چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/12 23:31
اخبار سلامت | رژیم لاغری | | رژیم غذایی
کد خبر: 18001

بهترین صبحانه برای لاغری چیست؟ | غذاهای رژیمی مفید برای صبحانه

وعده صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که نه‌تنها در سلامتی، بلکه در لاغری و تناسب اندام نیز نقش زیادی دارد. همه پزشکان و به‌خصوص پزشکان تغذیه، در ارتباط با مصرف صبحانه کامل نظرات بسیاری ارائه کرده‌اند.

ممکن است در برخی از موارد این نظرات با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما لزوم خوردن یک صبحانه مقوی مسئله‌ای است که همه پزشکان بر سر آن توافق دارند.

بسیاری از افراد به دلیل این که صبح میل صبحانه خوردن ندارند، از این وعده غذایی صرف نظر می‌کنند؛ اما به این نکته توجه نمی‌کنند که نخوردن صبحانه در طولانی‌مدت می‌‌تواند به بدن آن‌ها آسیب بزند و همچنین استعداد چاقی در آن‌ها را افزایش دهد. پس از بیدار شدن از خواب میزان هورمون کورتیزول خون بالاست و به همین دلیل بدن همچون مواقعی که در حالت استرس و سختی قرار دارد، میل به غذا خوردن را از دست می‌دهد و احساس سیری می‌کند؛ اما این احساس درست نیست؛ هرچند صبح، میلی به صبحانه خوردن نداشته باشیم؛ مصرف یک صبحانه کامل می‌‌تواند مواد مغذی کافی به بدن ما برساند که در طول روز بتوانیم از آن استفاده کنیم.

مصرف صبحانه یکی از عواملی است که می‌تواند بر استعداد چاقی افراد تاثیر بگذارد. چنانچه بدن به عدم خوردن صبحانه عادت کند، به صورت ناخودآگاه مواد قندی و چربی را از ابتدای روز به صورت ذخیره در می‌آورد و در نتیجه آن فرد به مرور زمان، به چاقی مبتلا می‌شود. افزایش استعداد چاقی می‌‌تواند در دوران کودکی که بیشتر بچه‌ها میل به خوردن صبحانه ندارند، شروع شود.

صبحانه ایرانی

به احتمال زیاد نام صبحانه ایرانی را در منوی صبحانه رستوران دیده‌اید. اغلب مواقع یک وعده صبحانه ایرانی از چای، پنیر، خیار و گوجه و یا سبزی، نان سنگک یا بربری، نیمرو ویا املت تشکیل می‌شود. بسیاری از افرادی که تحت رژیم لاغری هستند به دلیل وجود تخم مرغ ویا کره در صبحانه ایرانی، از مصرف آن صرف نظر می‌کنند و گمان می‌کنند مصرف صبحانه انگلیسی که شامل خوراک لوبیاچیتی، سوسیس، نان تست و گاهی تخم مرغ است به عنوان یک صبحانه رژیمی گزینه بهتری است.

اما باید بدانید همه این مواد غذایی به‌جز سوسیس و کالباس می‌توانند در یک صبحانه رژیمی وجود داشته باشند و لطمه‌ای به رژیم لاغری شما وارد نکنند.

عدسی یا خوراک لوبیا خانگی: این مواد غذایی سرشار از پروتئین گیاهی هستند و چنانچه به صورت خانگی و سالم تهیه شده باشند و از مواد کنسروی نباشند؛ می‌توانند برای مصرف یک صبحانه پروتئینی به ما کمک کنند و نیاز به مصرف غذاهای دیگر در وعده صبحانه را کاهش دهند.

تخم مرغ: چنانچه به دنبال یک صبحانه پروتئینی هستید، مصرف تخم مرغ به صورت املت با روغن کم، نیمرو، تخم مرغ سفت ویا عسلی می‌تواند بهترین صبحانه را برای شما بسازد. همچنین کسانی که کلسترول خون دارند، بهتر است از مصرف تخم مرغ پرهیز کنند.

خامه: یکی از لبنیات مفید برای خوردن یک صبحانه کامل است؛ اما بهتر است خامه همراه با عسل مصرف شود تا نه‌تنها طبع سرد آن متعادل گردد، بلکه ارزش غذایی بیشتری پیدا کند. مصرف خامه در وعده صبحانه برای افرادی که کلسترول و چربی خون دارند، ممنوع است. همچنین مصرف خامه به صورت تنها می‌تواند سبب گردد سریع‌تر احساس گشنگی کنید و معده شما خالی شود.

پنیر و گردو: پنیر سرشار از پروتئین است و یک گزینه مناسب در صبحانه سنتی ایرانی محسوب می‌گردد؛ اما باید پنیر را حتماً با گردو مصرف نمود، زیرا خوردن تنهایی پنیر سبب می‌شود عملکرد ذهن کاهش پیدا کند و مغز دچار تنبلی شود.

میوه و سبزی: برای خوردن بهترین صبحانه باید به مصرف ویتامین‌ها و همچنین فیبر کافی توجه کنید؛ به‌خصوص ویتامین C موجود در مرکباتی همچون پرتقال، در ابتدای روز نه‌تنها انرژی شما را افزایش می‌دهد و خستگی مغز را از بین می‌برد، بلکه به افزایش سیستم ایمنی بدن و مقابله با انواع بیماری‌ها در طی روز کمک می‌کند. همچنین مصرف سبزیجات همراه با صبحانه در عملکرد بهتر دستگاه گوارش، تاثیر زیادی دارد.برای مصرف بهترین صبحانه از انواع نان سبوس‌دار، عسل و شیر کم چرب نیز در این وعده غذایی استفاده کنید‌.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/36e8we