پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/10/28 09:07
دلار
کد خبر: 18815

کاهش قیمت دلار با انتهای مذاکرات وین | دلار به زودی وارد کانال 24 تومان می شود

روند افزایشی قیمت دلار دوباره متوقف شده است.

به گزارش رصدورزشی: شروع مجدد روند کاهشی دلار یک احتمال را در بین فعالان اقتصادی زنده میکند که شاید مذاکرات وین در حال طی کردن روزهای پایانی خود است؛ روند افزایشی دلار کند شده و در حال عقب گرد و درجا زدن است.

قیمت دلار که هفته گذشته به ۲۸ هزار تومان رسیده بود روز گذشته در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. قیمت دلار در صرافی بانکی افت بیشتری داشت و به ۲۵ هزار و ۱۹۵ تومان رسید. در یک قدمی ورود به کانال ۲۴ هزار تومان.

دلار

اما پیش‌بینی‌ها چه می‌گوید و قیمت دلار امروز ۲۸ دی ماه چه می‌شود؟

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران دیروز به وین برگشت تا مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد. رفت و برگشت دو روزه باقری کنی به این معناست که احتمالا مذاکرات فشرده است و حتی شاید در مراحل پایانی.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفته: «زمان بسیار بسیار کوتاه است – هفته‌ها نه ماه‌ها». گفته‌ای که نشان می‌دهد احتمالا نتیجه مذاکرات ظرف چند هفته آینده معلوم شود.

شاید در همان زمانی که پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اعلام کرده و گفته بود تا اول فوریه زمان برای مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. البته بعد از آن اعلام شد که هیچ ضرب‌الاجلی برای مذاکرات وجود ندارد اما ایرنا در گزارشی نوشته که اگر ظرف دو هفته آینده نتیجه مذاکرات مشخص نشود، ممکن است مذاکرات متوقف شود و خلاء خطرناکی ایجاد شود.

دلار

سیگنال وین، دلار را ارزان می‌کند؟

سیگنال‌هایی که از وین به بازار ارز می‌رسد متناقض است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته: «اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهم‌ترین اختلاف، سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست.»

طرف آمریکایی هم گفته دیپلماسی بهترین راه است اما زمان کمی باقی مانده من ماه گذشته در اسرائیل بودم تا برای این احتمال که دیپلماسی توفیقی به دست نیاورد، هماهنگی کنم.

حالا بازار ارز وارد دوره حساسی شده و احتمالا این هفته هم تحت تاثیر اخبار مذاکرات باشد. برخی معتقدند که مذاکرات به زودی به نتیجه می‌رسد. در غیر اینصورت بسیاری از وعده‌های دولت رئیسی بدون نتیجه می‌ماند.

برای همین برخی معتقدند روند قیمت دلار فعلا نزولی است و ممکن است امروز ۲۸ دی ماه دلار بازار آزاد و صرافی ملی کاهش قیمت داشته باشد و ظرف چند روز آینده، وارد کانال‌های پایین‌تری هم بشود.

هفته گذشته قیمت دلار به مرز ۲۵ هزار تومان نزدیک شد و روند نزولی آن شتابان بود. اما از میانه هفته ناگهان ترمز کاهش قیمت دلار کشیده شد و بسیاری معتقد بودند که توقف کاهش قیمت دلار، سیاست بانک مرکزی است که مانع ریزش بیشتر قیمت دلار شود.

به همین دلیل مشخص نیست که قیمت دلار مد نظر دولت کدام است. اما کارشناسان می‌گویند بعید است که قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد و بسیاری از آنها دلار ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان را به عنوان قیمت تعادلی دلار اعلام می‌کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2oabvo