چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/20 13:30
ارزش سهام عدالت | سهام عدالت
کد خبر: 17357

ارزش سهام عدالت در هفته سوم آبان

ارزش سهام عدالت در هفته سوم آبان منتشر شد.

 ارزش سهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. ارزش سهام عدالت ۵۲۳ هزار تومانی متفاوت تر از ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی است. ارزش سهام عدالت با توجه به تغییرات بورس تغییر می کند. در ادامه میتوانید ارزش سهام عدالت امروز را ملاحظه کنید.

شنبه (پانزدهم آبان ماه) شاخص کل بورس با رشد بیش از  ۴۱ هزار واحد، روی پله یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی قرار گرفت.  این روند مثبت بازار ادامه پیدا کرد تا در نهایت چهارشنبه (نوزدهم آبان ماه) شاخص کل بورس با رشد بیش از ۸ هزار واحد، روی پله یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحدی قرار گرفت و هفته کاری خودر را به اتمام رساند.

ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت در روز شنبه به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۳۷۲هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۱۸۶هزار تومان رسید. در روز چهارشنبه هم ارزش کل سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب  به ١٣ میلیون و ۴١٧هزار تومان، ٢۵ میلیون و ٢٧١هزار تومان رسید.

بنابراین سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۴۵ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت ۸۵ هزار تومان در این هفته رشد کرد.

سهامعدالتب-e1606999260969

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. تا سال 1395 هیچ گونه سودی برای مردم واریز نشد و سود شرکت ها بابت واگذاری سهام به مردم برداشته شد. از سال 1395 عملا سهام عدالت بنام سهامداران شد و طی 4 سال سود به حساب سهامداران واریز گردید.

در اردیبهشت ۹۹ رهبر انقلاب با در خواست حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت موافقت کرد. عده ای با انتخاب روش مستقیم مالکیت و مدیریت سهام خود را در اختیار گرفتند و عده ای دیگر روش غیرمستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهام عدالت را برعهده شرکت های سرمایه گذاری استانی قرار دادند.

حالا هر روز با افزایش و کاهش قیمت نمادهای بورسی سبد سهام عدالت، ارزش سهام عدالت نیز دستخوش تغییراتی می شود. این صفحه ارزش سهام عدالت را بر مبنای سبد سهام 532 هزار تومانی هر روز برای سهامداران آن گزارش می دهد.

سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیربورسی می باشد که در یک سبد قرار گرفته اند و در حال حاضر صاحبان سهام می توانند سهام عدالت خود را از طریق همین سامانه(کاملا غیر حضوری و بدون نیاز به عضویت در کارگزاری یا داشتن کد بورسی) مشاهده کنند و در صورت تمایل فعلا تا 60% از آن را به فروش برسانند. لازم به ذکر است تنها سهامدارانی که در سامانه SamaneSe.ir روش "سهامداری مستقیم" را انتخاب نموده اند قادر به فروش هستند.

کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟

ارزش سهام عدالت

کارت اعتباری سهام عدالت فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نحوه‌ دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد.

دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال گذشته برای مشمولان این سهام امکان‌پذیر شده است و تا کنون فقط دو بانک برای اعطای این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند به صورت غیرحضوری کارت خود را دریافت کنند.

برای اینکه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سودی که امسال برای اوراق بهادار برآورد شده است، میان ۵۰ میلیون نفر ایرانی به خوبی توزیع شود و سهامداران هم از رضایت بیشتری برخوردار باشند، صدور این کارت‌های اعتباری پیشنهاد شد.

به این شکل سهامدارانی که نیاز دارند تا مبلغی کمتر از ۶۰ درصد از ارزش سهام خود را دریافت کنند، دیگر مجبور نمی‌شوند سهامشان را بفروشند و قادر خواهند بود تا از طریق اخذ کارت اعتباری سهام عدالت، نیاز خود را برطرف کنند. در حقیقت دارایی سهام عدالت پشتوانه صدور کارت اعتباری برای هر فرد خواهد بود. کارت اعتباری که دارندگان سهام عدالت بتوانند آن را در مراکز فروش و خدمات خرج کنند.

ارزش سهام عدالت

این کارت‌ها برای همه سهامداران عدالت (مستقیم و غیرمستقیم) که سهام خود را نفروخته باشند، فعال می‌شود.

هر بانک بسته به سطح پوشش ریسک خود درصد اعتبار این کارت‌ها را مشخص می‌کند؛ این درصد از ۵۰ درصد ارزش روز دارایی فرد تا ۱۰۰ درصد متغیر است. اما آنطور که رئیس‌جمهوری در ۱۸ فروردین اعلام کرد سقف ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت، اعتبار در نظر گرفته خواهد شد. یعنی معادل درصدی که امکان آزادسازی آن فراهم شده بود.

کارت اعتباری برای دارنده سهام عدالت یک میلیون تومانی: ۱۴ میلیون تومان

کارت اعتباری برای دارنده سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی: ۷ میلیون تومان

نحوه بازپرداخت اقساط کارت اعتباری سهام عدالت

اگر تا ۲۹ روز (و در برخی بانک‌ها ۲۶ روز) پس از استفاده از کارت‌تان مبلغی را که خرج کرده‌اید تسویه کنید، هیچ سودی به مبلغ بازپرداخت تعلق نمی‌گیرد و وام قرض‌الحسنه محسوب می‌شود. ولی در غیراینصورت، تسهیلات ارائه شده با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله محاسبه می‌شود.

بنابراین افرادی که سهام عدالتشان یک میلیون تومان است و امکان دریافت وام ۱۴ میلیون تومانی دارند، باید ماهیانه ۴۶۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

افرادی هم که سهام عدالتشان ۵۰۰ هزار تومان است و می‌توانند وام ۷ میلیون تومانی بگیرند، ماهیانه ۲۳۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

نکته: اگر بازپرداخت‌های خود را به طور منظم انجام ندهید یا بی‌خیال پس دادن اعتبار شوید، این امکان وجود دارد که دارایی سهام عدالت شما از طریق بانک به فروش برود. مثل همه وثیقه‌ها دیگر که در صورت عدم بازپرداخت، توسط بانک تملک می‌شود!


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3gdam9