پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/08/20 02:22
حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران
کد خبر: 17335

خبر خوش برای کارگران | افزایش حقوق در راه است

پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارگران مانند کارمندان بشود بدین صورت کسانی که کسانی که دریافتی بالای ۱۰ میلیون تومان دارند به‌عنوان مثال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بدهیم و حقوق کارگران حداقل بگیر را ۳۰ درصد بالا ببریم.

 رشد بدون توقف تورم و افزایش هزینه‌ها برای کسی پوشیده نیست و این روزها با رسیدن هزینه سبد معیشت به 12 میلیون تومان، حقوق دریافتی کارگران تنها کفاف یک سوم هزینه‌های جاری شان را می‌دهد این هم درحالی است که رشد تورم متوقف شود نه اینکه ادامه داشته باشد.

همین موضوع سبب شده که توانایی کارگران به حداقل و نارضایتی از شرایط تعیین دستمزدها به حداکثر برسد. به همین دلیل هم تعیین حقوق و دستمزد سال آینده با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و دولت و تورم بسیار مهم است.

معاون وزیر کار با اشاره به مشکلات معیشتی جامعه کارگری گفت: پیشنهادات لازم در زمینه ترمیم حقوق و دستمزد کارگران را آماده کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم. علی حسین رعیتی فرد در نخستین نشست شورای عالی کار در دولت سیزدهم، اظهار کرد: اصل کار این شورا بر مبنای سه جانبه گرایی است. امیدواریم با این اصل و با قدرت و قوت، مباحث حقوق و دستمزد و موضوعات دیگر در زمینه جامعه کارگری و کارفرمایی را بر اساس قانون و نظر شرکای اجتماعی حل و فصل و به نتیجه مطلوب برسانیم.

او با اشاره به دغدغه معیشت کارگران در دولت سیزدهم گفت: با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از اعضای اصلی شورا و رئیس شورای عالی کار، بررسی‌های کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشنهاد تبدیل کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار کارگری از نقدی به غیرنقدی نیز مطرح شد که با توافق اعضا، مقرر شد پرداخت نقدی بن کارگری مانند روال سال‌های قبل ادامه پیدا کند.

رعیتی فرد ضمن اشاره به موضوع اتمام اجرای طرح اصلاح ساختار شرکت داروسازی شهید قاضی گفت: اصلاح طرح ساختار این واحد تولیدی برای حفظ نیروی کار و اشتغال با موافقت اعضا تصویب شد و با توجه به اجرای کامل این طرح کارگران به محل کار خود بازگشتند. معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات معیشتی جامعه کارگری گفت: پیشنهادات لازم در زمینه ترمیم حقوق و دستمزد کارگران را آماده کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم. حمید نجف کارشناس حوزه کار درباره تاثیر افزایش دستمزد بر تورم اظهار کرد: از قبل یک تئوری در مورد حقوق و دستمزدها مطرح بود که اگر افزایش یابد تورم هم بالا می‌رود در حالی که طی سنوات قبل این تئوری را تجربه کردیم و دیدیم که ثمربخش نبود چون تا چند سال تورم را شاهد بودیم.

او ادامه داد: متاسفانه دولت‌ها به دستمزد به عنوان ابزار کنترل تورم نگاه می‌کنند در حالی که اشتباه است و پیاده کردن چنین سناریویی باعث می‌شود سال به سال افزایش حقوق کمتر از تورم داشته باشیم و در نتیجه سفره کارگران و طبقات محروم جامعه کوچک‌تر شود، لذا افزایش ندادن حقوق و دستمزدها جز کوچک کردن سفره طبقه محروم و آسیب‌پذیر نتیجه ای ندارد و به زیان اقشار کم‌درآمد جامعه و زندگی آنها تمام می‌شود.

این کارشناس حوزه کار در عین حال پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق و دستمزد کارمندان دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اتفاق کسانی که دریافتی حداقل و پایینی دارند حقوقشان افزایش می‌یابد و در بهبود وضعیت معیشت آنها تاثیرگذار است. ما می‌توانیم در بخش کارگران هم این کار را انجام بدهیم و کسانی که دریافتی بالای ۱۰ میلیون تومان دارند به‌عنوان مثال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بدهیم و حقوق کارگران حداقل بگیر را ۳۰ درصد بالا ببریم.

نجف در ادامه از اصلاح قراردادهای کار به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری یاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی مجموعه‌ها که وارد می‌شویم می‌بینیم به اشکال مختلف به کار گرفته یا استخدام شده اند، یکی نیروی قراردادی است، یکی شرکتی،‌ یکی گلوبال و یکی خرید خدمتی است که از معاونت روابط کار وزارت کار می‌خواهیم به عنوان یکی از اولویت‌ها به موضوع ساماندهی قراردادهای کار که جزو تاکیدات رئیس‌جمهور در مناظرات انتخاباتی هم بود بپردازد، به‌خصوص در مجموعه‌هایی که افراد در آن کار یکسان و مشابه انجام می‌دهند.

آرمان‌ملی

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3kegox