جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/18 08:58
یارانه‌ نقدی
کد خبر: 16923

واریز یارانه‌ نقدی جدید | یارانه‌ 600 هزار تومانی در راه است؟

صد و بیست نهمین یارانه نقدی 20 مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

به گزارش رصد ورزشییارانه نقدی در این ماه نیز به احتمال زیاد همانند ماه‌های گذشته در روز بیستم مهر واریز می‌شود، این زمان‌بندی حدود دو سال است که رعایت می‌شود. 21 میلیون خانوار در کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند. صد و بیست نهمین یارانه نقدی 20 مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. هدفمندسازی یارانه از آذر ۱۳۸۷ با مبلغ ماهانه ۴۵هزار تومان در کشورمان کلید خورد و تاکنون ۱۲۷ مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. 

حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه های کشور از واریز یکصد و بیست و نهمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت 24 روز سه شنبه 20 مهر ماه 1400خبر داد.

وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر 455،000 ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، پانزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی مهرماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

یارانه

ضرورت بازسازی نظام یارانه‌‌‌ کشور

ایرنا : یک اقتصاددان درباره واکاوی طرح افزایش یارانه نقدی معتقد است که نظام یارانه کشور نیاز به بازسازی دارد و می‌توان با جایگزینی منابع، در این زمینه اقدام کرد. طرح هدفمندسازی یارانه از آذر ۱۳۸۷ با مبلغ ماهانه ۴۵هزار تومان در کشورمان کلید خورد و تاکنون ۱۲۷ مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. با این حال، طرح افزایش مبلغ یارانه‌‌‌های نقدی این روزها همزمان با فعالیت دولت سیزدهم مطرح شده و دارای موافق و مخالفانی است.

در این رابطه، علی سرزعیم، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و معاون امور اقتصادی سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای طرح افزایش یارانه نقدی باید بررسی شود که آیا دولت منابع جدیدی را برای افزایش یارانه اختصاص داده است و آیا تحریم‌‌‌ها لغو شده است یا خیر. ضمن اینکه به نظر نمی‌‌‌آید این موارد اتفاق افتاده باشد.  او ادامه داد: دولت می‌تواند با کنترل راه‌‌‌های فرار مالیاتی، حذف یارانه دهک‌‌‌های بالای جامعه و واقعی‌‌‌سازی قیمت حامل‌‌‌های انرژی از جمله آب، برق، گاز و بنزین، منابع افزایش یارانه نقدی را فراهم سازد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نابرابری ثروت در ایران شدید است، تاکید کرد: باز توزیع، هزینه‌‌‌های سنگینی دارد که اگر مدیریت نشود، به کاهش قدرت خرید منجر می‌شود. او گفت: طرح افزایش یارانه نقدی مسیر دشواری است که باید برنامه جامع آن توسط کارشناسان اقتصادی و فعالان در این عرصه ارائه شود و سپس مورد بررسی قرار گیرد.

سرزعیم با تاکید بر اینکه افزایش یارانه نقدی باعث تورم نمی‌شود، ادامه داد: یارانه شکلی از کمک مالی برای یک کالا یا خدمتی است که به مردم داده می‌شود، به عنوان مثال، دولت بنزین ارزان‌قیمت را در اختیار مردم قرار داده بود که اکنون می‌‌‌خواهد این یارانه را ندهد و به جای آن مبلغ یارانه نقدی را افزایش دهد.

او بیان کرد: خدمات یارانه‌‌‌ای دولت روی حامل‌‌‌های انرژی زیاد بوده است و با اصلاح این روند می‌تواند به افزایش یارانه نقدی بپردازد. این استاد اقتصادی اضافه کرد: با افزایش مبلغ یارانه نقدی، قدرت خرید مردم بالا می‌رود و به نفع دهک پایین جامعه است. سرزعیم با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۱۰سال از پرداخت یارانه نقدی در کشور می‌‌‌گذرد، گفت: اصلاح یارانه‌‌‌ها، افزایش یارانه محرومان و نیازمندان و قطع یارانه ثروتمندان یکی از راهکارها در این عرصه است.

ابهام در سرنوشت یارانه

در میان تمامی وعده‌ها، با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم، وعده‌های او برای بهبود وضعیت معیشت مردم و ایجاد تغییر در ساختار پرداخت یارانه اهمیت بیشتری پیدا کرد. رئیسی در طول فعالیت‌های انتخاباتی خود بر توزیع عادلانه یارانه‌ها در میان مردم تأکید داشت و اعلام کرد همه مردم، حتی کسانی که خودرو ندارند باید از یارانه سوخت بهره ببرند. رئیسی وعده داده بود برای خانوارهای پنج‌دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود، به این شکل که اعضای خانوارهای سه‌دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دودهک بعدی ماهانه ۱۵۰ هزار تومان اعتبار قرض‌الحسنه با کارمزد ۲ درصد دریافت کنند.

رئیسی در برنامه‌های انتخاباتی خود بارها به ناکافی‌ بودن مبلغ یارانه نقدی اشاره کرده بود و اکنون گفته می‌شود افزایش مبلغ یارانه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است و تمامی اعضای دولت برسر اجرای آن اتفاق نظر دارند. با این‌همه پرداخت مبالغ مشابه یارانه در مرداد ماه ۱۴۰۰ نشان داد برنامه افزایش یارانه درصورتی که قرار بر اجرای آن باشد و به سبک معمول وعده‌های انتخاباتی به فراموشی سپرده نشود، ظاهرا به زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://rasadvarzeshi.com/d/3z9x5b