یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/10/28 12:29
کنجد
کد خبر: 18816

کنجد بخورید تا موهایتان سفید نشود| ۲۹ مزیت شگفت انگیز کنجد!

کنجد علاوه بر کاربردهای آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی هستند که باعث می‌شود در داروهای سنتی قابل استفاده باشد.

به گزارش رصدورزشی: کنجد این دانه‌ها پرکاربرد، علاوه بر کاربردهای آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی است که سبب شده در داروهای سنتی قابل استفاده باشد. خوردن کنجد از ابتلا به دیابت جلوگیری میکند و همچنین سبب می شود موهایتان  سفید نشود.

دانه‌ کنجد چیست؟

دانه کنجد یکی از اولین دانه‌های روغنی است که بشر شناخته است. گیاه کنجد گیاهی گلدار از خانواده Pedaliaceae است. این دانه‌ها بیشترین مقدار روغن را در بین همه دانه‌ها و عطر و طعم لطیف و مغذی دارد که وقتی برای مدت چند دقیقه در دمای پایین برشته می‌شود، بارزتر می‌شود. این دانه‌ها را می‌توان به صورت خام یا خشک یا حتی به عنوان میان وعده‌های بو داده مصرف کرد. از آنها به‌عنوان ماده موثر در غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

کنجد

انواع مختلفی از کنجد مانند دانه‌های سفید، سیاه و قهوه‌ای وجود دارد. دانه کنجد سفید نسبت به دانه‌های سیاه محتوای آهن بیشتری دارد و بیشتر به عنوان مواد غذایی یا به صورت روغن استفاده می‌شود.

دانه‌های کنجد سیاه از طعم بیشتری برخوردار هستند و رایحه قوی‌تری نسبت به کنجد سفید یا قهوه‌ای دارد و ترجیحاً در داروها استفاده می‌شود. آنها حاوی 60درصد کلسیم بیشتر است. دانه‌های کنجد سفید، پوست می‌شود، در حالی که دانه‌های سیاه و قهوه‌ای پوست خود را حفظ می‌کنند.

مزایای سلامتی دانه‌های کنجد

این دانه‌ها علاوه بر کاربردهای آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی هستند که باعث می‌شود در داروهای سنتی قابل استفاده باشد. روغن دانه کنجد منبع غنی از مواد مغذی گیاهی مانند اسیدهای چرب امگا 6، آنتی اکسیدان‌های فنولیک فلاونوئید، ویتامین‌ها و فیبرهای غذایی است. بنابراین، این دانه‌ها مزایای مختلفی را ارائه می‌دهند. فواید دانه کنجد برای سلامتی شامل موارد زیر است:

1. رژیم غذایی گیاهی با پروتئین بالا

دانه کنجد منبع خوبی از پروتئین غذایی است، اسیدهای آمینه با کیفیت بالا 20درصد دانه را تشکیل می‌دهد. بنابراین آنها برای تشکیل بخشی از رژیم گیاهخواری با پروتئین بالا، بسیار مناسب است. فقط آنها را روی سالادها و سبزیجات بپاشید.

کنجد

2. از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید

دانه کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی است که برای مقابله با دیابت موثر معرفی شده است. مشخص شده است که استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی با حساسیت بالا موثر است.

3. کم خونی را درمان کنید

دانه‌های کنجد به ویژه دانه‌های سیاه، غنی از آهن است. از این رو برای کسانی که از کم خونی و ضعف رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود.

4. سلامت قلب و عروق

روغن دانه کنجد از ضایعات آترواسکلروتیک جلوگیری می‌کند و از این رو برای سلامت قلب مفید است. آنها حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب به نام سزامول هستند که همچنین خواص ضد آتروژنیک از خود نشان می‌دهد، بنابراین سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

دانه کنجد سرشار از اسید چرب اشباع نشده غیر اشباع، اسید اولئیک است که به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب بدن کمک می‌کند. این از خطر بیماری عروق کرونر و سکته جلوگیری می‌کند.

کنجد

5. خواص ضد سرطان

دانه کنجد حاوی منیزیم است که خاصیت ضد سرطانی دارد. آن همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان به نام فیتات هستند. ثابت شده است که دانه کنجد در کاهش خطر تومورهای روده بزرگ موثر است بنابراین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

6. سلامت دستگاه گوارش

دانه‌های کنجد از سیستم هضم و روده بزرگ سالم پشتیبانی می‌کنند زیرا سرشار از فیبر هستند. این مقدار زیاد فیبر به عملکرد روان روده کمک می‌کند ، بنابراین دفع مواد زائد را آسان می‌کند و یبوست را برطرف می‌کند .

7. تسکین آرتریت روماتوئید

دانه کنجد حاوی مس است، ماده معدنی که برای سیستم های آنزیم آنتی اکسیدانی حیاتی است ، بنابراین درد و تورم مرتبط با آرتروز را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ، این ماده معدنی قدرت رگ های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را فراهم می‌کند.

8. سلامت تنفسی

منیزیم موجود در دانه‌های کنجد با جلوگیری از اسپاسم مجاری تنفسی از آسم و سایر اختلالات تنفسی جلوگیری می‌کند.

کنجد

9. محافظت در برابر آسیب تابش

مشخص شده است که سزامول که در دانه‌های کنجد و روغن کنجد یافت می‌شود، از آسیب دیدن DNA توسط اشعه جلوگیری می‌کند. این هم از آسیب رساندن به روده و طحال جلوگیری می‌کند.

10. سلامت استخوان

دانه کنجد حاوی روی است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت استخوان می‌شود. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در ناحیه ران و ستون فقرات شود. دانه‌های کنجد منبع بزرگی از کلسیم است، ماده معدنی کمیاب که برای سلامت استخوان ها حیاتی است.

11. بهداشت دهان و دندان

دانه کنجد و روغن دانه کنجد با از بین بردن پلاک‌های دندانی و سفید شدن دندان‌ها به تقویت سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. کشیدن روغن، یعنی کشیدن روغن دانه کنجد در دهان، می‌تواند میزان جهش‌های استرپتوکوک در دندان و بزاق دهان را کاهش دهد و سلامت کلی را تقویت کند.

12. اثرات الکل را خنثی کنید

دانه کنجد به کبد کمک می‌کند تا اثرات مضر الکل و همچنین سایر موادی که در بدن مسمومیت ایجاد می‌کند را تجزیه کند.

13. درمان اضطراب

دانه کنجد حاوی چندین ماده مغذی است که خاصیت تسکین دهنده استرس دارد. مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم با تنظیم عملکرد عضلات یعنی انقباض و آرامش به عنوان ضد اسپاسم عمل می‌کند.

ویتامین B1  دارای خواص آرام بخشی است که به عملکرد صحیح عصب کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به اسپاسم عضلانی، بدخلقی و افسردگی شود. تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که در تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که درد را کاهش می‌دهد و الگوی خواب و خلق و خو را تنظیم می‌کند، نقش دارد. عدم تولید و انتقال سروتونین در مغز می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

کنجد

14. کلسترول پایین‌تر

دانه‌های کنجد سیاه در کاهش سطح کلسترول مفید است. آنها حاوی دو ماده به نام‌های سزامین و سزامولین هستند که متعلق به گروهی از الیاف به نام لیگنان هستند. لیگنان‌ها چون از نظر فیبر غذایی غنی هستند، اثر کاهش کلسترول دارد. دانه‌های کنجد سیاه همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول است که ساختاری مشابه کلسترول دارند. مصرف آنها نه تنها سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد ، بلکه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش می‌دهد. دانه کنجد دارای بالاترین میزان فیتوسترول از همه دانه‌ها و مغزها است.

15. سلامت چشم

طبق طب سنتی چینی ، یک رابطه قوی بین اندام‌های داخلی و قسمت های خارجی مانند چشم و کبد وجود دارد. کبد خون را ذخیره می‌کند و از آنجا که شاخه خاصی از کانال کبد به چشم می‌رود ، کبد همچنین می‌تواند خون را به چشم بفرستد تا عملکرد آنها را پشتیبانی کند.

دانه‌های کنجد سیاه برای کبد مفید است زیرا باعث افزایش خون کبد می‌شود و در نتیجه باعث تغذیه چشم می‌شود. اثرات درمانی آنها به درمان تاری دید و خستگی و خشکی چشم کمک می‌کند.

16. اعضای بدن را تغذیه کنید

مشخص شده است که دانه کنجد سیاه انرژی را افزایش می‌دهد ، مغز را تغذیه می‌کند و پیری را کند می‌کند. مصرف منظم دانه کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم کمردرد، درد مفاصل دردناک یا سفتی و ضعف مفاصل کمک کند.

17. کاهش فشار خون

امروزه فشار خون بالا یک مشکل بهداشتی رایج در میان زنان و مردان از گروه های سنی مختلف است. مطالعات نشان داده است که استفاده از این روغن می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

طیف گسترده‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و این مواد مغذی به بدن کمک می‌کند تا به طریقی بهتر با عناصر ایجاد کننده سرطان مقابله کند. فیتات‌های موجود در این دانه‌ها به دلیل خاصیت پیشگیری از سرطان نیز شناخته شده‌اند.

کنجد

18. اثرات ضد التهابی

استفاده از روغن دانه کنجد سیاه ، به صورت موضعی یا به دلیل مصرف می‌تواند به کاهش بیماری‌ها و شرایط ناشی از التهاب کمک کند. مقدار زیاد مس در این روغن به کاربران کمک می‌کند تا با التهابات ناشی از مفاصل بدن بهتر کنار بیایند.

مزایای پوستی دانه‌های کنجد

کنجد سرشار از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است و دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است. این با آوردن خون و تغذیه فواید زیادی به پوست شما می‌بخشد. روغن استخراج شده از دانه کنجد سرشار از امگا 6، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین‌های B و E است که به عنوان محصولات زیبایی استفاده شده است.

19. خواص ضد التهابی

روغن دانه کنجد یک ماده ضد التهابی طبیعی است و از خواص درمانی بسیار خوبی برخوردار است. خواص ضد باکتریایی آن به خلاص شدن از شر عوامل بیماری زای پوستی مانند استافیلوکوک و استرپتوکوک و همچنین قارچ‌های پوستی متداول مانند قارچ پای ورزشکار کمک می‌کند. روغن دانه کنجد مخلوط با آب گرم می‌تواند عفونت‌های مخمر واژن را کنترل کند.

20. درمان آفتاب سوختگی

وقتی روغن دانه کنجد پس از قرار گرفتن در معرض باد یا آفتاب استفاده می‌شود، می‌تواند آسیب‌های خورشیدی را درمان کند. از آسیب رساندن اشعه ماور بنفش خورشید به پوست شما جلوگیری می‌کند، بنابراین از ایجاد چین و چروک و رنگدانه جلوگیری می‌کند. استفاده منظم از این روغن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد و از اثرات کلر در آب استخر شنا در پوست جلوگیری می‌کند.

21. سم زدایی پوست

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن دانه کنجد به سم زدایی پوست کمک می‌کند. هنگامی که روی پوست قرار می‌گیرد، مولکول‌های این روغن سموم محلول در روغن را جذب می‌کند که می تواند با آب داغ و صابون شسته شود. نصف فنجان روغن دانه کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید. این کار باید هر شب پس از پاشیدن صورت با آب انجام شود. شما باید روغن دانه کنجد را در رژیم زیبایی خود قرار دهید.

22. مناسب نوزادان

پوست کودک ، به ویژه ناحیه پوشیده از پوشک به دلیل اسیدیته مواد زائد بدن، اغلب بثورات می‌یابد. روغن دانه کنجد از پوست لطیف آنها در برابر این بثورات محافظت می‌کند. استفاده از آن روی بینی و گوش محافظت در برابر عوامل بیماری زای شایع پوست است. همچنین با خشکی پوست مقابله می‌کند.

23. پوست درخشان

روغن دانه کنجد می‌تواند پوستی درخشان برای شما فراهم کند. با نرم و لطیف نگه داشتن پوست ، انعطاف پذیری پوست را حفظ کرده و مناطق بریدگی خراش را بهبود می‌بخشد. به سفت شدن پوست صورت، به ویژه در اطراف بینی کمک می‌کند و بزرگ شدن منافذ را کنترل می‌کند. این ماده همچنین سموم ایجاد شده در سطح و منافذ را خنثی می‌کند. شما همچنین می‌توانید برای درخشش پوست آن را امتحان کنید.

صورت خود را کاملاً با روغن کنجد ماساژ دهید و قبل از شستن با آب گرم ، صورت خود را با پودر برنج مالش دهیدئ سپس صورت خود را با آب سرد بشویید تا منافذ بسته شود.

24. درمان ترک پاشنه پا

اگر پاشنه ترک خورده یا پا درد دارید می‌توانید هر شب روغن دانه کنجد را قبل از خواب بمالید و پای خود را با جوراب نخی بپوشانید. این کار باید برای دو روز انجام دهید .

25. رشد مو را تقویت  کنید

دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 است که رشد مو را تقویت می‌کند. روغن دانه کنجد با تغذیه، تهویه و تقویت پوست سر سالم رشد مو را تحریک می‌کند. ماساژ منظم با روغن کنجد گرم به پوست سر شما نفوذ می‌کند، بنابراین گردش خون را افزایش می‌دهد.

26. پیشگیری از مشکلات پوست سر

دانه‌های کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست سر هستند. ماساژ پوست سر با روغن دانه کنجد با خشکی، پوسته پوسته شدن و مسدود شدن منافذ پوست که باعث کم پشت شدن مو و ریزش مو می‌شود مقابله می‌کند. علاوه بر این، خواص ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی آن در درمان عفونت پوست سر و شوره سر و تسکین پوست تحریک شده پوست کمک می‌کند.

کنجد

27. ضد آفتاب طبیعی

روغن دانه کنجد با محافظت از مو در برابر اثرات مخرب اشعه ماورا بنفش خورشید و آلودگی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای موهای شما عمل می‌کند.

28. تقویت ساقه مو

روغن دانه کنجد به عنوان یک درمان نرم کننده عمیق برای موهای خشک، آسیب دیده، انتهای شکاف یا موهای شیمیایی عمل می‌کند. این رطوبت از دست رفته را بازیابی می‌کند و ساقه مو را تقویت می‌کند، موهای شکننده را قادر می‌سازد، درخشش و لطافت خود را بازیابند.

29. جلوگیری از سفیدی مو

روغن دانه کنجد به دلیل ویژگی‌های تیره کننده مویی که باعث می‌شود این روغن برای افرادی که از سفیدی زودرس مو رنج می‌برند، مشهور است. می‌توان آن را با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا بادام استفاده کرد تا حداکثر خاصیت را داشته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4p5dor