جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/26 14:01
قیمت خودرو امروز | قیمت خودرو| واردات خودرو
کد خبر: 17526

منتظر معجزه ارزانی قیمت در بازار خودرو باشیم؟

قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است.

این روزها خریداران واقعی بازار خودرو، سردرگم و متحیر چند پرسش البته منطقی هستند: قیمت خودرو صعودی خواهد شد یا نزولی؟ آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو به حساب می‌آید یا نه؟ به نظر می‌رسید که با تغییر دولت شاهد برخی تحولات و احتمالا ارزانی نسبی در بازار خودرو باشیم که متاسفانه اتفاق نیفتاد.

 اخبار خودرو در حوزه داخلی و خارجی، پیوسته مورد توجه آن‌هایی قرار دارد که برای خرید امروز و فردا می‌کنند؛ به ویژه با توجه به زمزمه‌های امیدبخشی که دولت جدید در کنترل قیمت‌ها و سامان دادن به بازار داشته است، بعید نیست که تحولاتی بتواند وضعیت فعلی خودرو در بازار داخلی و خارجی را بهبود ببخشد.

قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. در ادامه حتما همراه ما باشید.

اگر چه انتظار می‌رفت که با برنامه‌های پیش فروش و فروش های توأم با قرعه کشی خودروسازان داخلی، شاهد بهبود وضعیت بازار برای مشتریان حقیقی و تعادل در قیمت‌ها باشیم؛ اما عملا چنین اتفاقی رخ نداد. برنامه‌های فروش و پیش فروش اگر چه به ظاهر مسکن‌های لحظه‌ای بودند، اما تعداد کم خودروهای عرضه شده، ساختار بیمار پرداخت مبلغ در چند روز و بدون فرصت برای خریدار از دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه و عدم تحویل به موقع؛ مزید بر علت شد.

به واقع این موارد نه تنها باعث نشد که قیمت‌ ها در بازار شیب نزولی بگیرند، بلکه بدتر تنور بازار سیاه و آزاد را داغ کرده و فرصت بزرگتری برای دلالان خودرو به وجود آورد تا قیمت روز خودرو را به بازی بگیرند. به شکلی که قیمت‌های اعلامی، عملا در خرید و فروش‌ها دیده نشده و تنها اعداد و ارقامی بودند که روز به روز بیشتر بر طبل گرانی می‌کوبیدند.

این چیزی بود که در عرصه خودروسازی داخلی داشتیم؛ اما در سرفصل خودروهای خارجی نیز با وضعیت کمابیش مشابهی روبرو بودیم. با این تفاوت که در این عرصه، اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودرو میدان دار بود. با روی کار آمدن این خبر که احتمالا به زودی واردات خودرو دوباره آزاد خواهد شد، بازار قیمت خودرو خارجی کمی از تب و تاب خود افتاده و جهت‌گیری حداقل هیجانی و شایعاتی به سمت کاهش قیمت خودرو 50 درصدی گرفت. اما پس از آن که شورای نگهبان ایرادات خود به موضوع آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرده و این طرح حداقل به صورت مقطعی کنار زده شد، دوباره وضعیت قیمت خودرو خارجی به حالت سابق و تند و تیزی خود بازگشت.

قیمت خودرو

با این که تقریبا یک ماهی از نیمه دوم سال 1400 را پشت سر گذاشته‌ایم، هنوز خبر جذابی از کاهش قیمت خودروها در بازار به گوش نمی‌رسد و خریداران و متقاضیان واقعی، همچنان به انتظار تحولات مثبت در این بازار هستند.

برنامه‌ های پیش فروش خودروسازان کاهش پیدا کرده و سرعت قبل را ندارد، با این همه انتظار می‌رود که همچنان رکود فعلی در بازار خودرو ادامه داشته باشد. چیزی که به صورت ذاتی، باعث خواهد شد تا از رشد پیوسته و چشم‌گیر قیمت‌ها کاسته شده یا حداقل انتظارات تورمی در بازار خودرو شکل نگیرد.

در صورتی که سال 1401، تحولات سیاسی با موضوع لغو تحریم های ایران شکل گرفته و گشایش‌های اقتصادی در کشور فراهم شود، می‌توان نگاهی امیدوارانه به قیمت روز خودرو در سال پیش‌رو و سال بعدی داشت. اگر چه این همچنان بازگشت به نقطه سربه‌سر قیمت‌ها نخواهد بود، اما برای خریدار واقعی که مدت‌هاست قدرت خرید خود را برای حتی بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ساخت داخل از دست داده است؛ جذاب خواهد بود. پس صادقانه باید بگوییم: «یک کلام، ختم کلام! اگر نیاز مبرم به خرید خودرو دارید، در انتظار معجزه در آینده نزدیک نباشید.»

ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/27qg6g