دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/09/09 07:46
حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان
کد خبر: 17865

خبر مهم برای بازنشستگان | میزان افزایش حقوق بازنشستگان سال 1401 مشخص شد

به نظر می‌رسد تلاش برای افزایش ده درصدی مزد و مستمری حقوق‌بگیران دولت در سال آینده جدی است؛ در بخشنامه اولیه لایحه بودجه، دولت میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ را ده درصد در نظر گرفته بود و حالا نمایندگان مجلس نیز اصرار دارند که همین ده درصد است و لاغیر!

حقوق بازنشستگان برای قشر بزرگی از جامعه اهمیت دارد. موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از طرح های اصلی مجلس شورای اسلامی است .هزینه های بازنشستگان به مراتب بیشتر است و به همین علت این قشر کثیر چشم انتظار افزایش حقوق بازنشستگان هستند . هنوز ۲۵ درصد از حقوق بازنشستگان همسان سازی نشده است. آخرین خبر از  حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی میزان افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱ را فقط ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: با این ۱۰درصد افزایش حقوق با یک فریز حقوقی مواجه می‌شویم، ولی چاره‌ای نداریم. اگر حقوق‌ها را متناسب با تورم افزایش بدهیم تورم بیشتری را بر مردم تحمیل خواهیم کرد.

بهروز محبی نجم آبادی گفت: هر چه به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم مباحث درباره تعیین درصد افزایش دستمزد‌ها در سال آینده بیشتر می‌شود. سال ۱۴۰۰ با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد.

وی درباره انتقادات وارده به افزایش تورم و مکفی نبودن این ۱۰ درصد افزایش حقوق گفت: وضعیت کنترل تورم در یکی دو ماه گذشته توسط دولت مناسب بوده. دولت به جای استقراض روش دیگری را در پیش گرفته و بدهی‌های بانک‌ها در این دو ماه به دولت پرداخت شده است. شرایط پیچیده است و شرایط پیچیده‌تری را هم در پیش داریم و مجبوریم سیاست فریز حقوقی را در پیش بگیریم.

بازنشستگان کشوری و لشگری با اظهار نگرانی از عدم افزایش حقوق‌ها به میزان کافی گفتند: با ده درصد پیشنهادی آقایان، فاصله حقوق و هزینه‌های زندگی به شدت افزایش می‌یابد؛ در سال ۱۴۰۰، تا حدودی این فاصله ترمیم شد اما حالا با این تصمیمات جدید، مزدبگیران دولت به خصوص بازنشستگان که هیچ منبعی برای تامین هزینه‌های زندگی ندارند، به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد.

حقوق بازنشستگان

یک فعال حوزه کار با قدردانی از دولت به جهت انجام واکیسناسیون و مهار کرونا ابراز امیدوای کرد: در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان صورت گیرد و دولت در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد.

 رحمت الله پورموسی ، با قدردانی از وزارت کار در راه اندازی جلسات ماهانه شورای عالی کار اظهار کرد: وزارت کار در دور جدید پس از انتصاب معاون روابط کار، برگزاری جلسات شورای عالی کار به طور منظم و ماهانه را در دستور کار قرار داد و از این بابت قدردانی می‌کنیم چون سابقه نداشته که این موقع سال جلسه دستمزد شورای عالی کار را داشته باشیم و در سالهای قبل هم اگر بوده به شکل نمایشی و بی نتیجه برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که برگزاری این جلسات در جهت مثبت شدن وضعیت معیشتی کارگران ادامه پیدا کند و به جای تصمیم گیری ‌های مصلحتی از قانون تمکین و وفق ماده ۴۱ قانون کار برای کارگران دستمزد تعیین کنیم.

حقوق بازنشستگان

این فعال حوزه کار با بیان اینکه قانون کار تکلیف حداقل دستمزد کارگران را مشخص کرده است، ‌ اظهار کرد: خوشبختانه وزیر کار نشان داده که تابع قانون است و قانون را اجرا می‌کند و این مساله موجب دلگرمی جامعه کارگری و بازنشستگان شده که دربحث دستمزد کارگری به ماده ۴۱ قانون کار و در خصوص بازنشستگان، به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل شود.

پورموسی با بیان اینکه بازنشستگان بیشتر از کارگران چشم انتظار دستمزد ۱۴۰۱ هستند، گفت: متاسفانه امروز شرایط کارگران سخت است ولی شرایط بازنشسته ها از کارگران هم سخت تر است. یک کارگر شاید اضافه کار داشته باشد و با بن خواربار و حق مسکن و حق اولاد حقوقش به ۵ میلیون تومان برسد ولی بازنشستگان اضافه کار ندارند و مبلغ جزئی حق مسکن می ‌گیرند. عیدی و پاداش آخر سالشان هم مثل کارمندان دولت پرداخت می‌شود در حالی که ما بارها دنبال این بودیم که عیدی بازنشستگان هم مثل کارگران پرداخت شود و امیدواریم این مجلس انقلابی در این زمینه به کمک بیاید.

به گفته این فعال حوزه کار، هزینه‌های درمان بازنشستگان به خصوص کسانی که بالای ۶۰ سال دارند به مراتب بیشتر شده و اگر چه با اقدامات جدیدی که در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته تلاش شده تا هزینه های درمان پوشش داده شود ولی هنوز جوابگو نیست.

پورموسی در پایان با بیان اینکه اهمیت توجه به وضع معیشتی خانوارهای آسیب پذیر و کارگری کمتر از کرونا نیست، اظهار کرد: رئیس جمهور در زمان آغاز فعالیت دولت دو مساله را در دستور کار جدی قرار داد، یکی مهار کرونا که تا حد بسیار زیادی موفق بودند و از ایشان به جهت توجه به امر واکسیناسیون تشکر می‌کنیم و دوم بحث معیشت و لزوم بهبود وضع معیشتی مردم به ویژه اقشار ضعیف و کارگران بود. ما انتظار داریم که دولت در بحث معیشت نیز نگاه ویژه ای به جامعه کارگری و بازنشستگان داشته باشد و در جهت ترمیم حقوق و افزایش قدرت خرید و معیشت کارگران و بازنشستگان گام بردارد.

حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان

حاجی بابایی تاکید کرد نمایندگان با همکاری سازمان برنامه و بودجه در پی رفع موانع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۱ هستند.

 حمیدرضا حاجی بابایی درباره فرایند تدوین و تصویب بودجه۱۴۰۱ اظهار کرد: ستاد بودجه ریزی سازمان برنامه و بودجه در حال تدوین بودجه ۱۴۰۱ است. اما اینکه این چه سازمان به چه جمع بندی نهایی برسد باید منتظر بود تا بودجه تحولی در سال ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه ششم توسعه کاملا محرز است و دغدغه امروز بازنشستگان کشوری دائمی شدن این قانون است. البته مجلس این آمادگی را دارد در دائمی شدن قانون همکاری کند.علاوه بر این مجلس پیگیر این موضوع هم است تا در برنامه هفتم توسعه محقق شود.

حاجی بابایی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ حتما موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تخصیص بودجه به بازنشستگان کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی حتما لحاظ می‌شود. کما اینکه این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم لحاظ شده بود و مشکلی در این باره برای سال آینده پیش نخواهد آمد.

هنوز ۲۵ درصد از متناسب‌سازی باقی مانده است

حقوق بازنشستگان

جمعی از بازنشستگان کارگری خواستار اصلاح متناسب‌سازی شدند.

جمعی از بازنشستگان کارگری تصریح کردند: نظر به اینکه سازمان تامین اجتماعی به دلیل‌ عدم اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون در رابطه با افزایش مستمری افراد مطابق با تورم طی سالیان متمادی، متناسب‌سازی را در دستور کار قرار داده، با اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران از ابتدای سال جاری، میزان این متناسب‌سازی را تا ۷۵ درصد اعاده نسبت به سطح برقراری محاسبه نموده است و میزان ۲۵ درصد باقیمانده آن حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ و مطابق با بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه (۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰) باید اجرا شود.

آن‌ها افزودند: درغیر این صورت، ضریب مستمری اکثر مستمری بگیران با ضریب فعلی مستمری آنان برابر نبوده و در نتیجه متناسب‌سازی اخیر به صورت کامل اجرا نشده است و در صورت اجرای کامل آن ضریب مستمری برقراری با ضریب مستمری فعلی آنان برابر و تفاوت دو ضریب فوق صفر خواهد شد. لذا بازنشستگان منتظر اقدام عاجل سازمان تامین اجتماعی نسبت به اجرای افزایش ۲۵ درصد باقیمانده تا حداکثر پایان سال ۱۴۰۰ و از محل بودجه در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هستند تا میزان عقب ماندگی حقوق مستمری آنان جبران شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3qaw6p