پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/25 01:41
رمز ارز | ارز دیجیتال
کد خبر: 17477

هشدار برای دارندگان رمز ارز | کیف پول معامله کنندگان امن نیست

کیف پول بسیاری از افرادی که رمزارز معامله می‌کنند امن نیست و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.

 

عضو شورای عالی کانون صرافان اظهار داشت: در حالی که هیچ صرافی رسمی حق معامله رمز ارز را ندارد به بیش از 100 معامله‌گر رمزارز درگاه پرداخت داده شده است و مردم می‌توانند از طریق آنلاین از طریق این درگاه‌ها معاملات را انجام دهند. نکته بسیار حائز اهمیت این است که کیف پول بسیاری از افرادی که رمزارز معامله می‌کنند امن نیست و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.

کامران سلطانی‌زاده  درباره واکنش بازار ارز  در‌مورد خبر‌ آزادسازی منابع بلوکه شده اظهار داشت: به هر حال مدت زمان لازم است تا این منابع‌ در‌ دسترس اقتصاد قرار گیرد و تاخیر آن قاعدتا با تاخیر خواهد بود و‌ اهمیت اخبار این چنین زمانی قوی‌تر خواهد شد که توسط مقامات رسمی اعلام شود و در این صورت می‌تواند اثر تصاعدی داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مردم کمتر منتظر اخبار هستند و بر اساس تجربیات خود برای سرمایه‌هایشان تصمیم می‌گیرند و چنانچه احساس کنند، احتمالی در افزایش نرخ‌ها به وجود خواهد آمد تصمیم خود را اتحاذ و با سرعت عملی می‌کنند که این تصمیمات و تحلیل‌ها قاعدتا متکی بر تحلیل‌ها در رابطه با میزان نقدینگی، نرخ تورم و واقعیت‌های اقتصادی کشور هستند.

سلطانی‌زاده با اشاره به اثرگذاری تورم در بازار ارز گفت: نرخ تورم بر اساس شنیده‌ها در کشور چیزی حدود 40 درصد است یعنی اگر سال گذشته نرخ دلار به طور میانگین بین 25 تا 27 هزار تومان بوده امسال بر اساس نرخ تورم باید افزایش متناسب با نرخ تورم داشته باشد.

عضو شورای عالی کانون صرافان با اشاره به انتظارات مردم از بازار ارز در چند ماه گذشته ادامه داد: مردم در چند ماه گذشته منتظر کاهش قیمت ارز بودند اما وقتی نرخ ارز کاهش پیدا نکرد یعنی حداقل بر روی نرخ 27 هزار تومانی ثابت شده و این عدد را کف قیمت دلار تشخیص دادند بنابراین در این شرایط مردم دیگر خریدار دلار می‌شوند. در بازار خودرو، ملک و سایر کالاها هم شاهد همین روند و پروسه بودیم و این آغاز و خروج از صبر احتیاط برای خرید می‌تواند آغاز و‌ افزایش حجم خرید شود که زمان مناسبی برای ورود بازارساز جهت مدیریت بازار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ‌نکته حائز اهمیت این است که بازارهای موازی بر هم اثر منفی دارند و قطعا گرانی خودرو، ملک، کالاها و نرخ خدمات بر روی بازار ارز اثر می گذارد و یا بر عکس.

سلطانی‌زاده با اشاره به وضعیت امروز بازار ارز گفت: بر خلاف انتظار و نیت منتشرکنندگان خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران، امروز مردم در بازار خریدار دلار هستند. البته باید توجه داشته باشیم که در یک دوره‌ای بازار در اختیار بازار بود به این معنا که وقتی بازاری‌ها پیش‌بینی از ریزش قیمت‌ها داشتند فروشنده می‌شدند اما امروز کمتر این امر تحقق می‌یابد که باید به دنبال علل آن باشیم.

وی با بیان اینکه بازار باید پاسخگوی همه نیازهای جامعه باشد گفت:‌ در حالی که گفته می‌شود بازار ارز تنها باید پاسخگوی نیازهای رسمی ارز باشد اما نمی‌توان نیازهای غیررسمی را نادیده گرفت برای مثال بسیاری از خدمات ارزی در فضای غیررسمی و فضای مجازی به صورت غیر مجاز ارایه می‌شود.

رمز ارز

سلطانی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر چند میلیون نفر ایرانی در خارج از ایران زندگی می‌کنند و همچنین سالانه چند صد هزار نفر از ایران برای کار و تحصیل مهاجرت می‌کنند بنابراین همین موضوع حجم قابل توجهی از ارز را به صورت غیررسمی از کشور خارج می‌کند.

عضو شورای عالی کانون صرافان افزود: تنها در کمتر از دو سال گذشته شاهد خرید حدود 10 هزار واحد مسکونی در ترکیه از سوی ایرانی‌ها بودیم که میانگین قیمت هر ملک چیزی بین 250 تا 300 هزار دلار است بنابراین فقط در این بخش می‌بینیم که در کمتر از دو سال گذشته چه مقدار ارز از کشورمان خارج و وارد بازار املاک ترکیه شده است.

سلطانی‌زاده در پاسخ به این سوال که این میزان ارز چگونه از کشور خارج می‌شود گفت: بخشی از نیاز بازار غیررسمی معمولا از مرزهای کشور قاچاق می‌شود اما تمام این شرکت‌هایی که در فضای مجازی برای فروش ملک خارجی تبلیغ می‌کنند دلالان غیررسمی در کشورمان دارند و از سوی دیگر وقتی محدودیت‌ها را برای صرافان رسمی افزایش می‌دهند به صورت ناخودآگاه و ناخواسته این نیاز را به سمت فعالین ‌غیررسمی سوق می‌دهند که هدایت این میزان تقاضا به سمت فضاهای غیررسمی خطراتی مانند عدم نظارت، پولشویی و رشد حجم تبادلات بین فعالین  غیررسمی را دارد.

وی تاکید کرد:‌ واقعی‌تر شدن نرخ ارز برای صادرات و‌ واردات نیز بسیار خوب خواهد بود و باید نرخ‌ها به سمت هر چه واقعی‌تر پیش برود.

سلطانی‌زاده با اشاره به افزایش سهم رمزارزها در معاملات ایرانی‌ها گفت: ‌در حال حاضر هیچ صرافی رسمی حق معاملات رمزارز را ندارد چراکه هنوز این موضوع قانونی نشده است اما شاهد خروج سرمایه قابل توجه از کشور از طریق معاملات رمزارز هستیم که معتقدم می‌تواند در اثر بروز مشکل برای پلتفرم‌ها و کیف پول الکترونیکی هموطنان به یک بحران همه گیر تبدیل شود.

وی ادامه داد: در حالی که هیچ صرافی رسمی حق معامله رمز ارز را ندارد به بیش از 100 معامله‌گر رمزارز درگاه پرداخت داده شده است و مردم می‌توانند از طریق آنلاین از طریق این درگاه‌ها معاملات را انجام دهند. نکته بسیار حائز اهمیت این است که کیف پول بسیاری از افرادی که رمزارز معامله می‌کنند امن نیست و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند.

سلطانی‌زاده گفت:‌ هر ایرانی با شارژ کیف پول رمزارز خود می‌تواند به راحتی در ترکیه یا سایر کشورها هر چه که می‌خواهد خریداری کند و این روند خروج سرمایه از کشور به شدت در حال فراگیری است.

ایلنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2ayapv