پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/13 17:01
قیمت طلا و سکه در بازار | قیمت طلا امروز | قیمت سکه | قیمت طلا
کد خبر: 18060

پیش بینی قیمت طلا و سکه در بازار امروز ( 14آذر) | مالیات ارزش افزوده چه تاثیری بر قیمت طلا و سکه دارد؟

کشتی آرای بیان کرد:به نظر می رسد قیمتها برای امروز در محدوده دیروز در نوسان باشد اما روز دوشنبه احتمالا با تدابیر بانک مرکزی و نتایج مذاکرات برجام با تغییراتی همراه خواهد بود.

این روزها با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات قیمت طلا و سکه در بازار با ثبات تر است. در بازار های جهانی کشف گونه جدید کرونا باعث افزایش قیمت دلار شده که  بر روی قیمت سکه و طلا در بازار  اثر گذاشته است.در شرایطی که بازار ریسک زیادی دارد سرمایه گذاری روی طلا بیشتر می شود و این موجب افزایش قیمت طلا و سکه در بازار  می شود.در ادامه پیش بینی قیمت طلا و سکه در بازار تهران را می خوانیم.

قیمت طلا و سکه در بازار

وی در مورد اطلاعیه اتاق اصناف پیرامون ارزش افزوده طلا کشتی آرای گفت :قرار بود این قانون در 13 دی ماه اجرایی شود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ساخت «طلا، جواهر و پلاتین» باید از ۱۳ دی‌ماه امسال از مشتریان دریافت شود و برای اجرای این قانون باید سامانه ای ایجاد شود تا کلیه معاملات طلا در آن ثبت شود اما فعلا آن سامانه و زیر ساختهای آن درست نشده و در انتظار جزییات آن هستیم.

قیمت طلا و سکه در بازار

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین درخصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

مالیات‌برارزش‌افزوده طلا به‌عهده خریدار یا فروشنده؟

 اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به اطلاع عموم واحدهای صنفی فعال در حوزه طلا، جواهر و پلاتین و مشتریان اعلام کرد: 

سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای به اصناف، از واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین فروش خواسته تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند.

بر اساس این ابلاغیه، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شده و با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است “اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ  ۹ درصد خواهد بود. 

بدیهی است پرداخت این وجه مربوط به مشتری خواهد بود.

لازم به ذکر است،  پس از چند سال از تلاش برای حذف مالیات از اصل مبلغ طلا، در تیرماه امسال، نهایتا این قانون مصوب شد و ۹ درصد مالیات خرید طلا دیگر تنها به سود و اجرت طلا تعلق گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد. در این رابطه برخی اعلام کردند که از این پس در خرید طلا بایستی دقت کرد تا واحدهای فروش مالیات ۹ درصدی را بر روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند.

در پی این موضوع اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، شفاف‌سازی کردند که طبق اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پس از شش ماه از ابلاغ مصوبه رئیس جمهوری، قانون معافیت اصل طلا از مالیات اجرایی خواهد شد.

طی سال‌های گذشته، حذف مالیات ارزش افزوده در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده بود اما در شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و مجدد به مجلس ارجاع شد. اما در نهایت پس از تلاش‌ها و پیگیری هیات مدیره‌ اتحادیه‌ صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران طی رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی این قانون ۱۲ تیر ۱۴۰۰  اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شده است.

پیش بینی قیمت طلا در زمستان و بهار پیش رو

طلا با وجود اینکه طی دو هفته اخیر نزولی عمل کرده است همچنان در شرایط مساعدی قرار داشته و فضای قابل توجهی برای صعود دارد. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت طلا در زمستان و بهار پیش رو افزایش یابد.

ما هم اکنون در آستانه به پایان رسیدن سال 2021 میلادی هستیم و کارشناسان پیش بینی می کنند که شش ماه ابتدایی سال 2022 برای قیمت طلا بسیار مناسب باشد.

کارشناسان TD Securities بر این باورند که با توجه به تمرکز بازار بر روی رشد اقتصادی، تورم و شرایط سیاسی، قیمت طلا توان بسیار خوبی برای رشد در شش ماهه ابتدایی سال 2022 خواهد داشت و می تواند به 1900 دلار برسد.

قیمت طلا و سکه در بازار

ریسک‌های سیاسی مرتبط با انتخابات میان‌ دوره‌ای ایالات متحده، عقب‌ نشینی مالی ایالات متحده، خرید نسبتا ثابت طلا از سوی بانک‌های مرکزی و کاهش قابل‌ توجه سرعت بهبود اقتصادی ایالات متحده و جهان، عواملی هستند که ممکن است منجر به تجدید علاقه سرمایه‌گذاران به طلا شود.

بارت ملک رئیس استراتژیست های TD Securities می گوید با توجه به عواملی که بالاتر گفته شد؛ انتظار ما این است که قیمت طلا بتواند در نیمه اول سال 2022 یعنی در زمستان و بهار پیش رو به قلمرو 1900 دلاری وارد شود.

وی توضیح می دهد که مهم ترین عامل کاهش دهنده قیمت طلا افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است اما با توجه به شرایط فعلی مشاغل، حقوق و دستمزد غیر کشاورزی آمریکا، بسیار بعید است که فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره چندان عجولانه عمل کند.

طبق گفته ملک سال آینده تمرکز زیادی بر روی داده های اقتصادی وجود خواهد داشت چراکه برنامه ریزی فدرال رزرو برای تغییر سیاست های خود ارتباط تنگاتنگی با داده های اقتصادی ارتباط خواهد داشت.

در این شرایط نرخ بهره در نیمه اول سال 2022 در قلمرو منفی باقی ماند و شرایط بسیار خوبی برای رشد قیمت طلا فراهم خواهد شد که می تواند آنرا به بالای 1900 دلار برساند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/2l5l86