پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/29 14:04
مسکن | خرید خانه
کد خبر: 17584

خبر خوش برای خریداران مسکن

رکود سنگین بازار موجب شده است که فروشندگانی که نیاز فوری به نقدینگی دارند، قیمت‌های خود را بازبینی کرده و نرخ‌ها تا حدی کاهش داشته باشد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره چشم‌انداز بازار مسکن تا پایان امسال هم توضیح می‌دهد که اگر کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد، در بدترین حالت بهای مسکن تا پایان سال ثبات خواهد داشت.

فروشندگان مسکن کوتاه آمدند و قیمت‌ها در بازار تهران کمی کاهش داشت. حالا با کمی جست و جو در آگهی‌های املاک پایتخت متوجه می‌شوید که برخلاف تابستان شمار خانه‌های زیر یک میلیارد تومان محسوس‌تر شده است و فروشندگان فایل‌های گذشته را با اندکی تخفیف عرضه کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک خیابان آذربایجان تهران می‌گوید آپارتمان‌هایی برای فروش عرضه شده‌اند که بیشتر از یکسال است فروش نرفته و صاحبخانه به دلیل نیاز به نقدینگی ناچار شده است که تخفیف‌هایی در حد متری ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قائل شود.

یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه نارمک با تایید این ادعا توضیح می‌دهد که این اتفاق بیشتر برای آپارتمان‌های با متراژ بیشتر رخ داده است. زیرا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای آپارتمان‌های بزرگ کم و کمتر شده است.  

مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک با تایید این موضوع می‌گوید: رکود سنگین بازار موجب شده است که فروشندگانی که نیاز فوری به نقدینگی دارند، قیمت‌های خود را بازبینی کرده و نرخ‌ها تا حدی کاهش داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: فروشندگان برخی مناطق بین ۸ تا ۱۰ درصد و گاهی تا ۱۲ درصد قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند که البته این تخفیف‌ها بیشتر در مناطق جنوبی و مرکزی شهر است که مردم نیاز مبرمی به نقدینگی دارند و در شمال شهر همچنان قیمت‌های گذشته اعمال می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید می‌کند که این تخفیف‌ها و کاهش قیمت به تدریج به شمال شهر نیز تسری خواهد داشت اما فعلا به لحاظ اینکه مشتریان و فروشندگان در مناطق شمالی شهر، تمکن مالی بالاتری دارند، کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است اما با تداوم کاهش قیمت در سایر مناطق این مساله به شمال شهر هم سرایت می‌کند.

پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال

خسروی همچنین توضیح می‌دهد که بازار مسکن بیشتر از این کشش افزایش قیمت ندارد و قیمت‌ها تا امروز به صورت نامتعارف بالا رفته و تقاضا برای مسکن را به شکل چشمگیری کاهش داده است، تا آنجا شمار معاملات روزانه برخی مشاوران املاک تهران به صفر رسیده است.

او ادامه می‎دهد: در این وضعیت مشاوران املاکی که واحدهای تجاری خود را اجاره کرده‌اند با مشکلات پیچیده‌تری برای ادامه شغل خود مواجه شده‌اند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین خبر می‌دهد که از زمان شیوع کرونا تاکنون ۳۰ درصد آژانس‌های املاک تعطیل شده‌اند که در این میان سهم غالب مربوط به مشاوران املاکی است که در واحدهای استیجاری فعالیت می‌کردند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره چشم‌انداز بازار مسکن تا پایان امسال هم توضیح می‌دهد که اگر کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد، در بدترین حالت بهای مسکن تا پایان سال ثبات خواهد داشت.

خسروی همچنین توضیح می‌دهد: قدرت خرید مشتریان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و حتی اگر مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد بازار مسکن دچار شوک دوباره نخواهد شد.

گفتنی است که بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در مهر ماه امسال به ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده که این عدد حاکی از کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به شهریور است.

البته در این ماه شمار معاملات کاهش قابل توجه داشته و تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۵.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل ۲۹.۸ و ۳۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی بیشترین متوسط قیمت مسکن پایتخت در مهر امسال با ۶۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک بود و کمترین متوسط قیمت با نرخ ۱۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان برای منطقه ۱۸ ثبت شده است.

البته در این ماه اجاره مسکن افزایش قابل توجه داشت و شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال جاری حاکی از رشد به‌ترتیب ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصدی نسبت به مهر ۹۹ است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l5z6k