پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/16 10:52
ایران خودرو
کد خبر: 18177

ثبت نام ایران خودرو شروع شد | فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو | با 72 میلیون صاحب خودرو شوید

ایران خودرو طرح جدید پیش فروش عادی محصولات خود را از روز پنچشنبه هجدهم آغاز می‌کند.

گروه خودرو سازی ایران خودرو محصولات متنوعی را تولید می کند. محصولات ایران خودرو از طرفداران قابل توجه ای در بازار داخلی برخوردار است. ایران خودرو در زمینه صادرات خودرو هم فعالیت دارد. قیمت محصولات ایران خودرو در روزهای اخیر افزایش داشته است. مشتریان محصولات تولیدی ایران خودرو معتقد هستند که باید کیفیت محصولات این شرکت ارتقاء یابد.

ایران خودرو طرح جدید پیش فروش عادی محصولات خود را از روز پنچشنبه هجدهم آغاز می‌کند.

طبق اعلام ایران خودرو، طرح پیش‌فروش عادی (با موعد تحویل حداکثر ۱۲ ماهه) برخی محصولات شرکت ایران خودرو (با روش قرعه‌کشی) و مطابق جدول ذیل از روز پنجشنبه ۱۸ آذر شروع می‌شود و تا پایان روز شنبه ۲۰ آذر ادامه دارد.

محصولات ایران خودرو در بازار چند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حال سوال اینجاست که در توزیع یارانه جدید خودرو، قیمت‌ها چقدر با بازار چقدر تفاوت قیمت دارند؟

با نگاهی به این تفاوت قیمت، می‌توان برآورد کرد که اگر اتفاق ویژه‌ای در بازار خودرو رخ ندهد، در زمان تحویل خودروها، رانت قابل توجهی نصیب برندگان طرح ایران خودرو می‌شود.

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

یکی از خودروهای عرضه شده برای یارانه جدید خودرو، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک است. قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۱۵۶ میلیون و ۳۵ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در آبان، ۳۹۰ میلیون تومان است و این خودرو در بازار، ۴۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

تارا دستی

این خودرو نیز یکی از خودروهای عرضه شده برای یارانه جدید خودرو است. قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۱۱۶ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت مصوب تارا دستی ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان و نرخ این خودرو در بازار، حدود ۴۱۰ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای

متقاضیان همچنین در هنگام ثبت‌نام برای یارانه جدید خودرو، از امکان خرید پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای نیز برخوردارند.

قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۸۶ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای در آبان، ۲۱۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان تعیین شده است. این خودرو در بازار، ۳۶۴ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

دنا پلاس توربوشارژ دستی

یکی از خودروهای عرضه شده برای یارانه جدید خودرو، دنا پلاس توربوشارژ دستی است. قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۱۱۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس توربوشارژ دستی در آبان، ۲۸۵ میلیون و ۳۹۹ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۴۵۱ میلیون تومان قیمت دارد.

راناپلاس

این خودرو یکی از گزینه‌هایی است که در فهرست یارانه جدید خودرو قرار دارد. قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۷۲ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت مصوب راناپلاس در فروش فوری ایران خودرو ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان و نرخ این خودرو در بازار، ۲۷۰ میلیون تومان است.

سورن پلاس

یکی از خودروهای عرضه شده برای یارانه جدید خودرو، سورن پلاس است. قیمت در پیش فروش ایران خودرو به صورت پیش‌پرداخت، ۸۱ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کارخانه‌ای سورن پلاس، ۲۰۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۳۰۲ میلیون تومان قیمت دارد.

شروط واردات خودرو 

گفتنی است، توقف سامانه ثبت سفارش خودرو در تابستان سال ۱۳۹۶، عملا امکان عرضه خودروهای خارجی در بازار داخل را از بین برد و پس از آن نیز در سال ۱۳۹۸، خودرو در کنار ۱۴۰۰ قلم کالایی قرار گرفت که ثبت سفارش و واردات آنها توسط ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد.

پس از آن نیز بیان شد این ممنوعیت به دنبال حمایت از تولید خودروی داخل و مهم‌تر از آن، مدیریت منابع ارزی است ضمن آنکه جهش نرخ ارز در زمستان ۱۳۹۶ و پس از آن، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید بر علت شد. اما در این سال‌هایی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود، مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی تا چه میزان از کیفیت آن راضی بودند؟

با وجود اینکه بارها اعلام شده بود که قطعات خودروها در داخل تولید می‌شود، اما قیمت آن با هر نوسان ارزی، افزایش می‌یافت‌تا جایی که قیمت پراید به عنوان خودروی ارزان داخلی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسید، هر کارگر با دریافتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با فرض پس‌انداز ماهی یک میلیون تومان، پس از ۱۰۰ ماه و با فرض ثبات قیمت این خودروی داخلی می‌تواند آن را خریداری کند. در حالی که این خودرو باتوجه به قیمتش، از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیست.

پس از آن مجلس شورای اسلامی که از مدیریت صنعت خودرو توسط وزارت صمت نا امید شده بود خود دست به کار شد و سال گذشته به دنبال قانونی کردن واردات خودرو بود که آن را با طرحی در چهار بند ارایه کرد. در ذیل این طرح واردات مشروط خودرو در آن هدف‌گذاری شده بود.

بر این اساس در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به چهار گروه اجازه داده شد تا پای خودروهای خارجی را به خیابان‌های ایران باز کنند؛ خودروسازان، قطعه‌سازان، افراد حقیقی و اشخاصی که در خارج از کشور ارز دارند.

گروه اولی که نمایندگان مجلس، اجازه واردات خودرو را به آنها داده‌اند، افراد و خودروسازانی هستند که اقدام به صادرات خودرو کرده باشند و گفته شده این عده می‌توانند معادل صادرات، خودرو وارد کنند.

همچنین، دومین گروهی که از نظر مجلس مجاز به واردات خودرو می‌شوند قطعه‌سازان خودرو هستند و براساس پیشنهاد مجلس قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند. اما این طرح منتقدانی هم دارد و هنوز مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار نگرفته است.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند این طرح مجلس برای ساماندهی خودرو عملا به نفع شرکت‌های خودروساز وابسته به دولت خواهد بود، زیرا غالب خودرو‌های صادراتی به دو تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور تعلق دارد. به این ترتیب اگر طرح یادشده تصویب شود، بازار خودرو‌های خارجی به‌طور انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی قرار می‌گیرد.

منبع: تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2aywgl