جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/11/25 12:06
یارانه 1 میلیونی | یارانه جدید | یارانه معیشتی | یارانه نقدی | یارانه 100 هزارت ومانی
کد خبر: 18950

واریز یارانه 1 میلیونی به حساب مردم قطعی شد | مژده جدید به یارانه بگیران | یارانه همه را شوکه کرد

زمان واریز یارانه 1 میلیونی

یارانه 1 میلیونی حرف و حدیث های زیادی داشته است . شایعات زیادی در مورد یارانه 1 میلیونی منتشر شده است . یارانه 1 میلیونی سوالات زیادی برای مردم ایجاد کرد . در ادامه جزئیات کامل از یارانه 1 میلیونی را می خوانید .

یارانه 1 میلیونی

یک نماینده مجلس گفت: یارانه نقدی سال آتی نیز ادامه خواهد داشت اما در مورد مبلغ آن به بحث و گفت‌وگوی بیشتری داریم.

 

 یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه وعده های جدی داده بود ولی از توان بودجه خارج است.

 

یارانه جدید ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در راه است

تقریبا چند روزی است که امیدها برای واریز یارانه جدید به ناامیدی بدل شده است؛ چراکه حذف ارز ترجیحی منتفی و در نتیجه، منبعی برای یارانه جدید وجود ندارد؛ با این وجود هنوز هم صحبت‌هایی در مورد یارانه‌ها می‌شود و برخی اظهار می کنند که ممکن است یارانه به طرق مختلف به مردم داده شود؛ از جمله این روش‌ها که پس از منتفی شدن یارانه جدید، بدان اشاره شد، می‌توان به کالا کارت و یا کارت پروتئین اشاره کرد.

 

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که تکلیف یارانه‌های فعلی چه خواهد شد؟ یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی، افزایش می‌یابد یا همچنان مانند قبل و به همان مبلغ پرداخت خواهد شد؟ اصلا یارانه ۴۵هزار تومانی در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اقتصاد آنلاین برای یافتن پاسخ این سوالات، به مصاحبه با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس پرداخته است.

یارانه 1 میلیونی

نظری در پاسخ به این سوال که نظر دولت در مورد یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: نظر دولت در بحث یارانه‌ها مثبت است و تصمیم دارند در لایحه مدنظر داشته باشند؛ در کمیسیون تلفیق هم روی رقم بحث شده اما هنوز نتیجه مشخص نیست؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نظرات در این باره مثبت بوده است؛ اما اینکه جمع‌بندی نهایی در صحن مجلس به کجا برسد، قابل پیش‌بینی نیست؛ اما در هر صورت نظر غالب بر این است که یارانه‌ها باید حتما ادامه یابد.

 

وی ادامه داد: فعلا روی مبلغ آن بحث می‌شود و باید مبلغ یارانه‌ها مشخص شود؛ اما اینکه در صحن مجلس این عدد باشد یا افزایش یابد، نمی‌توان فعلا نظر دقیقی داد و باید دید در صحن آرا به چه صورت خواهد بود.

 

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

 

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

 

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

 

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز 4200تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد و همزمان با ماه مبارک رمضان که به‌صورت طبیعی تقاضای خوراکیها افزایش می‌یابد، کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه‌ای لحاظ شده است گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش‌ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. دولت قبل نیز اجازه گرفت تا این کار را با تأخیر انجام بدهد. امروز نیاز واردات به‌دلیل خشکسالی افزایش یافته است.

یارانه 1 میلیونی

وی افزود: وقتی دولت شروع به کار کرد بین 30 تا 70 درصد ذخیره راهبردی کالاهای اساسی  پایین‌تر از حد مجاز بود در نتیجه انجام این کار یک ضرورت بود. قانون ذکر کرده بود که بیش از هشت میلیارد دلار دولت نباید ارز 4200 را اختصاص دهد. مواردی مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی اقلام خوراکی نیز در بودجه دیده نشده بود. در صورتی که بخواهیم همان هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به 18 میلیارد دلار می‌رسیم. دولت باید فکری برای این موضوع می‌کرد و مازاد ارزی را که نیاز داشت با مجلس حل می‌کرد.

 

میرکاظمی ادامه داد: نظرات مختلفی در این حوزه وجود دارد و این بحث مربوط به همین امسال است. سال آینده موضوع شفاف‌تر خواهد بود. امسال از نیم سال دوم دولت اجازه‌هایی را گرفت تا بتواند ذخایر استراتژیک را تأمین کند و امروز نیز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

 

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم. ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی داده می‌شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار رشد داشته است. دولت باید فکری برای این مسئله انجام دهد و جلسات کارشناسی در این خصوص در جریان است تا شکل حمایت اصلاح شود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز 4200 در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره 14 یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

 

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس 7.6 درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

 

میرکاظمی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

 

واریز یارانه میلیونی بحساب این افراد

دولت‌ها برای کمک به خانوار ها در تامین هزینه‌های زندگی و معیشتی، یارانه‌ هایی را برای افراد در نظر گرفته اند که هرماه به حساب افرادی که شرایط لازم را دارند واریز می‌شود.

 از سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت ۱۰ سال تاکنون این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ  به حساب ۷۷ میلیون نفر واریز می‌شود.

 

 یارانه معیشتی، از آبان ماه ۹۸ به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت برای کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است که با توجه به آمارها، این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

 

تا آخر سال چه مقدار یارانه به خانوارهای یک نفره، ۲ نفره، ۳ نفره، ۴ نفره و ۵ نفره به بالا تعلق می‌گیرد؟

 

خانوارهای یک نفره:

با توجه به مجموع مبلغ یارانه‌ها، تا پایان سال برای خانوارهای یک نفره، ۴۰۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است که در موعد مقرر به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.

 

خانوارهای ۲ نفره:

در ادامه، دولت برای کمک به خانواده‌های ۲ نفره در مجموع مبلغ ۵۹۴ هزار تومان را در نظر گرفته که تا پایان امسال به این افراد اختصاص داده است.

 

خانوارهای ۳ نفره:

در این بین برای خانواده‌های ۳ نفره هم با توجه به یارانه نقدی  ۴۵ هزار ۵۰۰ تومانی و یارانه ۱۳۸ هزار تومانی معیشتی، در مجموع ۷۳۴ هزار تومان پرداختی‌صورت می‌گیرد.

 

خانوارهای ۴ نفره:

با توجه به اعداد و ارقام برای خانواده‌های ۴ نفره هم ۸۷۰ هزار تومان در ۴ ماه آینده یعنی آذر، دی، بهمن و اسفند در نظر گرفته شده است که به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد.

 

خانوارهای ۵ نفره و بالاتر:

در آخر هم، یک میلیون و ۲ هزار تومان برای خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر تا پایان سال ۱۴۰۰ به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود، تا از این مبلغ در مخارج خود استفاده کنند

 

تعداد خانوارها یارانه نقدی(تومان) یارانه معیشتی بنزین(تومان) مجموع در ماه(تومان) مجموع تا آخر امسال(تومان)

یک نفره ۴۵.۵۰۰ ۵۵.۰۰۰ ۱۰۰.۵۰۰ ۴۰۲.۰۰۰

۲ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۰۳.۰۰۰ ۱۴۸.۵۰۰ ۵۹۴.۰۰۰

۳ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۳۸.۰۰۰ ۱۸۳.۵۰۰ ۷۳۴.۰۰۰

۴ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۷۲.۰۰۰ ۲۱۷.۵۰۰ ۸۷۰.۰۰۰

۵ نفره به بالا ۴۵.۵۰۰ ۲۰۵.۰۰۰ ۲۵۰.۵۰۰ ۱.۰۰۲.۰۰۰

 

اهدای کارت رفاهی به خانوارها

به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که  بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود.

 

اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

 

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

 

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

 

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

 

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.

 

واریزی های جدید دولت رئیسی

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

 

 یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

 

به گفته او قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

 

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است اما نکته‌ اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

 

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآوردها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

 

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر  امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوارهایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

 

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان

یارانه جدید: یک میلیون تومان

 

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qkyv