پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/15 06:57
قیمت طلا | قیمت طلا امروز
کد خبر: 18147

وعده عجیب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد قیمت طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران وعده کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت طلا را داده و گفته با تغییر شیوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده طلا، مردم منتظر کاهش قیمت طلا باشند.

اتاق اصناف در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود.

حالا محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید با تغییر شیوه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

اما ماجرا چیست؟ خریداران طلا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. تا پیش از این، ۹ درصد مالیات شامل کل فاکتور خرید طلا می‌شد. یعنی خریداران روی قیمت نهایی (اصل طلا و سود و اجرت) ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پرداختند که اصولا رقم قابل توجهی بود.

اما حالا بر اساس اطلاعیه جدید، قرار است مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود و فقط شامل مبلغ سود و اجرت کار شود. یعنی هنگام خرید طلا، مبلغ سود و اجرت با هم جمع شده و روی این رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

به این ترتیب میزان مالیات پرداختی کاهش پیدا می‌کند و هزینه خرید طلا برای مشتری کم می‌شود. اما چقدر؟

چنانچه امروز قیمت اصل طلا گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، طلا فروش ۱۸ درصد اجرت، ۷ درصد سود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کند و قیمت هر گرم طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۷۵۵ هزار تومان می‌شود. اما با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

حالا فروشندگان طلا امیدوارند که با حذف این مالیات از اصل طلا، تقاضای مردم برای خرید طلا بیشتر شود و بازار از حالت رکود خارج شود.

اما حذف مالیات از اصل طلا در حالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت سکه امامی هم مرز ۱۳ میلیون تومان را رد کرده است.

به عبارتی می‌توان گفت اگرچه مالیات ۹ درصدی، قیمت طلای خریداری شده را مقداری افزایش می‌داد، اما علت اصلی رکود در بازار طلا، دریافت این مالیات نیست. بلکه جهش قیمت طلاست.

البته رئیس اتحادیه طلای کرج  گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قابل اجرا نیست. چرا که هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و در عین حال بودجه کشور بسته شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش افزوده به سال آینده موکول شود.

تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9j8b