده‌روی و ورزش عالی‌ست.

خوبی کیش این است که هتل زیاد دارد و می‌توانید هتل مناسب بودجه‌تان پیدا کنید، یعنی از ۲۲۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت اقامت در هتل های کیش متغیر است. در سفر لوکس به کیش نگاه‌تان به هتل مارینا پارک و ترنج باشد. هتل‌های داریوش و بین‌المللی هم طرفداران خودشان را دارند. هتل‌های صدف، لوتوس و لیلیوم قیمت متوسطی دارند. در سفر اقتصادی هتل ستاره و شباویز را در نظر داشته باشید.

حالا که به کیش آمده‌اید و به هتل رسیده‌اید، کجا را ببینید؟ کشتی یونانی، شهر زیرزمینی‌، آب انبار و شهر حریره و درخت سبز کیش از بهترین جاهای دیدنی کیش به‌حساب می‌آیند. در اسکله تفریحی کیش و ساحل معروفش پیاده‌روی، عکاسی و استراحت کنید. همین‌طور می‌توانید به بولینگ مریم سر بزنید و چند ساعتی با بیلیارد و بولینگ مشغول شوید.

اگر با بچه سفر می‌کنید، در دلفیناریوم کیش به او خیلی خوش می‌گذرد. دیدن ماهی‌ در آکواریوم آن هم برای بچه‌ها و بزرگ‌ترها هیجان‌انگیز است.

سفر نوروزی

در جزیره کیش بازار تفریحات آبی داغ داغ است. این‌جا انواع قایق از قایق‌ کف‌شیشه‌ای تا بنانا و شاتل پیدا می‌کنید. اما همه‌اش این نیست. پاراسل، اسکی روی آب، غواصی، جت‌اسکی و خیلی کارهای دیگر را هم می‌توانید در برنامه‌تان بگذارید. از سافاری با لندکروز، موتورسواری، سوار شدن کشتی تفریحی و دوچرخه‌سواری کنار ساحل غافل نشوید. البته که باید سر کیسه را شل کنید و برای هر کدام از این سرگرمی‌ها حسابی هزینه کنید.

برای بعضی‌ها سفر با خرید برابر است و دست خالی از مسافرت نوروزی برنمی‌گردند. کیش مرکزخریدهای زیادی دارد که اگرچه لباس، لوازم جانبی و لوازم آرایشی آنها مثل گذشته قیمت ارزان‌تری ندارند، اما طرفداران خودشان را حفظ کرده‌اند، مثل پاساژهای دامون، کوروش، پردیس دو، ونوس و مروارید.

سفر نوروزی

دزفول

دزفول هم برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی جذاب است و هم طبیعت‌گردان را راضی می‌کند، پس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مسافرت نوروز است.

بازار قدیم دزفول یا آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند، بازار کهنه، توقع شما را از گشت‌وگذار در بازاری تاریخی برآورده می‌کند. سوغات دزفول را از همین بازار سرپوشیده می‌توانید بخرید، مثل کپو و محصولات حصیری، گلیم، نمد، طلای ۲۴ عیار، ورشو، قلم نی خوشنویسی و البته خوراکی‌های هیجان‌انگیزی مثل کلوچه دزفول و خرما. خراطی در دزفول هنر معروفی‌ست و بهترین محصولات خراطی‌شده را در بازار کهنه می‌بینید.

در تعطیلات نوروز هوای دزفول ملایم و مهربان است، پس فرصت قدم زدن در بافت قدیم شهر را از دست ندهید، کوچه‌های باریکی که خانه‌های آجری با درهای قدیمی و شوادون یا همان زیرزمین را در دل خود جا داده‌اند و شما را به سفری در زمان می‌برند.

در این شهر آجری، ساباط‌های معروف کتابی، زرشناس، سیلانی و کاروان را ببینید. معروف‌ترین ساباط دزفول یا به‌گفته‌ محلی‌ها سعباط، ساباط صفار است که از دوره قاجار به‌جا مانده.

سفر نوروزی

بقعه شاه رکن‌الدین، خانه تاریخی تیزنو، خانه تاریخی سوزنگر، حمام کرناسیون و مسجد جامع جاهای دیدنی دزفول به‌شمار می‌روند. اما در شهری که رودخانه جریان دارد، ساحل و پل‌ها را نباید از دست داد. پل قدیم دزفول در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده، در ساحل دز بنشینید و غروب را پشت پل تماشا کنید. درست است که آسیاب‌های آبی شوشتر خیلی معروفند، اما در دزفول هم آسیاب آبی وجود دارد که در دوره ساسانی ساخته شده‌‌اند.

نمی‌شود تا دزفول بروید و پارک ساحلی علی کله وکَت‌های همیشه خنک آن را نبینید. این‌جا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دزفول است که هم محلی‌ها دوستش دارند و هم مسافران به آن سر می‌زنند. آرامگاه یعقوب لیث صفاری را بیرون شهر پیدا می‌کنید. بقایای شهر گندی شاپور، آرامگاه سبز قبا،‌ پارک جنگلی میلاد، پارک جنگلی لادن، پارک جنگلی لاله، قلعه شاداب و چال کندی از دیگر دیدنی‌های دزفول هستند.

اما بعضی از جاهای دیدنی دزفول خارج شهر قرار گرفته‌اند که برای بازدید از آنها باید وقت بیشتری بگذارید و اهل گردش در طبیعت باشید. برای دیدن دریاچه شهیون باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید، اگرچه منظره دل‌انگیز آن خستگی را از تن شما بیرون می‌کند.

. آبشار شِوی ۱۰۰ متر بلندی و ۴۰ متر عرض دارد و هوس دیدنش به جان خیلی‌ از طبیعت‌گردها افتاده است. اما برای دیدنش باید شرایط جسمی خوبی داشته باشید و برای کمی کوهنوردی سبک آماده باشید. مقصد محبوب دیگر طبیعت‌گردها، دره کول خرسون است. برای دیدن کول خرسون یا دره ارواح بدون راهنما نروید.

روستای پامنار دزفول هم بین طبیعت‌گردها خیلی معروف است. می‌توانید با قایق خودتان را به پامنار برسانید و آنجا چادر بزنید.

سفر نوروزی

رشت

رشت مقصد سفری‌ست که در همه‌ فصل‌ها خواهان دارد. وقتی بررسی می‌کنید تعطیلات عید را کجا بروید، رشت را هم درنظر بگیرید.

اسم رشت که بیاید، یاد بازار معروفش می‌افتیم. بازار رشت پر از رنگ و بو و مزه است. از ماهی‌های تازه و دودی تا پرنده زنده، از انواع زیتون‌های خوش‌رنگ‌ورو تا رب انار ترش و هیجان‌انگیز، همه چیز این‌جا پیدا می‌شود. سوغات رشت را همین‌جا بخرید، زیتون، روغن زیتون، رب انار، رب آلوچه، سبزی‌های خوش‌عطر محلی، حصیر و ماهی. خسته که شدید، یادتان باشد رشته خشکار داغ و تازه سفارش بدهید که همه‌ خستگی‌ها را با خودش می‌برد.

بعد سری به مسجد صفی بزنید که بنای تاریخی آن چشم‌تان را می‌گیرد. می‌توانید وارد مسجد شوید و شمع روشن کنید. بعد راسته‌های بازار را ادامه دهید و در کوچه‌های قدیمی این حوالی قدم بزنید. تماشای خانه‌ها و مغازه‌های قدیمی خالی از لطف نیست و شما را به گذشته می‌برد. باغ محتشم یا پارک شهر از دوره قاجار برای رشت مانده که قدم زدن در آن خیلی می‌چسبد.

در پارک شهر، عمارت کلاه‌ فرنگی رشت را پیدا می‌کنید. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در خیابان میرزا کوچک خان و موزه مردم‌شناسی رشت در نزدیکی سبزه میدان، از دیگر جاهای دیدنی رشت به‌حساب می‌آیند.

از سبزه میدان تا میدان شهرداری، پیاده‌راه قشنگی‌ست که از راه رفتن در آن خسته نمی‌شوید. این پیاده‌راه سنگفرش‌شده شما را به میدان معروف شهرداری رشت می‌رساند. این‌جا گذشته از عمارت شهرداری، ساختمان پست و هتل ایران را می‌بینید؛ جایی که می‌توانید به کبوترها دانه بدهید، عکاسی کنید، کباب و جگر بخورید، یا به تماشای زیبایی‌اش بنشینید.

سفر نوروزی

بوشهر

وقتی به بهترین جای ایران برای سفر نوروزی فکر می‌کنید، بوشهر انتخاب هوشمندانه‌ای‌ست. از طرفی هزینه‌ اقامت و خورد و خوراک خیلی بالا نیست و امکان سفر متوسط در آن وجود دارد. از طرف دیگر آفتابش ملایم است و ساحلش دلچسب.

عمارت تاریخی گلشن، و عمارت دهدشتی در نزدیکی ساحل از جاهای دیدنی بوشهر هستند. عمارت تاریخی ملک خیلی قشنگ و ارزشمند است، اما تنها از بیرون می‌توانید آن‌را ببینید. در قبرستان انگلیسی‌ها تعدادی از سربازان جنگ اول جهانی خوابیده‌اند.

موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس توجه‌تان را جلب می‌کند. در این موزه تجهیزات دریانوردی قدیمی به‌ نمایش درآمده، مثل کشتی پرسپولیس که آلمانی‌ها به ناصرالدین شاه هدیه داده بودند. در عمارت کلاه‌فرنگی از اشیای مربوط به دریانوردی بازدید می‌کنید، مثل ظرف غذای سربازان یا بی‌سیم.

از بازار قدیم بوشهر که زمانی بسیار پررونق بوده، چیز زیادی باقی نمانده، اما اگر به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، به محله دهدشتی و بازار بوشهر بروید و با چشم خودتان ببینید. نخلستان‌های بوشهر حال‌وهوای دلچسبی دارند. قدم زدن زیر درختان نخل، وقتی آفتاب بهاری با ملایمت روی صورت‌تان می‌افتد، فراموش‌شدنی نیست. نیازی نیست بگوییم بدون خریدن چند جعبه خرما از بوشهر برنگردید.

از آن‌جا سری به بازار ماهی‌فروشان بزنید، جایی که بهشت طرفداران غذای دریایی‌ست. بعد راهی ساحل بوشهر شوید که هر قدر آن‌جا بنشینید، خسته نخواهید شد. ساحل بوشهر امکانات مدرن و ویژه‌ای ندارد، اما بکر و تماشایی‌ست. شاید ویژگی خاص ساحل بوشهر را شنیده باشید، تجربه‌ دیداری خاصی که بی‌نظیر است. پایین بودن بوشهر از سطح دریا باعث می‌شود کشتی‌ها را نه روی خط افق که شناور در وسط دریا ببینید.

غروب در ساحل بنشینید و به هیچ‌کدام از مشکلات و گرفتاری‌ها فکر نکنید. بعد راهی رستوران شوید تا طعم قلیه یا ماهی کبابی روزتان را کامل کند.

سفر نوروزی

چابهار

بعضی‌ها به‌دنبال سفر متفاوتند. جایی که تا حالا شبیهش را ندیده باشند و پر از تجربه‌های تازه باشد. با چنین حسی به چابهار فکر کنید؛ بندری در استان سیستان و بلوچستان که در ساحل اقیانوس هند و دریای عمان قرار گرفته.

حالا که این راه دور را آمده‌اید و به بندر چابهار رسیده‌اید، گشت‌وگذارتان را با رفتن به ساحل شروع کنید. در این بندر یکی از زیباترین ساحل‌های کشور را پیدا می‌کنید. به ساحل دریابزرگ سر بزنید و ببین موج‌ها با این ساحل صخره‌ای چه بازی‌ قشنگی به‌راه انداخته‌اند.

موج‌های بلند با صخره‌ها برخورد می‌کنند، چند متر به هوا می‌روند و موج‌فشان درست می‌کنند. ذرات آب در هوا پخش می‌شود و در روشنای روز می‌درخشند. غروب در این ساحل رویایی‌ست، درست شبیه چیزی که در فیلم‌های سینمایی می‌بینید.

اما این همه راه نیامده‌اید که یک جا بنشینید. باید کمی از مرکز شهر دور شوید و در فاصله ۱۵ کیلومتری گواتر، خودتان را به دریاچه لیپار برسانید. این‌جا به ساحل صورتی معروف است و نمونه‌اش در چند جای دیگر دنیا مثل استرالیا، کانادا و بولیوی پیدا می‌شود.

سفر نوروزی

رنگ آب این دریاچه از صورتی خیلی ملایم تا پررنگ تغییر می‌کند. علتش هم فعالیت پلانکتون‌های گیاهی‌ست و تاژک‌دارانی که خیلی ریزند و موقع جزر و مد در خلیچ گواتر پیدا می‌شوند. اگرچه این ساحل و تالاب مصنوعی‌ست، پرندگان مهاجر راهش را پیدا کرده‌اند.

همین مسیر را که به سمت گواتر ادامه بدهید، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی چابهار را می‌بینید. کوه‌های مینیاتوری که به‌درستی به کوه‌های مریخی معروف شده‌اند. تماشای این کوه‌ها که در کنار جاده قرار دارند، این حس را به شما می‌دهد که با سفینه در مریخ فرود آمده‌اید. فرسایش و جنس خاک دست به دست هم داده‌اند تا تصویر عجیبی بسازند.

در ۱۱ کیلومتری چابهار به تیس می‌رسید؛ جایی که پلاژ ساحلی معروفی دارد و مسجد تک مناره‌ آن تصویر تازه‌ای از مسجد در ذهن‌تان می‌سازد؛ تصویری که بی‌شباهت به مسجد رنگونی‌ها در آبادان نیست. در تیس درخت انجیر معابد هم پیدا می‌کنید. کوه گِل‌افشان، موزه محلی چابهار، ساحل تماشایی درک در روستای درک، دماغه پزم و ساحل مکران در بریس جاذبه‌های دیگر چابهار هستند.

در این سفر از بازار و خرید غافل نشوید. مرکز تجاری تیس، پردیس، فردوس و ابریشم را ببینید و در آخر راهی بازار سنتی شوید. جایی که سوغات چابهار را پیدا می‌کنید و حال‌وهوای خاصش در یادتان می‌ماند. ادویه، لباس محلی، پارچه‌های بلوچی، سوزن‌دوزی، زیورآلات سنتی، صدف و صنایع دستی را همین‌جا بخرید./ علی بابا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4v5vqn