چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/10 14:11
کد خبر: 17922

آخرین اخبار از مسکن حمایتی و مسکن ملی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ثبت‌نام مسکن حمایتی وزارت راه و شهرسازی اخبار جدیدی برای متقاضیان مسکن ملی و مسکن حمایتی منتشر کرده است.

در حالی که مسکن حمایتی به آخرین روزهای ثبت‌نام خود نزدیک می‌شود، وزارت راه و شهرسازی اخبار تازه‌ای پیرامون ثبت‌نام مسکن حمایتی و مسکن ملی منتشر کرده است که بر اساس آن مسکن ملی و مسکن حمایتی در یکدیگر ادغام شده و برخی شرایط ثبت‌نام برای مسکن ملی و مسکن حمایتی تغییر کرده است و البته میزان قسط مسکن حمایتی و ملی و وام مسکن ملی و وام مسکن حمایتی مشابه یکدیگر شده است.

مسکن ملی و مسکن حمایتی چه فرقی دارند؟

مسکن ملی در واقع مسکن دولتی است که در دولت حسن روحانی برای آن ثبت‌نام انجام شد اما مسکن حمایتی مسکن دولتی است که در دولت ابراهیم رئیسی ساخته می‌شود و از آنجا که بخش اعظم مسکن ملی تحویل داده نشده است و شرایط ثبت‌نام و میزان وام و ... آن با مسکن حمایتی فرق می‌کند، قرار شده است که با مصوبه شورای‌عالی مسکن، طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن در هم ادغام شوند. ادغامی که بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی با این هدف انجام شد تا همه ثبت‌نام شدگان از مزایای یکسان برخوردار باشند.

چند نفر برای مسکن ملی و مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند؟

بر اساس آخرین گزارش ها در مجموع بیش از ۳.۶ میلیون نفر برای مسکن ملی و مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند و در ۵۴۰ شهر این واحدها ساخته می‌شود‌.

مسکن ملی

چه کسانی می‌توانند برای ثبت‌نام مسکن ملی و ثبت‌نام مسکن حمایتی اقدام کنند؟

علاوه بر تمامی افرادی که فاقد مسکن شخصی هستند، پیش‌تر بانوان خودسرپرست بالای ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی، نخبگان علمی امکان ثبت‌نام را داشتند که با مصوبه دولت هم اکنون آقایان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص نیز امکان ثبت‌نام را یافته‌اند.

همچنین دولت خواسته تا وزارت راه و شهرسازی شرایط ثبت‌نام برای سایر مجردان را نیز فراهم کند که جزییات آن بعدها اعلام می‌شود.  

شرایط جدید ثبت‌نام مسکن حمایتی چیست؟

یکی از این شروط فرم ج سبز است که بر اساس آن متقاضیان باید از اول انقلاب از امکانات دولتی برای زمین و یا وام‌های یارانه‌ای استفاده نکرده باشند. برای این فرم متقاضیان نیاز نیست کار خاصی انجام بدهند و نهادهای متولی درباره آن به وزارت راه و شهرسازی استعلام می‌دهند. همچنین تاهل و سابقه ۱۰ سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم مالکیت خصوصی متقاضیان از اول فرودین ۸۴ از شروط اولیه بوده است که وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا دو شرط از پنج شرط اولیه را اصلاح کند.

بر این اساس وزارت راه سابقه سکونت و  مالکیت خصوصی را در شروط نهضت ملی به ۵ سال کاهش می‌دهد.

همچنین به گفته محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی افرادی که در سنوات گذشته ملک مسکونی خود را از دست داده و بر اساس آیین‌نامه امکان ثبت‌نام نداشتند بر اساس شرایط جدید امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی را پیدا می‌کنند.

آیا زمان ثبت‌نام مسکن حمایتی تمدید می‌شود؟

 هم‌اکنون مهلت ثبت‌نام تا ۱۵ آذر اعلام شده است که بنا به گفته محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی چنانچه تقاضایی وجود داشته باشد، باز هم مهلت ثبت‌نام تمدید خواهد شد.

چقدر زمین برای مسکن ملی و مسکن حمایتی تامین شده است؟

بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است و اگر در شهری  تامین زمین انجام نشود ثبت‌نام مجدد انجام نخواهد شد.

میزان آورده اولیه و وام مسکن حمایتی چقدر است؟

 تسهیلات در تهران و شهرهای جدیدی که پوشش جمعیتی تهران در آنها ثبت‌نام می‌کنند ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، برای سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها تا ۲۵۰  میلیون تومان است. این تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد است.

همچنین  آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/4y8gjy